Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Täällä käydään Stratovarius-aiheiset keskustelut. Ja Suomeksi tottakai.
User avatar
Sir. Decadence
Sr. Member
Posts:1333
Joined:Tue Sep 30, 2003 12:38 pm
Location:Dreamspace
Contact:
Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Sir. Decadence » Mon Feb 23, 2004 6:03 pm

EDIT: Ja esimerkiksi sellainen pienikin intertekstuaalisuus riittää, kuten vaikka Straton Kiss Of Judas -kappaleen viittaus raamatun Judas Iskariotiin.
Last edited by Sir. Decadence on Thu Jan 01, 1970 2:00 am, edited 1 time in total.
Ja miksihän luet signatureani?

User avatar
jufoso
Member
Posts:174
Joined:Sun Jan 18, 2004 9:29 pm
Location:Hollola, Finland

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by jufoso » Mon Feb 23, 2004 6:26 pm

No ei nyt muuta pälkähtänyt mielee, ku Iron Maidenin Hallowed be thy name biisi. Biisin nimihän on suomeksi "Pyhitetty olkoon nimesi", eli aika kristinuskoon viittaava...
Tällaisen jutun olen minä kuullu. Korjatkaa jos olen väärässä.
Jos keksisin jotain hauskaa ja samalla älykästä, niin se luultavasti lukisi tässä.

User avatar
Sir. Decadence
Sr. Member
Posts:1333
Joined:Tue Sep 30, 2003 12:38 pm
Location:Dreamspace
Contact:

Re: Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Sir. Decadence » Mon Feb 23, 2004 6:39 pm

jufoso wrote:
No ei nyt muuta pälkähtänyt mielee, ku Iron Maidenin Hallowed be thy name biisi. Biisin nimihän on suomeksi "Pyhitetty olkoon nimesi", eli aika kristinuskoon viittaava...
Tällaisen jutun olen minä kuullu. Korjatkaa jos olen väärässä.
Juu.
Mutta ei ole kovin kristillinen kappale, kun siinä vähän epäillään onko jumalaa sittenkään. :eyes
Taitaa muuten olla piirun verran liian hankala homma tämä positiivisten raamattu-viittausten etsiminen.
Taidan vaihtaa toiseen tehtävänantoon tuon koulutehtävän, jos tästä ei tahdo mitään tulla. :)
Ja miksihän luet signatureani?

Fallen One
Jr. Member
Posts:30
Joined:Mon Feb 23, 2004 6:15 pm

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Fallen One » Tue Feb 24, 2004 9:27 pm

Jaa-a... Eipä tuo ilmene ja vaikka ilmeniski ni mitä sitte! saa kai sitä ilmasta uskontosa iha vapaasti oli saatananpalvoja tai hihhuli?

:banana1:
Ennemmin rajusti mettään ku arasti paskaan! Vai mitä!?

Endorphin
Jr. Member
Posts:19
Joined:Sat Feb 28, 2004 3:40 pm

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Endorphin » Tue Mar 02, 2004 4:37 pm

Näi on näppylät!!!!Fallen One puhuu asiaa!!!!!!!!mä tunnen sen....:bounce2:
Se on kuulkaa sillälailla että...MECIZA TRGI!!!

Amancirdan
Jr. Member
Posts:1
Joined:Wed Apr 07, 2004 7:06 pm

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Amancirdan » Wed Apr 07, 2004 7:50 pm

Niin no ihan hyvä aihe tuo...
Sille joka kysyi että mistä Tolkki voi tietää että juuri meidän jumala on oikea jumala: Eihän siitä kukaan 100% varma ole mutta voi olla vahva tunne sellasesta.
Jos ruvetaan puhumaan Tolkista ja uskonnosta, niin mulla henkilökohtaisesti tulee mieleen ne Tolkin kabbala-jutut. Tiedän kyllä että Timo on kiinnostunut eri jutuista (olen muuten minäkin.) Että tällalailla tänään...

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Figaro1 » Wed Apr 07, 2004 9:45 pm

Olen sitä mieltä että joko kaikki jumalat ovat olemassa tai sitten niitä ei ole ensimmäistäkään. Mikään ei ole niin sairasta kuin sotia siksi että "minun jumalani on oikeassa, sinun väärässä". Yök

Jos nyt esimerkiksi minä uskon Jumalaan, en voi missään nimessä sanoa Jehovalle että paskat mitään Jahvea on olemassa jne.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

IceTear1
Sr. Member
Posts:311
Joined:Mon Mar 04, 2002 1:17 pm
Contact:

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by IceTear1 » Thu Apr 08, 2004 2:38 am

Sanoisin että todennäköisintä on että on vain 1 Jumala, jota kaikki vain kutsuvat eri nimillä. Ja mitä raamattuun tulee niin ei sitä kirjaimellisesti kannata lukeakaan, vaan rivien väleistä.
Make the best out of your dreams...

