Alkoholi ja muut päihteet

Täällä keskustellaan aiheista, jotka eivät liity Stratovariukseen.
Rantanen
Member
Posts:221
Joined:Fri Jan 02, 2004 1:04 pm
Alkoholi ja muut päihteet

Post by Rantanen » Thu Dec 08, 2005 1:31 pm

Nenäni mä niistin ja housujani nostin
astuin sitten puotiin ja koskenkorvaa ostin
pyörin umpitunnelissa kukuin niinkuin käki
haistakoon nyt paskat koko tuoremehu väki

chorus:
alko pistää pulloon ja minä kaadan kalloon, yhteistyöllä vaan me nää hommat hoidetaan
alko pistää pulloon ja minä kaadan kalloon, yhteistyöllä hommat hoidetaan

keskikalja se on vain ripulia rahvaan
tämä koura tarttuu vain alkon ovenkahvaan
prosenteista pyörryksissä munuaiset möyrii
maksa pyytää armoa ja yläpääkin höyrii

(chorus)

toiset ottaa harvoin ja toiset eivät koskaan
haistakoon ne huilun, en kuulu siihen roskaan
puolitoista kierrosta mä kierrän vasemmalle
sitte pullo huulille ja kurkkutorvi alle

(chorus)


Ylläoleva kirjoitus on Irwin Goodmanin levyttämästä Alko pistää pulloon-kappaleesta.

Miten on? Maistuuko viina, roikkuuko syöpäkääryle suupielessä? Himoa pilleripurkille tai vesipiipulle?

Itse olen hieman huolissani päihteiden käytöstäni. Syksy tuli vietettyä enimmäkseen harmaassa lähiössä ja hengailin usein parin kaverin kanssa jotka ovat vaarassa jämähtää loppuiäkseen samaan kuvioon. Duuniin ja kapakkaan. Ja itse sain rauhoittavia kaverilta kun tuli niin paha olo. Jouduin oikeasti järjettömiin tilanteisiin kaupungissa, tekemättä mitään väärää. Rauhoittavien käyttö vaan lisää päiväaikaista ahdistusta joten onneksi en jäänyt niihin koukkuun. Monet jäävät siihen sekakäyttöjuttuun koukkuun. Olen itse syönyt elämässäni ehkä 5-10 kolmiolääkettä mutta juonut satoja litroja puhdasta alkoholia ja käryttänyt 10 vuoden aikana tuhansia savukkeita. On tässä jotain muitakin savuja vedetty.

Olemme nykyaikoina fyysisesti terveempiä kuin ennen, mutta miksi on niin paha olo?
Onko tämä niin synkkää aikaa?

Välillä olen harrastanut kaikenlaista liikuntaa pitääkseni kuntoa yllä. Vanhemmiten olen laiskistunut. Kuolemakin käy usein mielessä kun tietää että ihmisiä putoilee jatkuvasti eikä tiedä milloin täältä itse kukin lähtee. Oma elämä on mennyt selvästi synkempään suuntaan vaikka yritän nousta siitä paskasta.

Tämmöistä tilitystä. Mielipiteitä päihteiden käytöstä? Omia kokemuksia, läheisten ongelmia?

Tästä samasta aiheesta saattaa olla jo aikaisempi topicci mutta en ole hirveämmin etsiskellyt.

Terveisin Sinnikäs hulttio-77
:shock:

User avatar
Strato4ever
Sr. Member
Posts:4228
Joined:Mon Mar 04, 2002 3:56 pm
Location:Jyväskylä, Finland

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Strato4ever » Thu Dec 08, 2005 2:02 pm

Itte tulee aika vähän käyteltyä mitään. Tiedän, "vähän" on suhteellista, mutta sanotaanko että juon ~kerran kuukaudessa maksimissaan kännit. Juodessa tulee myös poltettua tupakkaa, normaalielämässä en polta. Tutuillakaan ei ole mitään päihdeongelmia, eli siinä mielessäkin menee ihan jees tuolla saralla.
Each funeral just makes
us realize, that life's
but a series of goodbyes.

Piiuska
Sr. Member
Posts:1403
Joined:Thu Sep 12, 2002 7:04 pm

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Piiuska » Thu Dec 08, 2005 4:14 pm

Hei Rantanen ja muut!

Alkoholi ja päihteet, suuri ja loppumaton keskustelun aihe. Alunperinhän alkoholi on tarkoitettu vain nautittavaksi, esim. viinihän on terveellistä pienissä erissä. Nykyäänhän tuota teoriaa ei enää nähdä, sanotaanko, että "ei osata käyttää alkoholia".

Rantanen, minä ainakin uskon, että olosi olisi paljon parempi ilman tuota kaikkea päihteiden käyttöä. Ainakin sitä pitäisi saada vähemmälle, eiks je?

