Karmila, puolesta ja vastaan.

Muusikot ja muusikoidenalut voivat täällä keskustella kaikesta musiikintekemiseen liittyvästä. Toki myös muutkin ovat tervetulleita mutta keskusteluaiheiden pitäisi täällä jollain tasolla liittyä musiikintekemiseen.
User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland
Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by Figaro1 » Thu Feb 24, 2005 10:17 am

stratowiruz wrote:Onko sinulla digipak vai "tavallinen" versio siitä levystä? Nimittäin digipak versiossa oli kyllä informatiiviset tiedot, että levy nauhoitetty sekä miksattu Ruotissa ja myös osittain Suomessa tyyliin: mixed by Tägtgren, additional treatment by Karmila. Muistan itsekin, vaikka myin pois digipak version kerran aikaa sitten jo. - Ja lopuksi, kyllä voisit hiljalleen jo hieman rauhoittaa mieltäsi Karmilan suhteen, koska jos kerta miestä käytetään "hyväksi" eri äänitteiden teossa, niin tarkoittaa se sitä: häneen ollaan tyytyväisiä. Toki aina ei voi mielyttää kaikkia ja kaikkea, kuten itsekin olet varsin selkeästi tuonut ilmi moneen kertaan. Puurot ja vellit myös sekaisin pahasti välillä! Peace.
Digipak versio löytyy ja siinä ei kyllä edelleenkään mainita kuka on Miksannut levyn, sanotaan vain että se on miksattu Abyssissa. "Mixed by Tägtgren" ei lue kyllä missään. Ja ehkä olet huomannut(ehkä et) mutta olen kyllä rauhoittunut Karmilan suhteen. Edelleenkään minua ei ota äijässä päähän mikään muu kuin se että hänen miksauksensa kuullostavat hyvinkin samankaltaisilta ja siitä voi vetää tiettyjä johtopäätöksiä.

SirJuzzi, kyllä minä seison tässä tapauksessa sanojeni takana. Jos nyt kuuntelen Oncea, tai vaikkapa Suffer Our Pleasuresia niin en voi sille mitään että ne tuntuvat aivan eri tyypin tekeleiltä kuin vaikkapa Bodomin Hatebreeder(jolla on yksi kamalimmista rumpusoundeista ikinä) tai Northerin Death Unlimited joka on kokonaisuutena(kaikki soittimet ja laulu) mielestäni aivan hirvittävä. Myöskin Bodomin uusin eli HCDR on rumpusoundeiltaan aivan liian "muovinen" ja "potkuton" verrattuna juuri Onceen tai SOP:iin.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by SirJuzzi » Thu Feb 24, 2005 7:04 pm

Jokainen kohta minkä mainitsit, pitää kyllä paikkansa minustakin. Totta kai instrumentit kuulostavat erilaisilta, mutta Karmilan miksaamilla levyillä on silti ne yhdistävät tekijät, joista jo parin tahdin jälkeen koko lailla tunnistaa, onko levy Karmilan miksaama vai ei.

STRATOJUHA
Member
Posts:240
Joined:Sun Mar 03, 2002 10:51 am
Location:Nurmijärvi, Finland
Contact:

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by STRATOJUHA » Thu Feb 24, 2005 7:51 pm

Maku asioita! Mun mielestä taas HCDR:llä on mainiot rumpu soundit kun taas oncella ei oikeen ole.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by Figaro1 » Thu Feb 24, 2005 9:09 pm

Ovathan nämä toki makuasioita mutta silti niistä voi argumentoida ;)