User avatar
Jaakko
Sr. Member
Posts:1366
Joined:Sat Mar 02, 2002 9:54 am

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Jaakko » Thu Apr 08, 2004 7:31 am

Rivien välistäkin oon koittanu lukee mutta edes UV-lampulla ei siitä mitään järjellistä juttua löydy. Laitan kyseisen opuksen samaan kastiin muiden sieniä syöneiden tai muuten vaan tärähtäneiden ennustajien tuotosten kanssa ;)

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Figaro1 » Thu Apr 08, 2004 9:26 am

Onhan siellä paljon aika järjettömiä juttuja tosiaan, niihin voi suhtautua aika halveksivasti. Yksi parhaita esimerkkejä on Jeesuksen sanoma "vain minuun uskomalla voi pelastua" Eli uskomalla 2000 vuotta sitten kuolleeseen ihmiseen voi pelastua?!? Ja miksi pitäisi pelastua?!?
Lisäksi esim. Antti Kylliäinen nimisen papin kirjoittamassa "Kompastuskiviä" kirjassa on haettu Jeesuksen puheista ristiriitoja ja huomattu että äijä puhui itsensä pussiin todella usein. Kirjaa en its omista joten en voi antaa mitään suoraa esimerkkiä valitettavasti.

Alan olla yhä vahvemmin siinä uskossa(tulipas termi hassuun paikkaan)että ateismi ja skepsismi ovat ihan hyviä juttuja. Eipähän ainakaan kukaan voi sanoa että uskot väärään asiaan

Ja tämä nyt ehkä kuullostaa jo naurettavaltakin mutta mistä sitä tietää vaikka koko Jeesus-instituutio olisi vain fossiilin iän saavuttanutta suusta-suuhun tarua joka on säilynyt hengissä tähän päivään asti?
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

User avatar
*Elina*
Sr. Member
Posts:1479
Joined:Sat Mar 02, 2002 9:35 pm

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by *Elina* » Thu Apr 08, 2004 3:47 pm

Itse en oikein usko noihin oppeihin,mutta tunnen kyllä monia,jotka uskovat. Ja nämä ovat kyllä aivan huippumukavia ihmisiä :). Itse asiassa juuri nytkin kuuntelen yhden tutun gospelmetalli-bändiä :)... Miun suhtautuminen uskontoon on vähän horjunut.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Figaro1 » Sat May 15, 2004 4:29 pm

STRYPER anyone? :)

Bändi jakeli keikoilla raamattuja yleisölle
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

Heavy Warrior
Member
Posts:98
Joined:Sun Dec 08, 2002 3:04 pm

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Heavy Warrior » Mon May 17, 2004 8:44 am

Kuunnelkaapa vaikka Manowaria! Siinä on ihan asiallisia sanoituksia Jumalista (joskin jumalat ovat vaan monesti Metallin Jumalia). :D
Ja mitä uskomiseen tulee niin mää en ainakaa usko mihinkään yliluonnolliseen, ellei Metallia lueta siihen listaan..... :D
I´am Hunting High and low
Diving from the sky above looking for More and more Once again
I´m hunting High and low
Sometimes I may I win sometimes I lose it just a game that I play

Raven
Member
Posts:289
Joined:Sun Nov 23, 2003 1:32 pm

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Raven » Mon May 17, 2004 11:04 am

Uskokoon kukin mihin tahtoo, kunhan eivät tee mitään rikollista tai muuten vahingoita tai häiritse muita ihmisiä! :)
...Tell me why
No heart to cry
Hang me high...

Nightwish - Romanticide

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Figaro1 » Tue May 18, 2004 1:17 pm

Erittäin hyvin sanottu
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

Kenji
Member
Posts:148
Joined:Tue Nov 25, 2003 3:26 pm
Location:Järvenpää

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Kenji » Wed May 19, 2004 11:38 am

no hieman tuntuu että jokainen uskonto on vaa ihmisten toiveajattelua kuoleman jälkeisestä elämästä jolla lievennetää kuoleman pelkoa. ei päde kaikkii uskontoihi mut enivei. :)
o/

Invinoveritas
Member
Posts:123
Joined:Mon Jan 19, 2004 5:29 pm

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Invinoveritas » Wed May 19, 2004 1:26 pm

Titmalleen, eikä tule äkkiä mieleen edes yhtä valtauskontoa mihin tuo ei pätisi...
In the morning, don't say you love me, cause I'll only...