Eräs hyvin läheinen ihminen oli alkoholiriippuvainen, isäni. Aina kun vain oli lomaa, hurja putki alkoi ja tietysti perhekin ja muut sukulaiset siitä kärsivät. Tämä jatkui kymmeniä vuosia. Isä alkoi tajuamaan pikkuhiljaa itsekin ongelamaansa, huomattuaan että varsinkin perheensä oli hyvin surullinen tämän takia. Muutaman kuukauden tauon jälkeen hän itsekin huomasi, että ei siitä yksin pääse eroon, kylmänviileästi tämä sitten meni hakemaan apua.
Riippuvuudesta eroon pääsemisen ensimmäinen ja tärkeä askel on sen myöntäminen. Isä ei ole jounut sen jälkeen, hän laihtui vähän ja voi muutenkin paremmin.
Henk. koht. en näin ollen paljoakaan käytä alkoholia. Muutama siideri on kiva nauttia hyvässä seurassa, tulee kiva olo, mutta ei tulisi oikein edes mieleen vetää mitään isompia kännejä, suurena syynä nyt sen takia, että kun itse olen humalassa, muistutan itseäni isästäni menneinä aikoina.
Tupakkaa en ole maistanutkaan. Se ei tee hyvää lauluäänellekään :P Eikä tällä budjetilla pahemmin tupakkaa säännöllisesti poltella. Kun sitä määrää alkaa tosissaan miettimään, kun koko ikäsi olet polttanut säännöllisesti, niillä rahoilla voisit ostaa jo aikas hienon omakotitalon tai jotain vastaavaa. ;)

Ei mitään, ei minulla ole mitään alkoholia vastaan silti. Kyllä sitä saa välillä ottaa, kunhan tosiaan sopivissa määrin. Oman sopivan sitten saa itse kaikki määritellä omalla järjellään. ;)

Joskus muinoin näin tällä foorumilla aikas hienosti asiaan käyvän signaturen; I'm not as think as you drunk I am :D

Rock on.

P. Ass. "Olemme fyysisesti terveitä, mutta miksi on niin paha olo?" Mm, jaa-a. Mutta sitä pahaa oloa ei ainakaan kannattaisi alkoholilla mennä pahentamaan, vai?
Live for now, like there's no tomorrow.

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by SirJuzzi » Thu Dec 08, 2005 5:41 pm

Olin ensimmäisen kerran kännissä 17-vuotiaana, ja ennen 20-vuotispäivääni kaksi vai kolme kertaa, mukaanlukien tuo ensimmäinen kerta. Sen jälkeen on tullut sitten oltua aika paljon useammin, mutta siltikin tänä vuonna on oikeita kännejä kertynyt ehkä viisi tai kuusi, pienessä sievässä olen ollut useammin ja yhden tai kaksi kaljaa juon useampana päivänä viikossa. En pidä nykymeiningistä, että kännit vedetään vähintään joka toinen viikonloppu 12-vuotiaasta lähtien. Jos alkoholijuomista pitää, niin kyllähän niitä juoda saa, ei siinä mitään, mutta pelkästään humalahakuista ryypiskelyä en liiemmin arvosta.

Tupakkaa on tullut maistettua, se ei ole minua varten. Tuntuu kamalalta, maistuu paskalta ja jättää ikävän hajun. Plus että seuraavana päivänä tuntui, että hengittämiseen joutuu käyttämään voimaa että se ylipäänsä tapahtuu. Savuisia paikkoja koitan välttää, samaten savuavien ihmisten välitöntä läheisyyttä.

Kaikki muut huumausaineet kiellänkin sitten lähestulkoon suoralta kädeltä. Ne ovat paha asia, joihin asennoidutaan nuorison keskuudessa aivan liian vastaanottavin mielin.

Ai niin no, lukuunottamatta yhtä; Juon kahvia päivittäin, usein useampia kupillisia. Se on mielestäni ihan ok, mutta sen vaikutukset ovatkin aika erilaiset kuin muiden koukuttavien aineiden. Plus että sitä juovat melkein kaikki.

User avatar
Curry
Sr. Member
Posts:1014
Joined:Wed Jul 31, 2002 2:12 pm
Location:Oulu
Contact:

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Curry » Thu Dec 08, 2005 5:53 pm

Ekat kännit pikkuista vaille 17-vuotiaana, ensimmäinen ja viimeinen rööki viikko tämän jälkeen. Tupakointia en ole tuon enempää harrastanut, mutta joskus erittäin juhlatilaisuuksissa (viimeksi TJ-bileet) saatan polttaa pikkusikarin tai pari.

Melkeinpä joka vkonloppu tulee käytyä ulkona, mutta en juo joka kerta. Isukin tai omalla kärryllä tulee ajeltua myös melko usein. Itse pidän maksimimääränä sixpäkkiä ennen mahdollista baaria ja sielläkin enintään kaksi. On sopiva nousu koko illan, muttei ole kuitenkaan liian päissään.

Ei sitä enää jaksa eikä huvita olla "kännissä". Ottaa sen verran että on hyvä meininki, ja vähän silläkin pelaa noita juomamääriä että jos vaikka naisseuraa saa niin kehtaa vähän suutakin avata.

Viime viikonloppu meni joka suhteessa täysin överiksi. Kaverilla pidettiin tupareita ja kaveri tarjosi koko illan, niin arvaahan sen mitä siitä seuraa. Neljän viikon päästä pitäisi muuttaa kotoa pois, niin saapa nähdä miten tämä systeemi jatkuu. Mää veikkaan että ulkona käyntien määrä varmasti kasvaa, mutta että juon pienempiä määriä. Tietää kuitenkin missä oman kestävyyden rajat menevät, niiden mukaan eletään.

User avatar
Alexi
Sr. Member
Posts:461
Joined:Sun Jan 26, 2003 6:22 pm

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Alexi » Thu Dec 08, 2005 6:05 pm

Tupakointia en voi sietää mutta en mä nyt ihan semmosen kaverin kanssa kaveeraamastakaan lopeta, jos hän polttaa. Onneksi kukaan vakio kaveripiirissäni ei polta. Alkoholia tulee kyllä vedettyä, mutta mitään kauheita räkäkännejä en usein kuitenkaan juo. Ei oikeen diabeteskaan siitä tykkää (siis räkäkänneistä), vaikka kuulemma lääkäreiden mukaan hoidankin sitä hyvin ja itselläkin on ihan hyvä olo sen suhteen. Ja siis lääkkeisiin insuliinin lisäksi en muista milloin olisin joutunut koskemaan, en laittomiin enkä laillisiin.