Tämä EToS kitaristi Jarmo sanoi aika hyvin että "esim. Hiilesmaan tuotokset hengittävät aivan eri tavalla kuin täyteen ahdetut Karmian tekeleet". Ja tuo on ihan totta. Karmilan miksauksissa minua todellakin häiritsee se että syvyysvaikutelma ja "yleisilme" ovat aina samanlaiset
(olkoonkin nyt että esim. virvelisoundeissa on eroja)
siinä missä Hiili vääntää samoilla laitteilla jokaiseen levyyn aivan uniikit soundit. Niin, kyllähän Karmilankin tekeleissä *on* eroja mutta en silti voi sille mitään että ,aivan kuten SirJuzzi sanoi, Karmilan miksaukset tunnistaa Karmilan miksauksiksi ensi tahdeista, katsomatta vihkoon.
Karmila ei tietääkseni tee juuri muiden yhtiöiden kuin Spinefarmin julkaisemien levyjen miksauksia joten(olen sanonut mutta nyt toistan itseäni) ehkä syy onkin siinä että Spine haluaa suoltaa ulos tietyllä soundilla varustettuja levyjä. Tästä syystähän esim. Ensiferum ei halunnut Karmilaa käyttää ollenkaan debyyttinsä miksauksissa ja Mikko ei ollut halukas tekemään heidän kohdalla mitään poikkeusta joten levy annettiin toisen henkilön(who?, I don't know) miksattavaksi.
Sentenced kehui Funeral Albumin tuottaja/miksaaja Hiilesmaata siitä että mies uskaltaa "irroitella studiossa" ja tottavie, sen kuulen minäkin, kun kuuntelen esim. Sentencedin edellistä tai 69 eyesin uusinta. Jos Karmila todella tekisi vähän varioidumpia soundeja eri bändeille, olisin minäkin vähemmän kriittinen häntä kohtaan. Ja jos mies todella sanoo tietävänsä minulle että hän tietää miten hyvä soundi tehdään, minä en ota sitä huumorilla vaan pelkkänä itserakkaan mielen vittuiluna.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by SirJuzzi » Fri Feb 25, 2005 2:34 am

STRATOJUHA wrote:Maku asioita! Mun mielestä taas HCDR:llä on mainiot rumpu soundit kun taas oncella ei oikeen ole.
Maku asioita, rumpu soundit. Ikinä kuullut sellaisista kuin yhdys sanat?

Ja makuasit on todellakin makuasioita. Silti en malta olla ihmettelemättä että millä hitolla saat Hate Crew Deathrollin rummut kuulostamaan paremmalta kuin Oncen rummut?
Figaro1 wrote:Karmila ei tietääkseni tee juuri muiden yhtiöiden kuin Spinefarmin julkaisemien levyjen miksauksia ...
Mikä ei muuten pidä paikkaansa. Suurin osa tuntuisi Spinelle toki menevän, mutta esim Nuclear Blastilla olevia bändejä Mikko on miksannut.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by Figaro1 » Fri Feb 25, 2005 9:43 am

SirJuzzi wrote: Ja makuasiat on todellakin makuasioita. Silti en malta olla ihmettelemättä että millä hitolla saat Hate Crew Deathrollin rummut kuulostamaan paremmalta kuin Oncen rummut?
Allekirjoitan. Vaikka joku tosiaan tykkääkin siitä että basarit nakuttavat vailla mitään botnea niin kyllä se vaan niin on että niiden tulisi todellakin "potkia" ja antaa sitä "bassoa" siihen musiikkiin. Oncella basarisoundi on mielestäni todella hyvä, siinä missä HCDR:n basari kuullostaa (kuten monissa Karmilan miksauksissa) lähinnä mikitetyltä pesuvadilta.
SirJuzzi wrote: Mikä ei muuten pidä paikkaansa. Suurin osa tuntuisi Spinelle toki menevän, mutta esim Nuclear Blastilla olevia bändejä Mikko on miksannut.
Juu, olet kyllä oikeassa, esmes Imperanon on tällainen tapaus kuten myös Thunderstone. Molempien bändien levyjen soundit ovat mielestäni aikalailla samanlaiset kuin Mikon tekeleet yleensäkin eli ehkä kyseessä ei siis olekaan se että Spine suoltaa tietyn soundisia levyjä ulos vaan edelleenkin se että Mikko tekee aina tiettyä soundia kaikille bändeille vaikka niissä pientä variaatiota onkin.

Ja nyt muistaessani kirjoitan vielä erään asian: EsaDreamtale sanoi joskus kauan aikaa sitten että Studio Fredmanissa tehtyjen levyjen tavaramerkki on täysin botneton basari. Itselläni on ko. tehtaassa tehtyjä levyjä useampikin kappale enkä voi olla olematta Esan kanssa täysin samaa mieltä. Esim. Sinergyn ja In Flamesin uusimmissa levyissä basarisoundi on vielä enemmän muovivatiosastoa kuin Karmilan tekeleissä. "Hyvä" basarisoundi löytyy *minun mielestäni" Oncen lisäksi
myös Ensiferumin uudelta(olkoonkin että sen levyn kitarasoundi on kovin tunkkainen) ja myöskin Arch Enemyn levyiltä kautta linjan.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

dragee
Sr. Member
Posts:499
Joined:Fri Feb 25, 2005 10:54 am

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by dragee » Fri Feb 25, 2005 11:03 am

Figaro1 wrote:Ja perskärpäsille tuskin annetaan mitään lifetime-vieraslistaoikeuksia kuten minulle.
Poikkeus säännön vahvistaa, ja mitäs sitten vaikka sinulla olisi VIP Backstage passi itse Luciferin Makuukammariin.

