Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Täällä keskustellaan aiheista, jotka eivät liity Stratovariukseen.
Lapazeus
Member
Posts:279
Joined:Tue Mar 05, 2002 6:49 pm
Location:Finland
Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by Lapazeus » Sun Jan 09, 2005 11:30 am

ElDiablo wrote:Hah! Ehkä en sitten halua koskaan kasvaa aikuiseksi jos se tarkoittaa sitä että minun pitäisi itkeä jokaisen kuolleen perään.
Hah, tätä nyt ei ehkä kuitenkaan haettu. Ihmeellistä lelumisantropiaa. Kyllä minulta ainakin löytyy empatiaa niille Indonesialaisille vanhemmille, jotka ovat menettäneet lapsensa. Ja kyllä minä voin samaistua vaikkapa lihavaan saksalaiseen joka koki hukkumiskuoleman. Paska homma, joka vituttaa. Ei se tarkoita, että minun pitäisi itkeä itseni uneen, vaan ehkäpä mietin mitä jos olisin itse samassa tilanteessa.

Mutta rautalankaa: Jos Nasumin Mieszko Talarczyk on oikeasti menehtynyt Thaimaassa tulee se olemaan ainoa asia koko jupakassa joka vaikuttaa minuun jotenkin. Ei en tuntenut häntä, enkä ketään muutakaan henkilökohtaisesti siellä ollutta, mutta Nasumia kuunnelleena se vaikuttaa minuun enemmän kuin minulle random henkilöiden menehtyminen.
Tottakai läheiset/tutut ovat tärkeämpiä. Siksi media rummuttaakin suomalaisten ja ruotsalaisten kohtaloita kyllästymiseen asti. Tuskin Thaimaan uutisissa nakataan paskaakaan jostain suomalaisista, mutta täällä Suomessa saattaa ehkä joillain olla läheinen kuollut. Ja eihän tämä hyökyaalto vaikuta sinuun mitenkään, mutta mitä jos asuisit Indonesiassa? Moshaisit nyt meren pohjassa.
Kaikista hauskinta tässä asiassa on, että jos tuo ei olisi ollut mikään turistikeskus niin eipä sitä näin paljoa puitaisi.
Totta. Valkoisen miehen taakka jne. Mutta kyllä tämä uutisissa olisi joka tapauksessa ollut. Maapallo meinasi suistua kiertoradaltaan, bid deal? Faktaa kuitenkin on, että tämä on suomalaisille eniten uhreja aiheuttanut tapaus sitten toisen maailmansodan. Ja eipä ole maailmanlaajuisestikaan ollut näin suurta järähdystä sitten Chilen tapauksen, jos muistan oikein.

Malys
Sr. Member
Posts:2525
Joined:Sat Mar 02, 2002 10:04 pm
Location:Finland
Contact:

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by Malys » Sun Jan 09, 2005 12:19 pm

Lapazeus wrote: Maapallo meinasi suistua kiertoradaltaan, bid deal?
Ei todellakaan ollut lähelläkään suistua yhtään mihinkään, taisi olla vain hetkellinen huojunta seurauksena muistaakseni, mutta ei sekään kauaa kestänyt. Maahan on törmännyt Marsin kokoinen planeetta eikä sekään suistanut Tellusta kiertoradaltaan.
Evoluutio - se huolehtii niistä, jotka ovat liian tyhmiä huolehtimaan itsestään. -Darwinin palkinnot

Lapazeus
Member
Posts:279
Joined:Tue Mar 05, 2002 6:49 pm
Location:Finland

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by Lapazeus » Sun Jan 09, 2005 12:24 pm

Malys wrote:
Lapazeus wrote: Maapallo meinasi suistua kiertoradaltaan, bid deal?
Ei todellakaan ollut lähelläkään suistua yhtään mihinkään, taisi olla vain hetkellinen huojunta seurauksena muistaakseni, mutta ei sekään kauaa kestänyt. Maahan on törmännyt Marsin kokoinen planeetta eikä sekään suistanut Tellusta kiertoradaltaan.
En tarkoittanutkaan, että maapallo lentäisi jonnekin avaruuteen, vaan hetkellistä siirtymistä, mikä olisi aiheuttanut kellonaikojen siirtämisen. Tuo esimerkki antaa vain perspektiiviä pamauksen voimakkuuteen.

