Psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi.

Täällä keskustellaan aiheista, jotka eivät liity Stratovariukseen.
Locked
Rantanen
Member
Posts:221
Joined:Fri Jan 02, 2004 1:04 pm
Psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi.

Post by Rantanen » Fri Jul 02, 2004 2:00 pm

Miten on? Luulisin että kaikki haluavat olla terveitä ja tasapainoisia. Itselläni on aina ollut suht loistava fyysinen kunto vaikka olenkin ryypännyt ja tupakoinut. Olen pitkään ollut henkisesti tasapainoton joten olen viime aikoina tehnyt töitä sen eteen. Olen myös edelleeen erittäin atleettinen ja kuntoilen joka päivä. Nyt minulla on suuri halua tulla mahdollisimman normaaliksi ja järkeväksi. Haluan karsia itsestäni huonoja piirteitä. Olen edelleen ehkä liian itsekeskeinen, keskityn lähes sairaalloisesti siihen miten käyttäydyn joka hetki. Itse en ole työelämässä, syksyllä aloitan kuntouttavan opiskelun Helsingin Diakoniaopistossa. Luulen että minulla on hyvät edellytykset oman elämän hallintaan, jos sellainen ylipäätään on mahdollista täällä auringon alla. Ihminen ei ole kaiken mitta, ja uskoisin että meillä on hyvin vähän kontrollia.
One by one we all give in.

User avatar
Zeke89
Sr. Member
Posts:946
Joined:Fri Jul 18, 2003 6:37 pm
Location:Vantaa, Finland
Contact:

Re: Psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi.

Post by Zeke89 » Fri Jul 02, 2004 10:19 pm

No en tiiä meneekö tämä tuohon aiheeseen mutta silti... Ihmissuhteiden kanssa ollut ongelmia. Jossain vaiheessa oli neljä ihmistä keistä välitin yli kaiken. Sitten lopulta pystyin unohtamaan kaksi... Mutta ongelma oli tässä vaiheessa se että ne ketkä jäivät jäljelle olit parhaita ystäviä keskenään. Joista toinen rakasti minua ja toinen rakasti joskus joulun alla. Se juttu kaatui jostain syystä, päätettiin olla vain ystäviä... Mutta tunteeni häntä kohtaan heräsivät uudestaan ja rakastuin häneen. Joten ilmoitin hänen kaverilleen että haluan olla ystävä. Mutta hän ei kestänyt sitä, oli valmis itsemurhaan... Varsinkin kun kuuli että rakastin hänen kaveriaan..... Sitten konfirmaationi aikoihin he olivat hyvissä väleissä. Lähdin saattamaan sitä ketä rakastin niin kotiin(tässä vaiheessa hän oli jo pitkään tiennyt että rakastan häntä) joten puhuimme ja lopulta juttu eteni suudelmaan... Illalla kun näimme uudestaan kaveriporukan kanssa, johon Hän myös kuului. Niin taas kotiinmeno matkalla suudelma..... Sitten on tapahtunut paljon muuta sisältäen: lisää suudelmia, rikkinäisiä sydämiä, lähes kaverisuhteiden rikkoutumista, jne.jne... Ja kaikki tämä... vain minun tunteitteni takia häntä kohtaan...
Now I'm leaving my worries behind.
Feel the freedom of body and mind I have started my journey.
I'm drifting away with the wind I go...

User avatar
ThePKH
Sr. Member
Posts:767
Joined:Sun Mar 03, 2002 12:39 am
Location:Kangaslampi, Jyväskylä, Finland
Contact:

Re: Psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi.

Post by ThePKH » Sat Jul 03, 2004 8:53 pm

En ole fyysisesti tai henkisesti huipputasoa mutta kummallakin osa-alueella suht vakaa. Tai no, tunne-elämä on silloin tällöin aika perseestä mutta viinalla ja tupakallahan siitäkin pääsee (fyysisen tilan kustannuksella tosin).
For a decent price I've banned kindness from my heart
ThePKH's home

Jonna
Sr. Member
Posts:919
Joined:Fri Mar 08, 2002 1:08 pm

Re: Psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi.