Turha päteä, et sinä kuitenkaan ole sen kummoisempi kuin kukaan muukaan.
Rajatapaus.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by Figaro1 » Fri Feb 25, 2005 1:10 pm

dragee wrote: Turha päteä, et sinä kuitenkaan ole sen kummoisempi kuin kukaan muukaan.
Missä kohtaa väitin olevani? Miksauksista tiedän todennäköisesti sinua enemmän eli olen siinä asiassa sinua "kummempi". Lisäksi en todellakaan päde, minulta on kysytty miten olen "statukseni" bändien kanssa saanut ja olen jättänyt siihen vastaamatta kuten jätän edelleen.

Omasta puolestani pahoittelen off-topicia
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

dragee
Sr. Member
Posts:499
Joined:Fri Feb 25, 2005 10:54 am

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by dragee » Fri Feb 25, 2005 2:11 pm

Figaro1 wrote:
dragee wrote: Turha päteä, et sinä kuitenkaan ole sen kummoisempi kuin kukaan muukaan.
Missä kohtaa väitin olevani? Miksauksista tiedän todennäköisesti sinua enemmän eli olen siinä asiassa sinua "kummempi". Lisäksi en todellakaan päde, minulta on kysytty miten olen "statukseni" bändien kanssa saanut ja olen jättänyt siihen vastaamatta kuten jätän edelleen.

Omasta puolestani pahoittelen off-topicia
Todennäköisesti et tiedä.

Minä en kysy miten olet saanut sinun private-platina-lifetime vieraslista paskasta, mutta itseppähän otit asian esille, mutta edelleenkään EN halua tietää.

Paras miksattu levy tällä hetkellä, SlipKnot:Subliminal Verses 3

Huonoiten : kaikki levyt mitkä Mikko Karmila on miksannut ja Waspin Helldorado
Rajatapaus.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by Figaro1 » Fri Feb 25, 2005 2:32 pm

dragee wrote: Todennäköisesti et tiedä.

Kuinkas paljon sinä oletkaan näitä studiohommia tehnyt?
On itse asiassa aika naurettavaa(myös omalta kohdaltani)
väitellä tästä studiotyöskentelytaidosta koska kumpikin meistä voi valehdella toiselle. Eli jospa pysytään nyt siinä Karmilassa vaan jookosta
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

dragee
Sr. Member
Posts:499
Joined:Fri Feb 25, 2005 10:54 am

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by dragee » Fri Feb 25, 2005 7:51 pm

Figaro1 wrote:
dragee wrote: Todennäköisesti et tiedä.

Kuinkas paljon sinä oletkaan näitä studiohommia tehnyt?
On itse asiassa aika naurettavaa(myös omalta kohdaltani)
väitellä tästä studiotyöskentelytaidosta koska kumpikin meistä voi valehdella toiselle. Eli jospa pysytään nyt siinä Karmilassa vaan jookosta
Ei siihen studiotyöskentelyä tarvita, korvat riittää vallan mainiosti :P :twisted:
Rajatapaus.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by Figaro1 » Fri Feb 25, 2005 8:22 pm

^

Vai niin. Sanon seuraavassa kertaalleen vielä muutaman asian:

Minä olen edelleenkin sitä mieltä että Karmilan miksaukset kuullostavat aivan liian samanlaisilta keskenään ja se rasittaa. Itse olen raapinut miksausmaailman pintaa sekä soittamalla muutamalla ihan kunnon levyllä ja seuraamalla niden miksauksia ja myös miksaamalla muiden tekemiä levyjä/demoja. Kuitenkin minulle puhutaan siihen malliin että puhuisin paskaa enkä tietäisi mistään mitään. dragee(sori, lause pitäisi aloittaa isolla mutta nimimerkki alkaa pienellä) voi koska tahansa tulla esittelemään minulle taitojaan esim. ProTools-softan ja Midasin miksaustiskin kanssa(tiedetään, on tiskeissä eroja mutta Midasin tiski on minulle se tutuin, vaikka sitä käytetäänkin eniten livetilanteissa). Tietääkseni miksausta ei opi tekemään vain sillä että omaa korvat, ainakaan omalla kohdallani se ei ole riittänyt. Ja tuskin Karmilakaan on syntyessään saanut geenit studiotyöskentelyyn. Jos dragee on niin synnynnäinen lahjakkuus kuin antaa "korvakommentillaan" ymmärtää, niin pistäpäs pari miksaustasi näytille.