User avatar
Jaakko
Sr. Member
Posts:1366
Joined:Sat Mar 02, 2002 9:54 am

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Jaakko » Thu Dec 08, 2005 6:09 pm

Bisse maistuu kyllä ja rööki roikkuu huulessa. Viskiä tuli ennen juotua mutta se lakkas maistumasta kun sen kanssa jokusen kerran lähti mopo täysin käsistä. Olut on hyvää ja vaikkei sillä nyt kunnon känniä saa niin jonkunlaisen rentouttavan pöhnän kuitenkin :)

Muita aineita vähänlaisesti tullut testattua mutta kyllä sitä mielellään pössytteleekin jos joku tarjoaa, itse en kyllä kadulta ostele. Laiskaksi tullut kukkiakin kastelemaan nykyisin (just sain tapettua kaktuksen kuivuuteen) etteipä taitas ees oma tuotanto toimia, hamppuparka... Sitten ois hörhöt ovella julisteiden kanssa kidutuksesta syyttämässä... Taitaa jäädä viimesen viiden vuoden ajalta lähimain viiteen kertaan kun on tullut jojo sytytettyä, sitä ennen kyllä vähän useampia testisessioita. Itse aineesta sen verran varoituksena että kyllä se ihmisestä melko toimintakyvyttömän vihanneksen tekee pitkän päälle mitä tässä paria aktiivikäyttäjää tullut seurattua. Ihme haahuilijoita. Lieneekö sitten osittain kulttuurijuttu, ajattelutapa ja elämänfilosofia pohjautuu ehkä vähän eri asioihin kun "tavallisilla" ihmisillä ja ainetta käytetään siksi kun ollaan haahuilijoita eikä haahuilu johdukaan suoraan aineen vaikutuksesta. Tiedä tuota sitten...

User avatar
Kain´s seventh son
Sr. Member
Posts:1376
Joined:Sat Mar 02, 2002 9:48 pm
Location:Ruovesi, Finland
Contact:

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Kain´s seventh son » Thu Dec 08, 2005 7:39 pm

No tämäpä aihe joka on taas tuoreessa muistissa :) Maanantaisten synttärien jälkeen kirosin vielä eilenkin sitä pientä idioottia, joka nostaa päätään aina ensimmäisen lasillisen jälkeen, ja alkaa lapata kaksin käsin kaikkee "mahtavaa" :roll: tästä, ja yksin tästä syystä rajoitan alkoholin nauttimistani noin 1 kerta 1-3 kuukauden aikana -tahtiin... enkä ota "tasoittavia" ollenkaan... suvussa kun on taipumusta alkoholismiin :( kaikki naput ja pilvet sun muut hömpötykset olen jättänyt niille, joilla on suunnaton tarve keskittyä jatkuvaan ojanpohjalle-päätymiseen... Tupakkaa palaa kohtuullisen paljon kyllä, eikä sen lopettamiselle ole vielä löytynyt mitään syytä/keinoa...

Mutta mikä siinä on, että tämä kansa on toinen niistä kahdesta, jotka ovat jatkuvalla syötöllä vetämässä teräviä? Kai se on siinä, että kun täällä on niin kylmä ja pimeä, niin pitää sitä jotain lämmikettä ja huvia keksiä... ja se on sitten ollut kännääminen... samankaltaista alkoholikulttuuria ei kyllä näe juuri missään...
"Even if I walk through all the circles of hell for you, you wouldn't even piss on me. But it's too late, it's too late my dear.
Because I'm already there!"

Protection-Perkele of Stratoforum

The Ruckus Brigade

Malys
Sr. Member
Posts:2525
Joined:Sat Mar 02, 2002 10:04 pm
Location:Finland
Contact:

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Malys » Thu Dec 08, 2005 8:54 pm

Viina ei mulle hirveänä maistu, tosi harvoin juon itseäni humalaan ja harvoin otan edes sitä yhtä tai kahta, mieluiten vesilinjalla pysyttelen. Tupakkaa en polta tai käytä mitään muutakaan. Ekan kerran join humalan muutamaa kuukautta vailla 18 veenä, sitä ennen olin useampi vuosi aikaisemmin juonut siideripullon. Ei vain uppoa, mulla on ihan yhtä hauskaa selvänä tai humalassa, tulee paljon halvemmaksi eikä ole epämääräistä oloa seuraavana päivänä.

Mulle juomattomuus ei ole ongelma, mutta aika monelle muulle se tuntuu olevan. En käsitä miksi mä en saisi olla juomatta ilman että siitä sanotaan jotain. Luulisi kavereiden tietävän että mä en juuri juo ja olevan hiljaa asiasta kun ollaan liikenteessä.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Figaro1 » Thu Dec 08, 2005 9:54 pm

Aloitetaan siitä savuttelusta:

Olen polttanut päivittäin reilut 9 vuotta, enempi vähempi säännöllisesti 10 vuotta. Päivästä riippuen palaa 6-10 röökiä/päivä enkä ole huomannut että kunto olisi hirveästi heikentynyt, hoidan sitä reippaalla päivittäisellä kävelyllä. Ja koskaan en polta jos ei oikeasti tee mieli, minulle "tekee mieli" tilanteita ovat ruoan ja kahvin jälkeen sekä toki silloin kun juon alkoholia.