ElDiablo
Sr. Member
Posts:1490
Joined:Sun Mar 03, 2002 5:53 pm
Contact:

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by ElDiablo » Sun Jan 09, 2005 4:43 pm

Lapazeus wrote:
ElDiablo wrote:Hah! Ehkä en sitten halua koskaan kasvaa aikuiseksi jos se tarkoittaa sitä että minun pitäisi itkeä jokaisen kuolleen perään.
Hah, tätä nyt ei ehkä kuitenkaan haettu. Ihmeellistä lelumisantropiaa. Kyllä minulta ainakin löytyy empatiaa niille Indonesialaisille vanhemmille, jotka ovat menettäneet lapsensa. Ja kyllä minä voin samaistua vaikkapa lihavaan saksalaiseen joka koki hukkumiskuoleman. Paska homma, joka vituttaa. Ei se tarkoita, että minun pitäisi itkeä itseni uneen, vaan ehkäpä mietin mitä jos olisin itse samassa tilanteessa.
Lelumisantropiaa, ohhoh, uusi termi! Halleluja, jumala pelastaa! En tiedä pitäisikö ottaa osaa vai onnitella että pystyt samaistumaan uhreihin. Mutta kaippa niitäkin tarvitaan. Itse en sentään moiseen vaivaudu. Jos en yksinkertaisesti tunne sen enempää pitäisikö minun teeskennellä kokevani suurta surua jokaisesta menetetystä hengestä?

Lapazeus wrote:
Mutta rautalankaa: Jos Nasumin Mieszko Talarczyk on oikeasti menehtynyt Thaimaassa tulee se olemaan ainoa asia koko jupakassa joka vaikuttaa minuun jotenkin. Ei en tuntenut häntä, enkä ketään muutakaan henkilökohtaisesti siellä ollutta, mutta Nasumia kuunnelleena se vaikuttaa minuun enemmän kuin minulle random henkilöiden menehtyminen.
Ja eihän tämä hyökyaalto vaikuta sinuun mitenkään, mutta mitä jos asuisit Indonesiassa? Moshaisit nyt meren pohjassa.
Joko eläisin tai olisin kuollut? Jos eläisen hyvä, jos olisin kuollut niin enpä sitten mitään ajattelisi. Viimeksi moshasin eilen Sotajumalan aikana.

Lapazeus wrote:
Kaikista hauskinta tässä asiassa on, että jos tuo ei olisi ollut mikään turistikeskus niin eipä sitä näin paljoa puitaisi.
Totta. Valkoisen miehen taakka jne. Mutta kyllä tämä uutisissa olisi joka tapauksessa ollut. Maapallo meinasi suistua kiertoradaltaan, bid deal? Faktaa kuitenkin on, että tämä on suomalaisille eniten uhreja aiheuttanut tapaus sitten toisen maailmansodan. Ja eipä ole maailmanlaajuisestikaan ollut näin suurta järähdystä sitten Chilen tapauksen, jos muistan oikein.
Toki uutisia olisi ollut, ehkä muutaman päivän verran + muutama jatkotarkastus alueelle. Mutta ei olisi tätä jumalatonta jeesustelua mitä mm. televisiossa kokoajan hoetaan. "Koko Suomi suri" yeah right, vähemmistö tuntemistani ihmisistä sen kovempaa taakkaa asiasta otti. Ja vaikka tuo järistyksen vaikuttikin hetkellisesti maapallon kiertoon akselinsa ympäri, suurin näkemäni uutinen siitäkin asiasta oli suurinpiirtein sivulause. Jos sillä jotain vakavempaa merkitystä olisi ollut niin eiköhän siitä olisi uutisoitu hieman enemmän, sillä se sentään vaikuttaisi jokaikiseen ihmiseen maapallolla. (np. Swallow the Sun - Morning Never Came)

Edelleen: Mielipiteeni saattaisi olla eri sävyinen jos siellä joku kaveri, tuttu, omainen olisi mennyt, mutta tällä hetkellä tuo Nasumin kaverin katoaminen on "lähin" asia minulle, kuten jo olen sanonut.
'Religion is the most malevolent of all mind viruses' - Arthur C. Clarke

Lapazeus
Member
Posts:279
Joined:Tue Mar 05, 2002 6:49 pm
Location:Finland

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by Lapazeus » Sun Jan 09, 2005 10:35 pm

Okei, okei! hyväksyn kantasi (vaikka luulen, että et aivan tuota ensimmäistä pointtiani tajunnut), mutta jumala helvettiin (pun intended) tästä keskustelusta, sillä se jos mikä on minusta yksi tämän katastrofin huonoista puolista. Joka vitun liperikaula on nykyään agitoimassa tapausta hyvin päin kristityille. Ja kyllähän tuomionpäivä toimii monelle kuolemaa pelkäävälle lampaalle hyvänä syynä liittyä jessen posseen.