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Figaro1 » Wed May 19, 2004 1:30 pm

Kenjillläkin hyvä pointti, kyllä
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

Skelethos
Member
Posts:255
Joined:Sun Nov 17, 2002 9:25 pm

Re: Re: Keskustelua mielipiteiden jakajasta, eli Destinystä

Post by Skelethos » Wed May 19, 2004 5:40 pm

No joo, en halua kuitenkaan mollata mitään tai ketään, vaan ainoastaan kannustaa jokaista siihen omaan juttuun, mikä ikinä se sitten onkin. Ja anteeksi. Eihän tämä liity alkuperäiseen aiheeseen enää ollenkaan. :D
Last edited by Skelethos on Thu Jan 01, 1970 2:00 am, edited 1 time in total.

Jonna
Sr. Member
Posts:919
Joined:Fri Mar 08, 2002 1:08 pm

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Jonna » Wed May 19, 2004 7:58 pm

Ehkä sun kannattaisi vähän laajentaa sitä aihealuetta niin esimerkkejä tulisi enemmän.

Voit laajentaa sitä esim. johonkin tiettyyn metalligenreen sen sijaan että käsittelisit vain yhden bändin tuotantoa uskonnon näkökulmasta.

Eri genreissä uskontoja käsitellään eri tavoin ja mukana on muitakin kuin kristinusko. Suomalainen, skandinaavinen ja muidenkin maiden muinaiset uskonnot ovat myös hyvin edustettuina metallissa. Black metal on aivan oma lukunsa tässä asiassa.

Voit valita myös jonkun tietyn uskonnon ja tutkia miten se esiintyy
metallibändien sanoituksissa. Lähestymistapoja on siis useita
Fani-78

User avatar
Sir. Decadence
Sr. Member
Posts:1333
Joined:Tue Sep 30, 2003 12:38 pm
Location:Dreamspace
Contact:

Re: Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Sir. Decadence » Wed May 19, 2004 8:25 pm

Jonna wrote:
Lähestymistapoja on siis useita
Toki.
Tosta jutusta vaan on jo kuukausia.
Tein lopulta koko roskan ihan eri aiheesta, että tämä topic oli periaatteessa turha, mutta hyvä että sai silti aikaan keskustelua. :)
Ja miksihän luet signatureani?

Skelethos
Member
Posts:255
Joined:Sun Nov 17, 2002 9:25 pm

Re: Re: Keskustelua mielipiteiden jakajasta, eli Destinystä

Post by Skelethos » Wed May 19, 2004 9:48 pm

Tiamat muuten on kiintoisa bändi, jos sattuu diggailemaan uskontoa käsittelevistä jutuista. Alunperinhän bändi oli silkkaa black metallia, mutta nykyään jotain ihan muuta tunnelmointia. Bändin pääjehu Johan Edlund on kuitenkin mystinen mies, koska haastattelujen perusteella hän vakuuttaa yhä olevansa satanisti, mutta toisaalta muutamassa uudemmassa biisissä on jopa hippimäisiä aineksia. Kerrassaan raja-aitoja kaatava ukko. Raamatun aiheet ovat myös keskeisinä parilla viime levyllä, vaikka jutuista ei otakaan selkoa, ovatko ne puolesta vai vastaan. Todennäköisimmin eivät varsinaisesti kumpaakaan. Edlundhan on sanonut olevansa kiinnostunut raamatusta, ja samalla ihmettelee miksi hän vihaa sitä niin paljon. :huh:

User avatar
tosise8
Sr. Member
Posts:341
Joined:Sat Jan 24, 2004 1:22 pm
Location:Iittala

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by tosise8 » Sat May 22, 2004 9:25 pm

Mä uskon että Jumalat on keksitty kun ihmiset on ollut epätoivoisia eikä ole ollut ketään/mitään mihin turvautua. Ja toiseksikin on pelätty luonnonilmiöitä ja jumalat on rinnastettu niihin. (Ette usko, ton kirjottamiseen meni 30 minsaa :err: )
tosise8 eli Aleksi Erola.

User avatar
Eini
Sr. Member
Posts:1077
Joined:Sat Jul 20, 2002 4:49 pm
Location:Pohjois-Pohjanmaa

Re: Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Eini » Mon May 24, 2004 9:55 am

IceTear1 wrote:
Sanoisin että todennäköisintä on että on vain 1 Jumala, jota kaikki vain kutsuvat eri nimillä. Ja mitä raamattuun tulee niin ei sitä kirjaimellisesti kannata lukeakaan, vaan rivien väleistä.
Täysin samaa mieltä.
Maailma on kuin kirja. Ne jotka eivät matkustele, lukevat vain sivun.