Alkoholiongelma minulla on jonkinasteisena, valitettavasti. Mitään sellaista "nyt kun join perjantaina, juon lauantain ja sunnuntainkin"-juttua ei ole, mutta se on että "tämäpäs oli hyvänmakuinen, otanpa toisen" ja tätä jatkan kunnes olen enempi vähempi tillintallin. Useinmiten tajua baarissa lähteä kotiin siinä vaiheessa kun tuntuu jo siltä että on viimeiset virrat akussa, mikä on kuitenkin hyvä asia. En sano että sammuminen on pop, mutta mielummin nukahdan omaan sänkyyni kuin baariin tai kadulle.

Nuuskaa olen kokeillut, kuten myös pilveä. Nuuskasta tuli vain paska maku suuhun, ei mitään muuta. Ja pilvenpoltto sai aikaan vain paranoideja ajatuksia, ei muuta, puhumattakaan hyvästä olosta. Se jäi yhteen kertaan. Ja toki on selvä että hepot, kokkelit ja muut jäävät muille käytettäväksi.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

IceBreaker
Sr. Member
Posts:4718
Joined:Thu Jan 13, 2005 11:37 pm
Location:Somewhere out from Strato-forum (=Etelä-Kymenlaakso)

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by IceBreaker » Fri Dec 09, 2005 1:59 am

Itse juon erittäin harvoin, eli kärjistettynä olen selvästi kännissä vain muutaman kerran vuodessa. Kuitenkin tulee aina silloin tällöin juotua 1-3 kaljaa, siinähän ei mitään pahaa ole, ruokajuomana tai muuten vaan nautiskellessa. Mutta känniin juomisesta en pidä, se vain on tullut tavaksi ja yksi muu syy on se, että kertakaikkisesti en voi sietää seuraavan päivän oloa. Siihen ei halua millään pyrkiä. :wink: (Tosin nythän tiedän hyvän lääkkeen lievittää krapulaa: Infiniten kuuntelu. Ei, se ei kuitenkaan ole syy lisätä juomistani. :P )
Sitä ihmettelen, miten jotkin tutut voivat olla periaatteessa jatkuvasti kännissä. Viikonloput ja pikkuviikonloput ei riitä, vaan pitää mennä baariin joka viikonpäivänä ja kehua aina kokemuksiaan. Sitten vielä jaksavat joskus ihmetellä, että miksi sä et halua lähteä juomaan. Kummallista toimintaa sanon mä. Toisaalta jokainenhan pitää huolta itsestään en todellakaan ihmettele, jos joku näistä tyypeistä vaikka heittää veivinsä jo nelikymppisenä tai aiemmin. :roll:

Tupakasta: En ole koskaan edes maistanut ja nykyään olen sitä mieltä, ettei enää kannatakaan, kun on selvinnyt teinivuodetkin ilman kokeiluja. Pelkkää rahanhukkaa ja pahaa makua suuhun kaiketi. Hyvä jättää väliin. Välillä sitä joutuu kyllä tilanteisiin, joissa on ärsyttävää olla eli passiiviseksi tupakoijaksi eli on tilassa, jossa kaikki muut/suurin osa polttaa ja ympärillä on kauhea pölly. Siinä voi joutua ärsyttäväänkin tilanteeseen, jos alkaa vaikuttaa hengitykseen. :? Joka tapauksessa vaatteet menevät aina tuollaisten jälkeen heti tuuletukseen. :?
Nykyään, jos käy niin, että joku vaikka tarjoaisi tyyliin "juodessa poltan minäkin" tai muuta vastaavaa, kuittaan vitsillä sanoen, että koskaan en ole edes maistanut jne. ja pääsen tilanteesta. En alennu houkutuksille tupakan suhteen. :)
"I shall seize Fate by the throat; it shall certainly not bend and crush me completely"

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Figaro1 » Sat Dec 10, 2005 10:50 am

Eilen tuli siemailtua lähemmäs kori kaljaa, ja poltettua 2 askia röökiä. Pää ei ole kovinkaan sekaisin enää, eikä ollut sitä kyllä eilenkään mutta taas kerran huomasin että alkoholi on "portti vapautumiseen" eli tunsin oloni kovinkin hyväksi ja rentoutuneeksi. Hetken aikaa.

Ja mitä tulee ns.tissutteluun, niin kyllä: Minäkin juon ainakin yhtenä iltana viikossa sen kaksi kaljaa jonkun leffan kylkiäisenä enkä katso että se olisi pahasta. Jostain kuulin että kori viikossa on se riskiraja. Mutta okei,
jos maksassa on jatkuvasti alkoholia, se joutuu myös koetukselle. Eli ei kannata ajatella että "pullo kaksi päivässä on jees, känni ei".
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

User avatar
Heke
Member
Posts:123
Joined:Sat Jun 14, 2003 9:14 pm
Location:Suomi Finland prkl,

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Heke » Mon Dec 12, 2005 9:15 pm

Katohan ku mielenkiintoinen topicci! Itekkin poltan ja juon... Itse asiassa viime aikoin on ollut vain kaksi viikonloppua milloin en olisi juonut. Mulla on tapana juoda itseni neliveto kuntoon, siis hyvällä tavalla ja se hauskaa! :D

Kerran olen kokeilut jotain huumetta päissänni ja olin aivan sekasin ku en tiennyt aina missä olin ja ku oltiin yhessä vaiheessa iltaa kaverini kyydissä niin matkat loikki paikasta toiseen! esim kun ajettiin pilistä keskustassa niin yhtäkkiä oltiin aivan toisessa paikassa :lol: En tiedä vieläkään mitä se oli mutta jotain mitä vedettiin nenästä sissään!