User avatar
*Elina*
Sr. Member
Posts:1479
Joined:Sat Mar 02, 2002 9:35 pm

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by *Elina* » Sun Jan 09, 2005 11:00 pm

En vain ymmärrä,miten joitain (en nyt tarkoita Dippeä,vaan ihan yleisesti ;)) ei tämä koko juttu voi yhtään liikuttaa. Helvetti sentään!Onnettomuus,joka tappoi satojatuhansia ihmisiä. Vei todella monelta kodin/läheiset/elannon/kaiken. Suomen rauhanaikaisen ajan suurin ihmismenetys. Ja vielä on ihmisiä,joita ei vaan kiinnosta. Siinä on kyllä omassa asenteessa vähän tutkimista,jos tuollaisen kyynikon itsestään löytää.
Ja sitten se,että suomalaiset surevat eniten suomalaisia (joka on joidenkin mielestä todella väärin...). No totta helvetissä niin on! Kuka haluaisi elää yhteiskunnassa,jota ei liikuta yhtään,jos parisataa maanmiestä kuolee?
Onneksi suurinosa ihmisistä kuitenkin välittää ja haluaa auttaa. Toivottavasti ne,jotka eivät välitä tai jopa tekevät vitsin asiasta (johon törmäsin eräällä toisella foorumilla) pysyvätkin pienenä vähemmistönä. Oli aivan upeaa katsoa,miten parin tunnin konsertin aikana lahjoitettiin yli kolme miljoonaa euroa Punaiselle ristille :).
Ja Lapazeuksen mielipiteeseen yhdyn ihan täysin :D! Kyllä luulisi olevan muutakin miettimistä,kun että mitäs se kristinusko tästä nyt sanookaan...Papit tulva-alueille auttamaa,ei saarnaamaan.

User avatar
NightOwl
Member
Posts:283
Joined:Mon May 12, 2003 11:24 pm

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by NightOwl » Sun Jan 09, 2005 11:12 pm

Niinhän se tuppaa olemaan, että mitä hirveämpi katastrofi, sitä enemmän kirkot sen varjolla pääsevät etusivuille itseään mainostamaan. Paarmat sun muut saarnaavat ihan kuin kirkko olisi ainoa lohduttaja ja tukija hädän keskellä! Näin uskonnottomana ateistina ärsyttää, kun uhrien muistoksi pidetään muistojumalanpalveluksia sun muita, vaikka takuuvarmasti uhrien joukossa on suuri joukko uskonnottomia tai muuten ei-kristillisiä henkilöitä. Itse en ainakaan haluaisi, että minua vastoin katsomustani siunattaisiin kirkossa, vaikka se olisikin sitten vain suunnattu uhreille yleisesti eikä osoitettu juuri minulle.

ElDiablo
Sr. Member
Posts:1490
Joined:Sun Mar 03, 2002 5:53 pm
Contact:

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by ElDiablo » Sun Jan 09, 2005 11:41 pm

Lapazeus wrote:Joka vitun liperikaula on nykyään agitoimassa tapausta hyvin päin kristityille.
Joku tälläinen kansankiihottaja taisi jo julistaakin että sinne meni vääräuskoiset ja piti sitä jumalan tahtona. Hitto kun en nyt muista mitään linkkivinkkiä siihen. Jos joku linkin ko. artikkeliin muistaa, niin saa postata.
'Religion is the most malevolent of all mind viruses' - Arthur C. Clarke

User avatar
King of Loss
Sr. Member
Posts:1130
Joined:Sat Mar 02, 2002 9:31 pm

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by King of Loss » Mon Jan 10, 2005 2:18 pm

ElDiablo wrote:
Lapazeus wrote:Joka vitun liperikaula on nykyään agitoimassa tapausta hyvin päin kristityille.
Joku tälläinen kansankiihottaja taisi jo julistaakin että sinne meni vääräuskoiset ja piti sitä jumalan tahtona. Hitto kun en nyt muista mitään linkkivinkkiä siihen. Jos joku linkin ko. artikkeliin muistaa, niin saa postata.
USA:ssa taisi olla joku lahko/kirkko, joka on perustanut oikein nettisivutkin kunnioittaakseen ruotsalaisia uhreja: http://www.godhatessweden.com/ (googlen cachesta)

"Paarmat sun muut saarnaavat ihan kuin kirkko olisi ainoa lohduttaja ja tukija hädän keskellä!"
Mitenkähän minä en ole tällaista kuvaa saanut tässä kriisissä Suomen kirkon toiminnasta? Vai olisiko tarjota jotain konkreettisia sanomisia ko. aiheesta? Paarma taisi katastrofialueelta paluun jälkeen todeta, että usko on koetuksella kaiken näkemisen jälkeen.

