Olin katsomassa Eternal Tears of Sorrowta ja Amorphista Oulun Teatrialla 31.12. viime vuonna. Oli siellä muitakin, mutta noiden bändien takia olin paikalla, ja kannatti kyllä lähteä. EToS oli ymmärrettävästikin vähän varovaisen oloinen, kun puolet miehityksestä oli tuuraajia ja edellisestä keikastakin yli viisi vuotta. Keikka oli silti kova ja iski hienosti. Tuli fiilisteltyä aika antaumuksella, vaikka olin selvinpäin (kuski keikkareissulle). Huvitti kun suuri osa yleisöstä näytti tyytyvän lähinnä nyökkimään ja vain katsomaan keikkaa, ja kun joku random heppu lähti edestä taaksepäin ja pääsi kohdalleni, se tarttui minuun kiinni ja käski olemaan riehumatta. Jaa että hevikeikalla ei saa riehua? Enkä todellakaan häirinnyt siinä ketään.
Amorphis oli Aivan Tolkuttoman Kova. Keikka oli viides vai kuudes, jonka yhtyeeltä näen, ja heittämällä paras. Setissä oli sellaisia biisejä joita en ollut aiemmin kuullutkaan keikalla (Into Hiding, Brother Moon), bändi oli nykytyylin mukaisesti kovassa vedossa ja Joutsen spiikkasi aivan loistavat uudenvuodenhuudatukset. Kun hän lupaili Amorphiksen tekevän tänä vuonna saatanan kovan levyn, tuntui että lupaus voi oikeasti pitääkin. Ja soittivat Black Winter Daynkin. Osasin odottaakin sitä, pakkohan se on tuollaisena päivänä soittaa - uusi vuosi eikä juuri lainkaan lunta maassa. Iski sairaan kovaa nyt, kun sitä ei ollut kuullut livenä hetkeen.
Ääni meni, niska kipeytyi. Mutta hauskaa oli.
Play the violent strings of my symphony.