Mitä tulee tähän Mikko "Jumala" Karmilaan, hän saa ihan vapaasti vääntää edelleenkin soundit kaikille bändeille jotka häntä haluavat käyttää, ja vastaavasti minulla on edelleenkin oikeus olla pottuuntunut siitä että 95 % MikkoMixeistä on sellaiseksi tunnistettavissa kahden sekunnin kuuntelun jälkeen.

Ja tässä forumissa on edelleen se paise että jos ei ole jonkun nähnyt jotain tekevän, hän ei sitä ole tehnyt. Minäkään en siis ole miksannut mitään enkä tiedä alasta mitään koska te ette ole miksauksiani kuullut.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

STRATOJUHA
Member
Posts:240
Joined:Sun Mar 03, 2002 10:51 am
Location:Nurmijärvi, Finland
Contact:

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by STRATOJUHA » Sat Feb 26, 2005 8:56 am

SirJuzzi wrote:
STRATOJUHA wrote:Maku asioita! Mun mielestä taas HCDR:llä on mainiot rumpu soundit kun taas oncella ei oikeen ole.

Ja makuasit on todellakin makuasioita. Silti en malta olla ihmettelemättä että millä hitolla saat Hate Crew Deathrollin rummut kuulostamaan paremmalta kuin Oncen rummut?

Ei siinä mitään ihmettelyjä tai hittoja tarvita jos minä tykkään enemmän HCDR:n soundeista. Makuasioista ei voi kiistellä, sano koira kun papin palleja nuoli
:)

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by Figaro1 » Sat Feb 26, 2005 10:42 am

Onhan se niin että jokaisella on omat mieltymyksensä. Itsekin pidän enemmän Oncen soundeista kuin HCDR:in mutta se ei tarkoita että soundit olisivat Oncella "paremmat". Edelleenkään ei ole olemassa mitään absoluuttista "hyvää" tai "muita parempaa" soundia. Jaska Raatikainen on ainakin ollut erittäin tyytyväinen niihin soundeihin jotka hänen rummuistaan löytyvät HCDR:illa ja mielestäni se riittää aivan hyvin.
"Yleisilme" on mielestäni se mikä levyissä ratkaisee, ei se onko joku rumpusoundi "huono" vai ei. Ja jos haluatte oikeasti kuulla "outoa" soundia, suosittelen In Flamesin Soundtrack to your Escapea: Kitara kuullostaa enemmän parranajokoneelta kuin kitaralta ja rummut kuullostavat enemmän muovivadeilta kuin rummuilta. Ja Karmilalla ei ole levyn kanssa ollut mitään tekemistä ;)
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

STRATOJUHA
Member
Posts:240
Joined:Sun Mar 03, 2002 10:51 am
Location:Nurmijärvi, Finland
Contact:

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by STRATOJUHA » Sun Feb 27, 2005 2:51 pm

Ehkäpä mä oon sit joku erilainen nuori, kun minä taas tykkään kyseisen IF levyn soundeista. Niin kitaroista kuin rummuistakin.

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by SirJuzzi » Sun Feb 27, 2005 3:38 pm

Tai sitten vaan kuuntelet laitteilla, joilla musiikkia toistettaessa sekä potku että selkeys ovat täysin tuntemattomia käsitteitä. Yllätys yllätys, paskasoundinenkin levy voi kuulostaa hyvältä suhteessa muihin, kun se kuunnellaan tarpeeksi paskoilla laitteilla.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by Figaro1 » Sun Feb 27, 2005 6:53 pm

Niinpä. Vaikka tiedänkin SirJuzzin kannattavan kaiutinkuuntelua, seison itse luurikuuntelijoiden riveissä. Luurit päässä ei tule mitään vääristymiä seinistä ja luurit eivät myöskään korosta mitään elementtiä musiikissa.
Puhun siis nyt "hifiluureista" enkä mistä tahansa kuulokkeista. Varsinkin bassotaajuudet kuuluvat paljon paremmin luureilla. Karmilan miksauksissa tosin ei bassoa saa edes luureilla kovin hyvin esille.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

NightMare82
Member
Posts:227
Joined:Sun Sep 21, 2003 5:31 pm
Contact:

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by NightMare82 » Sun Feb 27, 2005 6:54 pm

:roll:

It goes on and on and on...