Post by Jonna » Tue Jul 06, 2004 4:57 pm

Olen koko ajan yrittänyt pitää fyysisestä kuunostani huolta harrastamalla liikuntaa väh. kerran päivässä. Terveydentilakin on ihan hyvä tällä hetkellä, kun en ole nyt juuri allergiastakaan joutunut kärsimään viime aikoina.

Ja kyllä sillä henkisellä puolellakin ihan kohtalaisesti menee. Jos ei ole mitään muuta tekemistä, kuuntelen levyjä tai luen jotain kirjaa. Ei pääse siten masennus iskemään. Kyllähän sitä kaikenlaista pyörii päivittäin mielessä kun katsoo uutisia ja muutenkin seuraa tätä nykyistä maailmanmenoa.
Fani-78

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi.

Post by Figaro1 » Thu Jul 08, 2004 8:32 pm

Fyysinen puoli:

En tosiaankaan ole "hyväkuntoinen" kun harrastan liikuntaa "vain tunnin kävelyllä" päivittäin. Lisäksi tupakoin puoli askia päivässä. Tosin(vaikka itse sanonkin)tuo päivittäinen liikkumiseni on kyllä sen verran nopeatempoista että hiki tulee ja räkä lentää. Eli voi siis sanoa että sekä tuhoan että vaalin terveyttäni päivittäin :)

Psyykinen puoli: Nyt menee taas ihan hyvin, on varmuutta töistä ainakin kesän loppuun ja muutenkin yksityiselämässä asiat kohdallaan. Toki välillä joku hieman nyppii mutta ei ollenkaan samalla voimalla kun jonkin aikaa sitten.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

User avatar
NightOwl
Member
Posts:283
Joined:Mon May 12, 2003 11:24 pm

Re: Re: Psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi.

Post by NightOwl » Thu Jul 08, 2004 10:01 pm

Figaro1 wrote:
Nyt menee taas ihan hyvin, on varmuutta töistä ainakin kesän loppuun ja muutenkin yksityiselämässä asiat kohdallaan.
Niin, on se jännää miten paljon työ (tai sen puuttuminen) vaikuttaa mielenterveyteen. Vaikka siihen duuniin on välillä niin kyllästynyt ja vittuuntunut, niin kuitenkin jos sitä ei ole, on mielenterveys koetuksella. Itsekin olen ollut aikoinani vuoden työttömänä, ja silloin kyllä masensi niin pirusti ja oli tosi mitätön luuserifiilis. Kyllä se duuni kummasti vaan nostaa itsetuntoa, ja vapaa-ajastakin osaa nauttia ihan eri tavalla!
Great Power gives me a freakin' headache.

Misty
Sr. Member
Posts:334
Joined:Fri Sep 06, 2002 9:07 am

Re: Psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi.

Post by Misty » Thu Jul 08, 2004 10:09 pm

Ja sitten taas toisaalta työssä käynnin lopettaminen voi olla mielenterveydelle tosi hyvä asia. Itse olen koko pienen ikäni tehnyt hullun lailla töitä, kunnes tuli stoppi, kun jäin äitiyslomalle. Opin huomaamaan miten pienessä putkessa olin elänyt: töihin, kotiin, töihin. Nyt en kaipaa työelämään yhtään, päinvastoin. Toivottavasti keksin keinon hankkia elannon tarvitsematta enää mennä ainakaan samaan työpaikkaan.
~Still waters run deep~

User avatar
NightOwl
Member
Posts:283
Joined:Mon May 12, 2003 11:24 pm

Re: Psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi.

Post by NightOwl » Fri Jul 09, 2004 7:36 am

Mutta sinä saitkin lapsen myötä uutta sisältöä elämääsi, Misty. Kotiäitiyskin on tavallaan työ, vaikkei siinä toisen palveluksessa ollakaan. Tarkoitin lähinnä sellaisia työttömiä, joilla ei ole elämässään muuta kuin työn tulokseton metsästys ja peukaloiden pyörittely.
Great Power gives me a freakin' headache.