Muutaman kerran olen bensaa impannut ja viimesellä kerralla olin aivan sekaisin ja sen jälkeen päätin että se oli viimeinen, kun tuntee tulevansa hulluksi!

Viime viikonloppuna en juonut ja ois tarkoitus olla ainakain nyt seuraavana perjantaina juomatta, mutta lauantai... :wink:
Ystäviä tulee ja menee, Vihamiehiä kertyy...

User avatar
Sir. Decadence
Sr. Member
Posts:1333
Joined:Tue Sep 30, 2003 12:38 pm
Location:Dreamspace
Contact:

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Sir. Decadence » Mon Dec 12, 2005 10:50 pm

Ensimmäisen kerran taisin pikkukännissä olla joskus 15-vuotiaana, ihan "viralliset" kännit vetäisin 16-vuotiaana (ja nyt siis ikää on hulppeat 18 - juominenkin jopa laillista :P).
Sanotaan nyt, että nuo kännit vielä olivat hauska kokemus, mutta pari kertaa sitä on tullut vähän liikaa otettua ja siitä on sitten viisastuttu huomattavasti. Ensimmäinen kerta, puoli litraa kossua + sikspäkki ja sammuminen vessanpöntölle, ei ollut sitä mitä lähdin hakemaan. :wink:
Toinen mopon karkaaminen feat. kirkas neste ajoi siihen, että missasin kesällä lähes koko Tuskan päätöspäivän, kun ei siinä kunnossa päässyt liikkeelle kuin vasta illalla.
Enää en tuohon malliin aio juoda ja aliarvioida väkevien voimaa jatkossa.
Ylipäänsä en edes juo kovin usein.
Oli minulla sellainen vuoden vaihe, joka jatkui viime kesään, että join useammin, suurin piirtein ainakin kerran kuussa, joskus useammin, mutta nyt en ole koko syksynä juonut kuin pari kertaa.
Ja jos juon, niin sitten juon niin, että tulee sopivan letkeä fiilis.
Kyllähän kännissä kaikki on hauskempaa, mutta pitää pysyä tietyissä rajoissa.
Ei liikaa, eikä liian usein.
Omat rajansa on opittava löytämään, vaikka sitten kantapään kautta, niin kuin minä.
Vaikka eiväthän nämä pari kunnon krapulaa varmasti joillekin ole vielä mitään, mutta toiset ehkä sitten vain oppivat hitaammin. :roll:
IceBreaker wrote:Nykyään, jos käy niin, että joku vaikka tarjoaisi tyyliin "juodessa poltan minäkin" tai muuta vastaavaa, kuittaan vitsillä sanoen, että koskaan en ole edes maistanut jne. ja pääsen tilanteesta. En alennu houkutuksille tupakan suhteen. :)
Sama homma.
Koskaan en ole tupakkaa maistanut ja tuolla samalla asenteella mennään. :)

User avatar
Heke
Member
Posts:123
Joined:Sat Jun 14, 2003 9:14 pm
Location:Suomi Finland prkl,

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Heke » Tue Dec 13, 2005 4:26 pm

[quote="]Ensimmäinen kerta, puoli litraa kossua + sikspäkki ja sammuminen vessanpöntölle, ei ollut sitä mitä lähdin hakemaan.[/quote]

Mitä kossua se oli? Pari vkonloppua takaisin päin join 12päkin ja puolipulloa isosta Blackgatista ja sitten jotain ofeliaa... Enkä sammunut koko iltana kun vasta nukkumaan mennessä... Sohvalle :D Ikkää mulla appaut 17.

Siis sohavalla mun pitikin nukkua...
Ystäviä tulee ja menee, Vihamiehiä kertyy...

User avatar
Heke
Member
Posts:123
Joined:Sat Jun 14, 2003 9:14 pm
Location:Suomi Finland prkl,

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Heke » Tue Dec 13, 2005 4:49 pm

Niin unohtui tuosta et tänään ois tarkoitus juoda mäyräkoira tai jotain vahvempaa... saas ny nährä...
Ystäviä tulee ja menee, Vihamiehiä kertyy...

User avatar
Sir. Decadence
Sr. Member
Posts:1333
Joined:Tue Sep 30, 2003 12:38 pm
Location:Dreamspace
Contact:

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Sir. Decadence » Tue Dec 13, 2005 4:52 pm

Heke wrote:Mitä kossua se oli? Pari vkonloppua takaisin päin join 12päkin ja puolipulloa isosta Blackgatista ja sitten jotain ofeliaa... Enkä sammunut koko iltana kun vasta nukkumaan mennessä... Sohvalle :D Ikkää mulla appaut 17.

Siis sohavalla mun pitikin nukkua...
Ihan oli sitä itseään eli Koskenkorvaa.
Ja ikää oli tuolloin "appaut 17" myös.
En vain ymmärrä mikä ihmeen kilpailu/näytönpaikka se on, että tyyliin katsotaan paljonko sitä pystyy juoda ilman että sammuu.
Eikö ole hauskempaa juoda sen verran, että on hitusen huppelissa ja maailma näyttää vain sen verran hauskemmalta että kuitenkin kykenee vielä ajattelemaankin?

