Laulumelodioiden/sanojen sovitukset Straton musiikissa

Täällä käydään Stratovarius-aiheiset keskustelut. Ja Suomeksi tottakai.
Locked
Jabi
Sr. Member
Posts:1388
Joined:Thu Apr 04, 2002 1:47 pm
Location:Post-democratic Society
Laulumelodioiden/sanojen sovitukset Straton musiikissa

Post by Jabi » Sat Sep 04, 2004 11:41 am

Aloin taas kuunnella Stratoa tauon jälkeen, ja panin merkille erään asian, johon olin toki ennenkin kiinnittänyt huomiota, mutta joka ei minua kuitenkaan suuremmin ollut häirinnyt. Toisinaan Stratovariuksen musiikissa tuntuvat sanojen ja laulumelodioiden sovitukset hieman loppuunsa hiomattomilta. Otetaan esimerkiksi viiden tahdin pätkä Visions-kappaleesta:

As we/are/reaching/the/end...

Tuon säkeen sovittaminen musiikkiin on toteutettu siten, että sanoja "are" ja "the" venytetään laulettaessa kahden tavun mittaiseksi,

As we aaa-aaar rea-ching thee-ee end...

mutta omasta mielestäni parempi ratkaisu olisi ollut käyttää tuossa kohtaa yhdeksän tavun säettä seitsemän tavun sijaan. Esimerkiksi

As we're/getting/closer/to the/end...

kuulostaisi paremmalta.

Tämä nyt saattaa kuulostaa pilkunnussinnalta, mutta veikkaan toisten olevan kanssani samaa mieltä. :)

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Laulumelodioiden/sanojen sovitukset Straton musiikissa

Post by Figaro1 » Sat Sep 04, 2004 1:55 pm

Vastaavia "häiriötekijöitä" olen itse bongannut vaikka kuinka monelta levyltä.

Jos puhutaan nyt STRATOVARIUKSEN biiseistä, niin eniten minua häiritsee sovituksellisesti se että Visions-biisi loppuu "Nostradameuksen" höpöttelyyn. Mielestäni biisi loppuisi täydellisesti siihen Kotipellon "together we will try"-lauseeseen jonka jälkeen voisi vaikka tulla pieni rumpusoolon pätkä tai vastaavaa.

Samaten Anthem of the Worldin loppu olisi voinut olla vaikka juuri rumpusoolo ja sitten lopetus, mieluumin kuin se että tulee 4 kertsiä ja 3 minuutin feidaus.

Nämä ovat sitten vain ja ainoastaan mielipiteitä joista kenenkään on turha avautua ja pahoittaa mieltään.

Locked