:shock: Enpä olisi uskonut, että tämä "VÄITTELY" jatkuu edelleenkin.

Miksei voitaisi jo sopia siitä, että toisia Karmilan soundi miellyttää, toisia ei? Itse tykkään joistakin Karmilan miksaamista levyistä, ja joistakin taas en. Yleensä silti joku tietty miksaaja tietyllä soundilla ei ole pääasia, mitä haen levystä. Toki on selvää, että vituttaa, jos oletettavasti miksaajan suhteellisen "huonouden" takia bändin soundi kuulostaa muulta kuin sen "pitäisi", mutta ei minusta silti kannata käydä loputonta "uskonsotaa" jotain yhtä miestä vastaan, vain koska ei nyt satu PITÄMÄÄN tietyn tyypin tekeleistä. :x

STRATOJUHA
Member
Posts:240
Joined:Sun Mar 03, 2002 10:51 am
Location:Nurmijärvi, Finland
Contact:

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by STRATOJUHA » Sun Feb 27, 2005 9:09 pm

SirJuzzi wrote:Tai sitten vaan kuuntelet laitteilla, joilla musiikkia toistettaessa sekä potku että selkeys ovat täysin tuntemattomia käsitteitä. Yllätys yllätys, paskasoundinenkin levy voi kuulostaa hyvältä suhteessa muihin, kun se kuunnellaan tarpeeksi paskoilla laitteilla.
Niin tai sitten vaan minun oma mieltymykseni on erillaisissa soundeissa kuin sinun. Ja mitä tulee muuten Karmilaan niin pidän äijän miksauksista erittäin paljon. Mikko on mielestäni alan rautainen ammattilainen.

Kenji
Member
Posts:148
Joined:Tue Nov 25, 2003 3:26 pm
Location:Järvenpää

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by Kenji » Sun Feb 27, 2005 10:54 pm

No mutta tämähän on ainoa topic missä on keskustelua tässä osiossa. Vaikka tuntuu siltä että osion nimeksi voisi muuttaa vaikka "muusikot tappelee suomeksi" :) juu ei pahalla kellekään

User avatar
Jaakko
Sr. Member
Posts:1366
Joined:Sat Mar 02, 2002 9:54 am

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by Jaakko » Sun Feb 27, 2005 11:01 pm

Figaro1 wrote:Niinpä. Vaikka tiedänkin SirJuzzin kannattavan kaiutinkuuntelua, seison itse luurikuuntelijoiden riveissä. Luurit päässä ei tule mitään vääristymiä seinistä ja luurit eivät myöskään korosta mitään elementtiä musiikissa.
Puhun siis nyt "hifiluureista" enkä mistä tahansa kuulokkeista. Varsinkin bassotaajuudet kuuluvat paljon paremmin luureilla. Karmilan miksauksissa tosin ei bassoa saa edes luureilla kovin hyvin esille.
Minä taas kuulun siihen koulukuntaan joka tykkää luonnollisen isosta hifisoundista kaiuttimilla. Ihan vaan just tuon takia kun basso ei ole korville tarkotettukaan, kuten Jason Newsted sanoi, sen on tarkotus tuntua. Luureilla se koko kropassa tuntuva viba jää pois ja vaikutelma aika ohut vaikka korville ois kuinka nannaa.

Tämänpä takia ne levyt joita te haukutte alapäästä puhdittomiksi, tyyliin Episode on mun mielestä erittäin hyviä ja tasapainosia kuunneltavia. Vaatii vaan ison kuunteluhuoneen isoilla hyvillä kajareilla, eikä todellakaan vaadi korville vaarallisia desibelilukemia!