User avatar
Jaakko
Sr. Member
Posts:1366
Joined:Sat Mar 02, 2002 9:54 am

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Jaakko » Tue Dec 13, 2005 9:33 pm

Eniten sitä tulee juotua kyllä hyvässä seurassa kun ei sitä niin huomaakaan. Siinä jos sattuu jotain vahvaa boolia tai muuta olemaan jota juomalla äkkiä lähtee jalat alta niin usein ilta sopivasti päättyy sammumiseen suunnilleen niihin aikoihin kun muutkin väsähtää. Jos mä juon vaan sen verran että täys hallinta pysyy niin oon hereillä vielä aamuyheksältä. Näissä tapauksissa oikeestaan ainaki mun kohalla kaatokänni toimii paremmin, varsinkin kun en pahoja krapuloita yleensä saa vaikka mitä joisin. Pahempi tilanne on jos on huono seura ja sitä ei jaksa selvinpäin katella, usein tilanne sitten purkautuu kännin myötä jotensakin kaikkien kannalta epämiellyttävällä tavalla. Idioottien kanssa kun ei selvinpäin kehtaa tapella, tulee se sitten tehtyä kännissä. Toistaiseksi on kaikki hampaat tallella, mutta huonoa seuraa kyllä pitää yrittää aina välttää, muuten joskus käy vielä huonosti. Vaan tekevällehän sattuu ja ryypätessä roiskuu...

User avatar
Heke
Member
Posts:123
Joined:Sat Jun 14, 2003 9:14 pm
Location:Suomi Finland prkl,

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Heke » Fri Dec 16, 2005 1:28 pm

Sir. Decadence wrote:
Heke wrote:Mitä kossua se oli? Pari vkonloppua takaisin päin join 12päkin ja puolipulloa isosta Blackgatista ja sitten jotain ofeliaa... Enkä sammunut koko iltana kun vasta nukkumaan mennessä... Sohvalle :D Ikkää mulla appaut 17.

Siis sohavalla mun pitikin nukkua...
Ihan oli sitä itseään eli Koskenkorvaa.
Ja ikää oli tuolloin "appaut 17" myös.
En vain ymmärrä mikä ihmeen kilpailu/näytönpaikka se on, että tyyliin katsotaan paljonko sitä pystyy juoda ilman että sammuu.
Eikö ole hauskempaa juoda sen verran, että on hitusen huppelissa ja maailma näyttää vain sen verran hauskemmalta että kuitenkin kykenee vielä ajattelemaankin?
Ei tietenkään mikään, ku kuhan mietiskelin... Tämä onkin mun mielipide, mutta minusta maailma näyttää silloin hauskalta kun ei tasapainoa löydy millään ja silmät näyttää ristiin :D mutta kuitenkin järki pelaa! Se on hauskaa, mutta kun mitä olen jotain vanhempaa väkeä joskus seurannut niin silloin ku ei enää järki ja puhekyky pelaa niin silloin ei ole kellään hauskaa... En ole muistaakseni koskaa juonut itseäni invaliidiksi! :) Eikä ole tarkoituskaan.
Ystäviä tulee ja menee, Vihamiehiä kertyy...

Jonna
Sr. Member
Posts:919
Joined:Fri Mar 08, 2002 1:08 pm

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Jonna » Fri Dec 16, 2005 3:29 pm

En juo kovin usein enkä kerrallaan suuria määriä. Sellainen pari siideriä tai lonkeroa riittää yleensä. Kohtuullinen käyttö on mielestäni sopiva suhde alkoholiin.

Tupakkaa en ole koskaan polttanut. Onneksi ei ole tullut aloitettuakaan, kun monella näyttää olevan vaikeuksia lopettaa sitä. Muista päihteistä nyt puhumattakaan. Rahaa siihen menisi vain mielettömästi ja terveyskin kärsisi.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Figaro1 » Sat Dec 17, 2005 10:25 am

Eilinen oli taas malliesimerkki siitä miten rahaa saa menemään. Olin baarissa erään tuttavan kanssa ja rahaa meni rapeat neljäkymppiä, ihan vaan oluen ja tupakan muodossa kurkusta alas (aski röökiä ja 8 olutta).

Onneksi olen oppinut hidastamaan juomistani eli en ole räkä poskella, kuten en eilenkään. Tulin kotiin kolmelta ja join sitten vielä pari kaljaa täällä, joten pääsin nukkumaan about viideltä.

Onneksi en ole koskaan kokeillut mitään hasista vahvempaa. Kyllä kalja+nortti yhdistelmällä saa pään ihan riittävän sekaisin, ei siksi että se olisi itsetarkoitus, mutta kuitenkin.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

User avatar
Heke
Member
Posts:123
Joined:Sat Jun 14, 2003 9:14 pm
Location:Suomi Finland prkl,

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Heke » Thu Dec 22, 2005 1:32 pm

Mites muuten teillä, onko joulu alkoholin kannalta miten pyhä asia?
Ite en kehtais ainakaan jouluaattona enkä nyt sitä edeltävän perjantain juoda ku "porukat" kuitenkin kerääntyy yhteen kasaan niin ois kyllä vähän ulkopuolinen olo olla rapulassa... Tai jopa päissään, HÄVETTÄIS!

Mutta tänään onkin torstai :wink: ja 20€ ylimäärräistä :D
Ystäviä tulee ja menee, Vihamiehiä kertyy...