User avatar
NightOwl
Member
Posts:283
Joined:Mon May 12, 2003 11:24 pm

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by NightOwl » Mon Jan 10, 2005 5:34 pm

King of Loss wrote:[Paarma taisi katastrofialueelta paluun jälkeen todeta, että usko on koetuksella kaiken näkemisen jälkeen.
Eikös se ollut piispa Eero Huovinen?

Mun sanomisistani ei kannata paljon välittää silloin kun on puhe kirkosta ja uskonnoista ylipäänsä. Olen välillä vähän turhan fundamentalisti tässä uskontovihassani. :roll:

User avatar
Curry
Sr. Member
Posts:1014
Joined:Wed Jul 31, 2002 2:12 pm
Location:Oulu
Contact:

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by Curry » Mon Jan 10, 2005 7:37 pm

*Elina* wrote:Suomen rauhanaikaisen ajan suurin ihmismenetys.
"1990-luvun alun laman aikana 14 000 suomalaista teki itsemurhan." (Toivo Hyvärinen, Kaleva 10.1.2005)

User avatar
StratoPummi
Sr. Member
Posts:2526
Joined:Sat Jan 18, 2003 3:18 pm
Location:Kuusankoski ja Kotka
Contact:

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by StratoPummi » Mon Jan 10, 2005 7:41 pm

Curry wrote:
*Elina* wrote:Suomen rauhanaikaisen ajan suurin ihmismenetys.
"1990-luvun alun laman aikana 14 000 suomalaista teki itsemurhan." (Toivo Hyvärinen, Kaleva 10.1.2005)
Nuo ihmiset eivät tainneet kuolla puolen tunnin sisään. :wink:
PA-PE-RI-MASSAA
SUO-RAT HAMPAAT
LAI-HAN TY-TÖN VATSAA POLTTAA!

Lapazeus
Member
Posts:279
Joined:Tue Mar 05, 2002 6:49 pm
Location:Finland

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by Lapazeus » Mon Jan 10, 2005 7:58 pm

StratoPummi wrote:
Curry wrote:
*Elina* wrote:Suomen rauhanaikaisen ajan suurin ihmismenetys.
"1990-luvun alun laman aikana 14 000 suomalaista teki itsemurhan." (Toivo Hyvärinen, Kaleva 10.1.2005)
Nuo ihmiset eivät tainneet kuolla puolen tunnin sisään. :wink:
Ja vielä kaiken lisäksi heittäneet lusikan nurkkaan omasta tahdostaan.

User avatar
Curry
Sr. Member
Posts:1014
Joined:Wed Jul 31, 2002 2:12 pm
Location:Oulu
Contact:

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by Curry » Tue Jan 11, 2005 7:26 pm

Siitä en puhunutkaan. Tarkoitin lainauksellani sitä, että mm. Presidentti Halosen käyttämä nimitys "suurin rauhanaikainen tapaturma" on toisaalta oikeutettu, mutta toisaalta melko yliampuva, kun muistaa, mitä muutakin kohtalokasta (josta kuitenkin on onneksi pääosin selvitty) lähihistoriassamme on tapahtunut.

Toinen näistä katastrofeista oli ihmisten aiheuttama, eli estettävissä ollut...

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by Figaro1 » Wed Jan 12, 2005 4:31 pm

Kyllä 11.9.01 tapahtumat New Yorkissa ovat mielestäni ainakin huomattavasti järkyttävämpi juttu, kuin tämä Aasian juttu.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

User avatar
Forever
Member
Posts:112
Joined:Mon Oct 27, 2003 4:15 pm

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by Forever » Wed Jan 12, 2005 6:44 pm

Figaro1 wrote:Kyllä 11.9.01 tapahtumat New Yorkissa ovat mielestäni ainakin huomattavasti järkyttävämpi juttu, kuin tämä Aasian juttu.
Miksi näin?