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by SirJuzzi » Mon Feb 28, 2005 2:48 am

Jaakolla on pointti. Haluaisin vielä lisätä, että (olen muuten sanonut tämän aikaisemminkin) kuulokkeet saattavat toistaa musiikin miellyttävästi, mutta ne eivät toista sitä oikein. Kuulokekuuntelussa stereokuva "piirtyy pään sisälle", kun se kaiuttimilla (olettaen että ne ovat niin hyvät että pystyvät sellaisen asian kuin stereokuva välittämään) piirtyy kuuntelijan eteen kuten sen on tarkoituskin. Lisäksi on mahdollista, että luurien näennäinen tarkkuus nostaa esiin musiikista vääriä asioita, jotka kaiuttimilla toimisivat eri tavoin. Lisäksi, jos basso on levylle nauhoitettu ja miksattu, se on mahdollista kuulla myös kaiuttimilla. Se pitää vain opetella kuulemaan (ja tuntemaan). Auttaa myös, jos omistaa kaiuttimet, jotka jäsentävät basson siihen sijaintiin mihin se on miksattu, eikä sotke sitä muun äänen sekaan.

Ja päivänselvä asiahan on, että 200€ kuulokkeet ja 200€ ministereosarja painivat varsin eri sarjassa soundillisesti. Kuten on jännä juttu, että todella harva hifisti, kuten itse asiassa varsin harva musiikin ystäväkään panostaa kalliisiin kuulokkeisiin. Mansikoita maksaville kaiuttimille löytyy kyllä haluajia.

Ja sitten sellainen juttu, että valitettavan monilta hevilevyiltä ei yksinkertaisesti löydy sitä bassoa; toisinaan on se potkukin hukassa. Tuntuu oudolta, kun kevyen rokin tai vaikka klassisen jälkeen laittaa rankkaa örinäheviä soimaan, ja molemmilla kevyillä levyillä basso on mörähdellyt ja potkinut selvästi paremmin.

Joillain Karmilan miksaamilla levyillä on se ongelma, että kuuluvaa bassoa on suorastaan liikaa, mutta se on löysää mölinää joka saa musiikin kumisemaan ja rasittamaan korvaa. Tiukkuutta saisi olla rutkasti lisää. Esimerkkinä tästä Nightwishin Century Child.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by Figaro1 » Mon Feb 28, 2005 12:08 pm

Itsekään en kyllä pidä CC:llä Marcon räminäbasson soundista vaikka basso tosiaan kuuluukin levyllä Karmilan normaalia tyyliä huomattavasti paremmin.

Ja itse en todellakaan mollaa kaiutinkuuntelua mutta olen vaan niin kauan kuunnellut musiikkini luurien läpi että vierastan kaiuttimien käyttöä ;)
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

Wellu
Member
Posts:151
Joined:Mon Dec 02, 2002 12:06 pm

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by Wellu » Mon Feb 28, 2005 12:41 pm

Figaro1 wrote:Itse olen raapinut miksausmaailman pintaa sekä soittamalla muutamalla ihan kunnon levyllä ja seuraamalla niden miksauksia ja myös miksaamalla muiden tekemiä levyjä/demoja. Kuitenkin minulle puhutaan siihen malliin että puhuisin paskaa enkä tietäisi mistään mitään.
Figaro1 wrote:Ja tässä forumissa on edelleen se paise että jos ei ole jonkun nähnyt jotain tekevän, hän ei sitä ole tehnyt. Minäkään en siis ole miksannut mitään enkä tiedä alasta mitään koska te ette ole miksauksiani kuullut.
Pistä kaveri nimiä pöytään niistä levyistä/demoista, joita olet miksannut tai joissa olet soittanut, niin ei kenenkään tarvi arvuutella sinun taitoja. Kai nyt tänä päivänä netistä löytyy edes _yksi_ sample sinun taidoista, jos olet häärinyt miksauspöydän molemmin puolin niin soittajana kuin miksaajana joissakin projekteissa.

Tekoja, ei selittelyä sanoi Schumi....

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by Figaro1 » Tue Mar 01, 2005 10:46 am

Wellu wrote: Pistä kaveri nimiä pöytään niistä levyistä/demoista, joita olet miksannut tai joissa olet soittanut, niin ei kenenkään tarvi arvuutella sinun taitoja. Kai nyt tänä päivänä netistä löytyy edes _yksi_ sample sinun taidoista, jos olet häärinyt miksauspöydän molemmin puolin niin soittajana kuin miksaajana joissakin projekteissa.