User avatar
Eini
Sr. Member
Posts:1077
Joined:Sat Jul 20, 2002 4:49 pm
Location:Pohjois-Pohjanmaa

Re: Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Eini » Mon May 24, 2004 9:59 am

Figaro1 wrote:
Onhan siellä paljon aika järjettömiä juttuja tosiaan, niihin voi suhtautua aika halveksivasti. Yksi parhaita esimerkkejä on Jeesuksen sanoma "vain minuun uskomalla voi pelastua" Eli uskomalla 2000 vuotta sitten kuolleeseen ihmiseen voi pelastua?!? Ja miksi pitäisi pelastua?!?
Lisäksi esim. Antti Kylliäinen nimisen papin kirjoittamassa "Kompastuskiviä" kirjassa on haettu Jeesuksen puheista ristiriitoja ja huomattu että äijä puhui itsensä pussiin todella usein. Kirjaa en its omista joten en voi antaa mitään suoraa esimerkkiä valitettavasti.
Ensiksi täytyy sanoa, että mä en ole mikään himouskovainen vaikka kirjoitankin nyt seuraavaa... :D Mutta eihän se Jeesus sitä raamattua ole kirjoittanut. Siihen on koottu muitten ihmisten kertomuksia jotka varmasti ovat muuttuneet suusta suuhun puhuttuna. Jututhan tuppaavat muuttumaan puhuttaessa ja ihmisillä on erilaisia näkemyksiä asioista. Ja maailmankuva 2000 vuotta sitten oli varmaankin hieman erilainen.
Maailma on kuin kirja. Ne jotka eivät matkustele, lukevat vain sivun.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Figaro1 » Mon May 24, 2004 10:50 am

"Raamattu sopii vessapaperiksi. Se on pehmeä ja niin paksu että riittää pyyhittävää".

Olen loppupeleissä täysin samaa mieltä. Todennäköisesti kaikki tietävät kommentin alkuperän
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

User avatar
*Elina*
Sr. Member
Posts:1479
Joined:Sat Mar 02, 2002 9:35 pm

Re: Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by *Elina* » Mon May 24, 2004 4:57 pm

[quote"Raamattu sopii vessapaperiksi. Se on pehmeä ja niin paksu että riittää pyyhittävää".
[/quote]
Vaikka nyt en oikein varma uskonnollisesta suuntautumisestani olekaan,niin sen verran minusta löytyy ahdasmielistä seurakuntamummoa,että näin en sanoisi. Kunnioitan uskontoa kuitenkin aika paljon,vaikka en itse välttämättä sitä ihan allekirjoitakaan. En ehkä itse usko,mutta jotkut muut uskovat ja se on hyvä :).

Jonna
Sr. Member
Posts:919
Joined:Fri Mar 08, 2002 1:08 pm

Re: Re: Re: Keskustelua mielipiteiden jakajasta, eli Destiny

Post by Jonna » Fri May 28, 2004 6:10 pm

Skelethos wrote:
Tiamat muuten on kiintoisa bändi, jos sattuu diggailemaan uskontoa käsittelevistä jutuista. Alunperinhän bändi oli silkkaa black metallia, mutta nykyään jotain ihan muuta tunnelmointia.
Ne vanhat levyt ovat hyviä. :)
Fani-78

c.h.
Jr. Member
Posts:15
Joined:Wed Oct 29, 2003 4:12 pm
Location:Finland

Re: Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by c.h. » Tue Jun 01, 2004 7:58 pm

tosise8 wrote:
Tolkille vain että mistä helvetistä voi tietää että juuri meidän jumala on "se oikea jumala" ja jos jumala olisi olemassa jos jumala olisi olemassa uskon että elämä ei olisi potkinut päähään niin kuin nyt
:bandit:
Siis silloin kun kaikki on täydellistä jollain henkilöllä, silloin ajattelee: "Emmä Jumalaa tarvitse, Mähän pärjään ihan hyvin itsekkin." Ei kyllä suoraan ajattele mut pikkuhiljaa ei ala piittaamaan Jumalasta paljoa. Euroopassa kaikilla on asiat aika hyvin, joten ihmiset ei ala piittaamaan paljoa Jumalasta. Siksi Eurooppa tarvitseekin "herätystä". God is almighty! hän tietä mikä on teille parasta, ja antaa sitä teille. Kaikista vastoinkäymisistä oppii.


Ite oon uskovainen ;)
Stratovarius makes comeback!
That makes me happy as a flying cow!

Huliisi
Member
Posts:298
Joined:Wed Mar 12, 2003 9:01 pm
Location:Paska Kaupunni

Re: Miten uskonto ilmenee Stratovariuksen musiikissa?

Post by Huliisi » Wed Jun 02, 2004 8:27 am

Tolkin soolobiiseistä ainakin I Believe ja Dear God on sanoituksiltaan aika negatiivisia uskontoa ja jumalaa kohtaan.
Released from the rotten thoughts
No more pain
No more gods

Locked