Da Vinci -koodi (elokuva)

Täällä keskustellaan aiheista, jotka eivät liity Stratovariukseen.
Locked
Jonna
Sr. Member
Posts:919
Joined:Fri Mar 08, 2002 1:08 pm
Da Vinci -koodi (elokuva)

Post by Jonna » Fri May 26, 2006 11:35 am

Oletteko käyneet katsomassa Dan Brownin menestyskirjasta tehtyä elokuvaa? Jos joku on käynyt katsomassa sen, niin kertokaa mielipiteenne.
Itse olen lukenut kirjan, mutta elokuvaa en ole vielä nähnyt. Ei sitä ole kovin kehuttu, mutta katsojia on katsotuimmat elokuvat -listojen mukaan riittänyt.
Varmaan taas sellainen tapaus, että kriitikot haukkuvat ja maallikot tykkäävät.

User avatar
Mormegil
Sr. Member
Posts:4327
Joined:Fri Apr 25, 2003 2:31 pm
Location:United States of Europe, FI, Pori
Contact:

Re: Da Vinci -koodi (elokuva)

Post by Mormegil » Fri May 26, 2006 12:57 pm

Viikon päästä tulee paikalliseen teatteriin ja kirjasta pidin sen verran että tuo tulee varmasti käytyä katsomassa vaikka kriitikot sanoisivat mitä. Odotukseni ovat ehkä kuitenkin korkeammalla toista kesän megaelokuvaa, X-Men 3:sta kohtaan.

Piiuska
Sr. Member
Posts:1403
Joined:Thu Sep 12, 2002 7:04 pm

Re: Da Vinci -koodi (elokuva)

Post by Piiuska » Fri May 26, 2006 1:58 pm

Oi kyllä, eilen kävin katsomassa. Harmittaa itse asiassa että kävin, kun jokaisesta kirjan perusteella tehdystä elokuvasta pitäisi se kirja lukea ensin. Olihan tuo hyvin tehty, jne, mutta ei siinä ollut mitään erikoisen iskevää ainakaan minulle. Tulen kyllä vielä lukemaan kirjan joskus, ehkä siitä saisi enemmän tolkkuakin. :)

EDIT: Kirjan lukeneet ystävät sanoivat, että elokuvassa oli jotain asioita joita ei ollut oikeasti kirjassa, ja joitain tärkeitä asioita jätettiin kertomatta.
Live for now, like there's no tomorrow.

IceBreaker
Sr. Member
Posts:4718
Joined:Thu Jan 13, 2005 11:37 pm
Location:Somewhere out from Strato-forum (=Etelä-Kymenlaakso)

Re: Da Vinci -koodi (elokuva)

Post by IceBreaker » Fri May 26, 2006 9:54 pm

Piiuska wrote:EDIT: Kirjan lukeneet ystävät sanoivat, että elokuvassa oli jotain asioita joita ei ollut oikeasti kirjassa, ja joitain tärkeitä asioita jätettiin kertomatta.
No näinhän oli muistaakseni jopa itse Tuntemattomassakin. :wink:

Taidanpa mennä itsekin katsomaan tuon leffan tässä lähipäivien aikana, vaikka kirjaa en esim. ole vielä lukenut. Mutta jos elokuva osoittautuu kiinnostavaksi, voin ehkä miettiä kirjankin lukemista, sillä ainakin joku on hankkinut sen tänne kotiinkin... :roll:
"I shall seize Fate by the throat; it shall certainly not bend and crush me completely"

Pikkusielu
Sr. Member
Posts:1502
Joined:Mon Jul 11, 2005 11:09 am

Re: Da Vinci -koodi (elokuva)

Post by Pikkusielu » Fri May 26, 2006 11:05 pm

Kirjahan on melko loistava. Ei ehkä juurikaan kiinnostava jännärinä, mutta tietopläjäyksenä nerokas.

User avatar
Strato4ever
Sr. Member
Posts:4228
Joined:Mon Mar 04, 2002 3:56 pm
Location:Jyväskylä, Finland

Re: Da Vinci -koodi (elokuva)

Post by Strato4ever » Fri May 26, 2006 11:43 pm

Eipä ole tullut katsottua tuota (johtuen ehkä myös siitä että täällä ei mitään perkeleen leffateattereita ole :p); jos koittaisi ensin lukea kirjan ja sitten vaikka dvd:ltä katsoa leffan, kirjasta olen kuullut niin paljon positiivista palautetta että se ainakin pitää lukea.
Each funeral just makes
us realize, that life's
but a series of goodbyes.

User avatar
Jaakko
Sr. Member
Posts:1366
Joined:Sat Mar 02, 2002 9:54 am

Re: Da Vinci -koodi (elokuva)

Post by Jaakko » Sat May 27, 2006 7:39 pm

Tietopläjäys? No ei kai nyt sentään. Onhan siinä paljon mielenkiintosta juttua joka herättää ajattelemaan mutta tosissaan sitä ei kannata ottaa, sen verran sensaatiohakuisesti se kuitenkin on tehty. Todellisen tiedon aukot näppärästi täytetty mukaillen eräidenkin höyrypäiden teorioiden ja osin Brownin oman mielikuvituksen mukaan. Kirjanahan se on siitä nerokas ja mikä itelläni kolahti, että siinä on melko monta tyylilajia kohtuullisen tiukkana pakettina. Kokonaisuus kyllä ei silti oikeen romaanina toimi, loppu kun pahasti lässähti. Kasvo niin mahtaviin mittasuhteisiin jo heti alkupuolella että loppua kohti oli kai sitten pakko kutistua ettei kupla vallan puhkejais. :)

Leffaa odotan innolla, Hanks-fani kun olen pienen ikäni ollut. Enpä juuri muista että olisin juuri mihinkään sen roolittamaan pätkään ollut tyytymätön!