User avatar
Kain´s seventh son
Sr. Member
Posts:1376
Joined:Sat Mar 02, 2002 9:48 pm
Location:Ruovesi, Finland
Contact:

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Kain´s seventh son » Thu Dec 22, 2005 3:58 pm

Joulujuominen on tabu! Aattona ei juoda kuin hitusen viinillä terästettyä glögiä :D esimerkkinä joulun pilaamisesta voidaan pitää Leevi & The Leevingsien Jouluaattona Kännissä -biisiä :lol: se on erittäin varoittava esimerkki :wink:
"Even if I walk through all the circles of hell for you, you wouldn't even piss on me. But it's too late, it's too late my dear.
Because I'm already there!"

Protection-Perkele of Stratoforum

The Ruckus Brigade

Rantanen
Member
Posts:221
Joined:Fri Jan 02, 2004 1:04 pm

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Rantanen » Thu Dec 22, 2005 5:20 pm

Olen selkeästi vähentänyt alkoholin kulutusta viime viikkoina, mutta eilen kun tulin hammaslääkäristä siinä kahden maissa iltapäivällä, päätin "hemmotella" itseäni ostamalla 0,7 litran SisuViinapullon, 39%alc./vol. Olin saanut asioita hoidettua ja muutenkin oli sellainen vaihe että nyt rentoudun kunnolla enkä lähde mihinkään.

Olin ollut 3 päivää ilman pisaraakaan alkoholia, mutta eilen sitten join tuoremehua ja kirkasta viinaa ja olin kunnon humalassa puolilta öin. Melkein koko pullo meni, desilitran verran jäi pohjalle. Jossain vaiheessa pystyin vielä lukemaan yhtä Stephen Kingin huippujännittävää romaania, mutta pullon vajettua lähes tyhjilleen olin jo niin sekaisin että en tiennyt hirveästi maailman menosta mitään. Menin pötköttämään sängylle vaatteet päällä ja heräsin tänään yhdentoista maissa naama turvonneena ja silmät harittaen. Olin jättänyt työpöydälle täysinäisen lasin viinan ja veden sekoitusta, joten heti noustuani sängystä kumosin sen ja vääntäydyin parvekkeelle tupakalle. Ei ollut oikeastaan tänään mikään hirveä krapula, hoidin muutaman puhelinsoiton, järjestelin asioita ja lupasin itselleni että lopetan moisen typerän itsetuhoisen käytöksen. Tässä sitä nyt ollaan kello viiden maissa iltapäivällä vanhempien luona koristelemassa kuusta.

Ruuanlaitto on lähellä sydäntä. Aion ryhtyä käymään eri ravintoloissa syömässä sen sijaan, että dokaisin kotona tai kävisin pelaamassa rahapelejä, jotka ovat myös muodostuneet ongelmaksi minulle. Uskon olevani työkykyinen, joten töitäkin kai järjestyy uuden vuoden puolella. Rahasta ei ole koskaan ollut varsinaista pulaa, on tässä ollut ehkä onnea matkassa. Tai sukulaisia. Heh.

Ei helvetti, vielä on alkoholia reippaasti veressä. Kestää vielä noin 12 tuntia ennenkuin maksa on polttanut kaiken. Pää on vähän tööt, sellainen leppoisa, vähän poissaoleva olo. Toisaalta kiva, toisaalta ei yhtään koska toisinaan tykkään siitä olosta että pää toimii täydellä teholla ja on skarppina ja freshinä. En suosittele kenellekään kokonaisen viinapullon juomista. Ainakaan kerralla.

User avatar
Heke
Member
Posts:123
Joined:Sat Jun 14, 2003 9:14 pm
Location:Suomi Finland prkl,

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Heke » Fri Dec 23, 2005 5:48 pm

Kauanko se kestää että maksa polttaa alkoholin? Ku just eilen join 0,75l suomiviinapullon ja vedin kyllä ihan täysin invaliidikännit! (EI TAATUSTI TULE TOISTUMAAN) ku varsinkin tänä aamuna on joutunut anteeksi pyyntöpuheluja soittelemaan aika vitusti... Mutta eihän tuo krapula näyttänyt tulevan ollenkaan :roll: aamulla kyllä tuntu ihan promillet veressä :D
Ilta meni näin: tyttöystäväni asuu kaverinsa kanssa samassa kämpässä mut lähti nyt lomille porukoittesa luo eri kaupunkiin... niin tietenkin meikä pamahtaa niitte kämpille (kaverini kanssa) eilen kun hän ei ollut siellä, ja viinapullot taskuissa :D Siis jos joku ei pysyny kärryillä niin siellä kämpillä oli minä ja mun kaveri ja sit se mun tyttöystäväni kaveri... Ja loppuillasta jouduttiin lähtemään sieltä ja minä tuhannen humalassa ja kotia vitun pitkä matka ja kyytiä ei saatu mistää... Palloiltiin siellä ulkona sit jokunen pari tuntia ja meikä keksi kaivaa paperinkeräys roskiksesta paperia ja polttaa niitä kerrostalon parkkipaikalla lämpimikseni! :D Sittehän siihen tuli sotilaspolliisit, ku se on ihan varuskunnan vieressä se paikka, mut sitte tuli kyyti ja päästiin kui koira veräjästä! Mut ihan mukavan olonen oli se solttu-ukko! :D
Ystäviä tulee ja menee, Vihamiehiä kertyy...

Pikkusielu
Sr. Member
Posts:1502
Joined:Mon Jul 11, 2005 11:09 am

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Pikkusielu » Fri Dec 23, 2005 8:06 pm

Tupakalle täysin absoluuttinen ei. Rahaa menee siihen, että saisi hyvän olon, jota edeltävä paha olo siis johtuu ko. tuotteesta = Tupakan oravanpyörä.