Misty
Sr. Member
Posts:334
Joined:Fri Sep 06, 2002 9:07 am

Re: Psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi.

Post by Misty » Fri Jul 09, 2004 9:34 pm

Totta. Kyllä tämä välillä työstä käy. :) Ja jos en olisi äiti, niin edelleen tekisin töitä hullun lailla. Esitinkin vain lähinnä esimerkin siitä, kuinka jossain elämäntilanteessa se perinteisessä palkkatyössä käynti menettää hohtonsa ja merkityksensä. :) Mutta onhan se selvä, että jokainen ihminen tarvitsee jonkin syyn olemiseensa; jotain missä voi tuntea itsensä tarpeelliseksi. Se on sitä Maslowin tarvehierarkiaa mistä psykologian tunneilla koulussa luettiin... Jotain sentäs päähän jääny näemmä. =P
~Still waters run deep~

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi.

Post by Figaro1 » Sat Jul 10, 2004 12:46 pm

Työssä käymisestä sen verran että en tiedä ketään joka menisi joka aamu riemusta hihkuen töihin, en minäkään tee sitä. Mutta työpäivän jälkeen oma aika tuntuu aivan helvetin paljon paremmalta kun saa tosiaan rentoutua ihan täysillä ja aika kuluu kuitenkin paljon nopeammin.

Misty, mielestäni olet äitinä tehnyt aivan oikean ratkaisun kun olet ilmeisesti jättänyt työt(toistaiseksi)lapsesi takia. Lapsi tarvitsee nimenomaan oman äidin hoitoa eikä mitään koneistettua lastenhoitajaa
Oma äitini jäi pois töistä heti kun veljeni syntyi vuonna 1977 ja sen jälkeen hän menikin töihin vasta 1984
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

Misty
Sr. Member
Posts:334
Joined:Fri Sep 06, 2002 9:07 am

Re: Re: Psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi.

Post by Misty » Sat Jul 10, 2004 9:15 pm

Figaro1 wrote:
Misty, mielestäni olet äitinä tehnyt aivan oikean ratkaisun kun olet ilmeisesti jättänyt työt(toistaiseksi)lapsesi takia. Lapsi tarvitsee nimenomaan oman äidin hoitoa eikä mitään koneistettua lastenhoitajaa
Oma äitini jäi pois töistä heti kun veljeni syntyi vuonna 1977 ja sen jälkeen hän menikin töihin vasta 1984
Juu, kyllä tunnen tehneeni täysin oikean ratkaisun. Se aika, kun lapsi on pieni ja tarvitsee vanhempiaan kipeimmin, on kuitenkin niin lyhyt. Tahdon ottaa tästä ajasta kaiken irti, nauttia äitiydestäni ja olla oikeasti läsnä kun lapsi minua tarvitsee. Töitä ehtii kyllä vielä tekemään. Mutta on paljon niitäkin äitejä joiden tekisi mieli jäädä kotiin, mutta taloudellisista syistä on pakko mennä töihin.
~Still waters run deep~

User avatar
Ripper
Jr. Member
Posts:9
Joined:Sat May 22, 2004 9:25 pm

Re: Psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi.

Post by Ripper » Sat Jul 24, 2004 6:26 pm

Menee off topikin puolelle,mutta missä on Rantanen.Vieläkö oot hengissä??Tässä jo ihan huolestuu kun miehestä ei kuulu mitään. :~(
Let the good times roll-
feel so fine

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi.

Post by Figaro1 » Tue Jul 27, 2004 11:37 am

Nyt kun Rantasen mainitsit niin huomasin ettei mies ole tosiaan mitään kirjoittanut pitkään aikaan. Toivon että hän on hengissä mutta(vaikka härskisti sanonkin)toivon myös että hän ei taas ala kirjoittaa erikseen topiccia siitä miten hänen elämänilonsa on hiipunut jne...
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

Locked