User avatar
Sleeper7135
Sr. Member
Posts:695
Joined:Sun Mar 03, 2002 12:15 pm
Location:Oulu

Re: Da Vinci -koodi (elokuva)

Post by Sleeper7135 » Sun May 28, 2006 7:47 pm

Kirja oli kyllä mitä loistavin, mutta leffa ei paljon riemunkiljahduksia aiheuttanut. Päänäyttelijät Hanks ja Tautou eivät sovi rooleihin sitten yhtään. Varsinkin Hanks saa Langdonin vaikuttamaan aivan liian apaattiselta ja tylsältä tyypiltä. Kirjasta sai sellaisen kuvan, että Langdon innostui jokaisesta löytyneestä vihjeestä ja arvoituksesta. Leffassa Langon taas tuntuu aivan välinpitämättömältä tyypiltä joka haluaisi olla jossain ihan muualla, eikä tätä arvoitusta ratkaisemassa.

Leffan ansioksi voi nostaa Paul Bettanyn esittämän Silaksen ja Ian McKellenin Sir Leigh Teabingin hahmot. Vasinkin McKellen on aivan mielettömän hyvä tuossa roolissa. Harmi vain, että elokuvan kerronta on jotenkin niin pitkäveteistä, että tarinan jo kuultuaan ei siitä jaksa enää innostua. Pientä viilausta kirjan tapahtumiin on tehty ja ihan syystä koska en itse ainakaan olisi jaksanut enää paljon pitempään olla teatterissa. Suurin ero kirjaan nähden on yllättäen loppuratkaisussa, joka on taattua Hollywood tavaraa.
The point of a journey is not to arrive
Rush - Prime Mover

IceBreaker
Sr. Member
Posts:4718
Joined:Thu Jan 13, 2005 11:37 pm
Location:Somewhere out from Strato-forum (=Etelä-Kymenlaakso)

Re: Da Vinci -koodi (elokuva)

Post by IceBreaker » Mon May 29, 2006 12:30 am

Tulipa käytyä katsomassa se sitten. Koska kirjaa en ole lukenut, vielä, niin täytyy sanoa, että pidin leffasta aika lailla. Mitään moitittavaa ei siinä ollut, vaikka olen myös itse samaa mieltä, että loppu oli melko tyypillistä Hollywoodia. Hanksin esittämä Langdon vaikutti minustakin ajoittain melko apaattiselta ja siltä, ettei haluaisi olla tilanteessa, joten täytyypi yrittää tutkia kirjasta sitten kuinka paljon oikea Langdon eroaa leffan hahmosta...

Ihan mukavasti siellä näkyi myös eräs tuttu liljakuvio, ja toisinaan melko tärkeässäkin roolissa. Vähän tuli sellainen olo, että tiesiköhän Tolkki sittenkin aikoinaan enemmänkin tuosta symbolista kuin pelkästään sen, että se näytti niin hyvältä. :roll:
"I shall seize Fate by the throat; it shall certainly not bend and crush me completely"

User avatar
Jaakko
Sr. Member
Posts:1366
Joined:Sat Mar 02, 2002 9:54 am

Re: Da Vinci -koodi (elokuva)

Post by Jaakko » Tue May 30, 2006 2:15 pm

Eiköhän tuommoset tähdet ja ruusut ja liljat ole aika suosittuja populaarikulttuurissa juuri sen takia että niihin liittyy jos jonkinlaista mystiikkaa josta kukaan ei kuitenkaan sen enempää selvää ota, mutta kiinnostavampia ovat kuin aivan hatusta vetäistyt ite piirrellyt logot ynnä symbolit. Niiden symboliset merkitykset on kuitenkin muuttuneet niin paljon historiassa ja jokaisella kulttuurilla, ryhmittymällä ja yksilöllä on niille aina omanlaisensa tulkinta ja merkitys.

Kyllähän Langdon kirjassakin oli aika kahden vaiheilla koko hommasta, ja kukapa ei olisi jos vuorokauden sisällä joutuu epäillyksi murhasta, takaa-ajetuksi, päähän lyödyksi, tuijottamaan aseen piippuun oliko neljä eri kertaa, ja muistaen mitä tapahtui Roomassa edellisenä vuonna kun jo meinasi henki lähteä. Luveppas Sleeper se kirja uudelleen ;)

Jonna
Sr. Member
Posts:919
Joined:Fri Mar 08, 2002 1:08 pm

Re: Da Vinci -koodi (elokuva)

Post by Jonna » Tue May 30, 2006 3:02 pm

Sitten, kun niiden kirjojen (myös Roomaan sijoittuva Enkelit ja demonit) ympärille on laadittu vielä kaikenlaisia selitysteoksia ja kuvitettuja versioita. Matkatoimistot mainostavat "pyhiinvaelluksia" keskeisille tapahtumapaikoille.

Voisihan sitä joskus käydä sen elokuvankin katsomassa jos ei odota siltä liikaa.

Locked