Alkoholille ei ihan täydellisen absoluuttinen ei. Alkoholi kohtuullisina määrinä on hyväksyttävissä. Kännijuonnille absoluuttinen ei.

Piiuska
Sr. Member
Posts:1403
Joined:Thu Sep 12, 2002 7:04 pm

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Piiuska » Fri Dec 23, 2005 9:54 pm

Sir. Decadence wrote:
IceBreaker wrote:Nykyään, jos käy niin, että joku vaikka tarjoaisi tyyliin "juodessa poltan minäkin" tai muuta vastaavaa, kuittaan vitsillä sanoen, että koskaan en ole edes maistanut jne. ja pääsen tilanteesta. En alennu houkutuksille tupakan suhteen. :)
Sama homma.
Koskaan en ole tupakkaa maistanut ja tuolla samalla asenteella mennään. :)
Jeh, tervetuloa joukkoon. Yritetään pysyä samalla linjalla aina!
Live for now, like there's no tomorrow.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Figaro1 » Fri Dec 23, 2005 11:11 pm

Itse en laske röökiä edes päihteeksi. On toki hienoa jos haluaa pysyä savuttomana koko ikänsä ja siinä onnistuu mutta jos sitä kerran kokeilee vain huvikseen, ei tarkoita sitä että kohta ollaan jo ostamassa omaa röökiä tai sitä että syöpä ovelle kolkuttaa.

Tiedän monia tyyppejä jotka eivät ollenkaan polta normaalisti mutta kaljoitelessaan polttavat hyvinkin.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

Rantanen
Member
Posts:221
Joined:Fri Jan 02, 2004 1:04 pm

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Rantanen » Sat Dec 24, 2005 1:07 pm

Heke wrote:Kauanko se kestää että maksa polttaa alkoholin?

Yhden alkoholiannoksen palaminen elimistössä vaihtelee ihmisen koon, iän, sukupuolen ja ruumiinrakenteen mukaan. Kai siihen vaikuttaa myös elimistön kunto. EN ole mikään expertti näissä asioissa, mutta voisin arvioida että siinä Suomiviinapullossa jonka joit, oli suurinpiirtein 15 "annosta" alkoholia, eli saman verran olisit saanut promilleja vereen jos olisit juonut 15 keskiolutta tai pari pulloa n.12% viiniä ja lisäksi pari olutta siihen päälle samassa ajassa kuin joit sen viinapullon. Arvioisin että yhden annoksen palamiseen elimistössäsi menee noin 2 tuntia, eli kyllä siihen varmasti noin 30 tuntia menee, ennenkuin veresi on puhdas alkoholista. Siis alkaen siitä hetkestä kun aloitit juomisen. Vai puhunko minä nyt ihan omiani?

Itse olen nykyään aikamoinen spurgu. Vois tehdä uudenvuodenlupauksen lopettaa kokonaan. Kuten huomasit itsekin, humalassa arviointikyky ja tilanteen hallinta lipsuu pahasti.

User avatar
Heke
Member
Posts:123
Joined:Sat Jun 14, 2003 9:14 pm
Location:Suomi Finland prkl,

Re: Alkoholi ja muut päihteet

Post by Heke » Mon Dec 26, 2005 2:18 pm

Rantanen wrote:
Heke wrote:Kauanko se kestää että maksa polttaa alkoholin?

Yhden alkoholiannoksen palaminen elimistössä vaihtelee ihmisen koon, iän, sukupuolen ja ruumiinrakenteen mukaan. Kai siihen vaikuttaa myös elimistön kunto. EN ole mikään expertti näissä asioissa, mutta voisin arvioida että siinä Suomiviinapullossa jonka joit, oli suurinpiirtein 15 "annosta" alkoholia, eli saman verran olisit saanut promilleja vereen jos olisit juonut 15 keskiolutta tai pari pulloa n.12% viiniä ja lisäksi pari olutta siihen päälle samassa ajassa kuin joit sen viinapullon. Arvioisin että yhden annoksen palamiseen elimistössäsi menee noin 2 tuntia, eli kyllä siihen varmasti noin 30 tuntia menee, ennenkuin veresi on puhdas alkoholista. Siis alkaen siitä hetkestä kun aloitit juomisen. Vai puhunko minä nyt ihan omiani?

Itse olen nykyään aikamoinen spurgu. Vois tehdä uudenvuodenlupauksen lopettaa kokonaan. Kuten huomasit itsekin, humalassa arviointikyky ja tilanteen hallinta lipsuu pahasti.
Niinhän siinä käy... Mutta toi 15 keskiolutta? tarkoitatko siis ihan 0,33L pulloja tossa? Mitä nyt oon joskus 12packin juonut niin en ole kun pienessä nousuhumalassa ja viime juhannuksena vai oliko se sitä edellisenä join 18plo... Ei ne vetänyt vertoja tolle suomiLiimalle :D MITENKÄÄN! :D

Vittu ku näkisit mun huoneen... Herranjumala että se on kuin joku slummi nykyään! Pittää itekkin rauhottua ois tarkoitus loppu loma olla ihan "kuivilla". Kaveri jo yllytti että tiistaina juomaan ku hän on mulle yhen suomiviinan velkaa, mut mä vähän vihjasin että ois parempii varmaan jos saisin sen ihan rahana! :D
Ystäviä tulee ja menee, Vihamiehiä kertyy...

Locked