Tekoja, ei selittelyä sanoi Schumi....
THUMBSCREW: BOILING TEARS JA S/T DEMOT
MUSIIKKIKOULU TAUKO ANNUAL CD:T PARILTA VIIME VUODELTA

Toivottavasti löytyy sampleja.

EDIT(Ei jaksa uutta viestiä laittaa):

Mitenkähän nämä minun miksaamiseni ja soittamiseni liittyvät Karmila-topiciin? Ja mitä jos sampleja mainituista levyistä ei löydy? Silloinko en ole niillä soittanut/niitä miksannut?
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

dragee
Sr. Member
Posts:499
Joined:Fri Feb 25, 2005 10:54 am

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by dragee » Wed Mar 02, 2005 10:05 am

Vähän Offtopic, mutta Figgen Signeeraus on Viikate yhtyeeltä lainattu
Rajatapaus.

Wellu
Member
Posts:151
Joined:Mon Dec 02, 2002 12:06 pm

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by Wellu » Wed Mar 02, 2005 10:48 am

Figaro1 wrote:Mitenkähän nämä minun miksaamiseni ja soittamiseni liittyvät Karmila-topiciin? Ja mitä jos sampleja mainituista levyistä ei löydy? Silloinko en ole niillä soittanut/niitä miksannut?
Sinähän itse epäilit, että muut eivät usko täällä mitään, jos eivät itse kuule tai näe. Ilmoittamalla nimiä voit ainakin teoriassa todistaa joillekin, että olet ollut mukana joissain oikeassa projektissa. Näin sinun puheet miksauspöydän ympärillä häärimisestä voi ehkä saada jotain todellisuuspohjaa ja konkreettista todistetta?

Nopeasti hain googlella tietoja noista jutista, niin Thumbscrewlla löytyi joku amerikkalainen(?) bändi osoitteesta www.thumbscrew1.com. Lieneekö etsitty, tiedä häntä? Figaro1stä ei ainakaan löytynyt bändin members osiosta. Levyn miksaajasta sivusto ei anna sen tarkempaa tietoa. Musiikkikoululla löytyi vain musiikkikoulun webbisivut. Sampleista tai Figaro1stä ei mitään tietoa noin nopeasti katsottuna. Toisaalta eipä nuo samplet minun elämää muuttaisi mitenkään.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by Figaro1 » Wed Mar 02, 2005 12:21 pm

Tämä Thumbscrew jonka ensimmäinen demo oli tosiaan Boiling Tears on Vantaalta, eikä sillä ole *mitään* tekemistä jenkkiläisen Thumbscrew'n kanssa. Bändi on mitä ilmeisimmin jo lopettanut toimintansa, siis tämä Vantaan TS.

Ja edelleenkin, keskitytään nyt siihen Karmilaan.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

TimoTolkki
Sr. Member
Posts:859
Joined:Fri Jul 12, 2002 9:51 pm

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by TimoTolkki » Wed Mar 02, 2005 11:59 pm

Figaro1 wrote:Tämä Thumbscrew jonka ensimmäinen demo oli tosiaan Boiling Tears on Vantaalta, eikä sillä ole *mitään* tekemistä jenkkiläisen Thumbscrew'n kanssa. Bändi on mitä ilmeisimmin jo lopettanut toimintansa, siis tämä Vantaan TS.

Ja edelleenkin, keskitytään nyt siihen Karmilaan.
Antaa Karmilan tehdä parhaaksi katsomaansa soundia.
Maailmassa riittää tilaa kaikille. Lopettakaa turha riitely ja keskittäkää energianne johonkin todella tärkeään asiaan.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Karmila, puolesta ja vastaan.

Post by Figaro1 » Thu Mar 03, 2005 9:40 am

Timo, Jeps.

Yhtä hyvin voisi perustaa "puolesta ja vastaan"-topicin myös Hiili Hiilesmaan, Ahti Kortelaisen, TT Oksalan tai JJ Nippalan nimeen.
Nämä aiemmat pari viestiäni eivät ole liittyneet enää ollenkaan Karmilaan ja se johtuu siitä että olen vain halunnut vastata kysymyksiin joita minulle on esitetty. Omasta puolestani tämän topicin voisi iskeä jo kiinni sillä edelleenkään ei ole olemassa faktaa asiasta, vain mielipiteitä.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

Locked