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by Figaro1 » Wed Jan 12, 2005 7:19 pm

Sen takia että USAn "jutussa" takana oli sairas ihmismieli, Aasian "jutussa" luonnonmullistuma jolle ihminen ei mitään voi.
Toki olen siis kyllä myös järkyttynyt tästä katastrofista mutta Osaman
takia kuolleet ovat sielussani tärkeämmässä asemassa.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

stratowiruz
Sr. Member
Posts:2451
Joined:Wed Apr 17, 2002 9:23 pm

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by stratowiruz » Wed Jan 12, 2005 7:58 pm

Olen osittain eri mieltä. Ihminen tuhoaa luontoa sen minkä kerkeää, joten luonto vastaa siihen omalla tavallaan. Jos ihminen ei tuhoaisi, niin luontokin varmasti tavalla taikka toisella siitä kiittäisi. Ja tulee erilaiset luonnon mullistukset lisääntymään entisestään aivan varmasti kuten historia osoittaa jo! Ihminen vain ei opi... %)

User avatar
StratoPummi
Sr. Member
Posts:2526
Joined:Sat Jan 18, 2003 3:18 pm
Location:Kuusankoski ja Kotka
Contact:

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by StratoPummi » Wed Jan 12, 2005 8:42 pm

stratowiruz wrote:Olen osittain eri mieltä. Ihminen tuhoaa luontoa sen minkä kerkeää, joten luonto vastaa siihen omalla tavallaan. Jos ihminen ei tuhoaisi, niin luontokin varmasti tavalla taikka toisella siitä kiittäisi. Ja tulee erilaiset luonnon mullistukset lisääntymään entisestään aivan varmasti kuten historia osoittaa jo! Ihminen vain ei opi... %)
Tuossa kyseisessä tapauksessa tosin, ihmisen toiminta ei vaikuttanut asiaan yhtikäs mitenkään, toisin kuin monissa luonnonmullistuksissa on hyvinkin voinut käydä. Ellet sitten mene henkimaailman juttujen puolelle, eli tellus "luontoäiti" suutahti ihmisille ja liikautti vähän mannerlaattojaan, että melkein 200 000 ihmistä kuolee.

Yhdysvaltain tapaus surettaa henkilötasolla, tottakai, mutta koska uskon että usa itse suunnitteli ja suoritti kyseisen "terroriteon", niin eipä käy valtiota yhtään sääliksi. Vihastuttaa vain tuollainen monopolin pelaaminen ihmisten hengillä.
PA-PE-RI-MASSAA
SUO-RAT HAMPAAT
LAI-HAN TY-TÖN VATSAA POLTTAA!

User avatar
Jaakko
Sr. Member
Posts:1366
Joined:Sat Mar 02, 2002 9:54 am

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by Jaakko » Wed Jan 12, 2005 8:50 pm

stratowiruz wrote:Olen osittain eri mieltä. Ihminen tuhoaa luontoa sen minkä kerkeää, joten luonto vastaa siihen omalla tavallaan. Jos ihminen ei tuhoaisi, niin luontokin varmasti tavalla taikka toisella siitä kiittäisi. Ja tulee erilaiset luonnon mullistukset lisääntymään entisestään aivan varmasti kuten historia osoittaa jo! Ihminen vain ei opi... %)
Ihmisen tuhoaminen ei silti laattatektoniikkaan vaikuta. Maanjäristykset eivät mitenkään ole vältettävissä. Ja tuosta mullistusten lisääntymisestä, kuinka pitkälle tutkittua lienee, mutta melko vakuuttavaa aineistoa on esitetty sen puolesta että lähivuosituhansina ilmasto alkaa kylmenemään, riippumatta ihmisen aiheuttamasta kasvihuoneilmiöstä. Me voimme korkeintaan hidastaa kehitystä mutta jääkaudelle emme myöskään mahda mitään.

User avatar
Forever
Member
Posts:112
Joined:Mon Oct 27, 2003 4:15 pm

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by Forever » Thu Jan 13, 2005 6:32 pm

Aivan! Ihmisen typeryyttähän wtc surmat oli, toisin "luultavasti" kuin tämä tsunami homma.

Mutta eihän sille mitään voi. Elämä on mitä on :(

User avatar
Eini
Sr. Member
Posts:1077
Joined:Sat Jul 20, 2002 4:49 pm
Location:Pohjois-Pohjanmaa

Re: Kaakkois-Aasian maanjäristys ja hyökyaallot

Post by Eini » Fri Jan 14, 2005 2:32 pm

Pari mun veljen kaveria oli siellä pahimmalla alueella ja säilyivät hengissä vaikka rakennus missä he olivat sortui. Onni onnettomuudessa.

Locked