Sonata Arctica

Täällä keskustellaan aiheista, jotka eivät liity Stratovariukseen.
Locked
Stratosfear
Sr. Member
Posts:775
Joined:Fri Mar 15, 2002 5:24 pm
Contact:
Re: Sonata Arctica

Post by Stratosfear » Sat Aug 28, 2004 11:51 pm

Don't say a word kuulostaa mukavan vaihtelevalta eikä onneksi ole sitä tyypillistä mitään sanomatonta tuplabasari power metallia. Power metal on sinällään täysin kuollut genrenä.

VariuS
Member
Posts:142
Joined:Sat May 01, 2004 2:13 pm

Re: Sonata Arctica

Post by VariuS » Sun Aug 29, 2004 3:18 am

Stratosfear wrote:Power metal on sinällään täysin kuollut genrenä.
Says who? mee mansikoille

User avatar
tosise8
Sr. Member
Posts:341
Joined:Sat Jan 24, 2004 1:22 pm
Location:Iittala

Re: Sonata Arctica

Post by tosise8 » Sun Aug 29, 2004 10:58 am

Stratosfear wrote:Don't say a word Power metal on sinällään täysin kuollut genrenä.

Just esimerkiksi Nightwish on uudistunut joka levyn aikana

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Sonata Arctica

Post by SirJuzzi » Sun Aug 29, 2004 11:35 am

VariuS wrote:
Stratosfear wrote:Power metal on sinällään täysin kuollut genrenä.
Says who? mee mansikoille
Stratosfearilla on kyllä ihan oikea näkemys asiasta. 99,9% power metallista toistaa itseään ja lajitovereitaan, ja kaikki minkä voi tehdä powerin konseptilla on jo kuultu.

User avatar
King of Loss
Sr. Member
Posts:1130
Joined:Sat Mar 02, 2002 9:31 pm

Re: Sonata Arctica

Post by King of Loss » Sun Aug 29, 2004 11:50 am

SirJuzzi wrote:...ja kaikki minkä voi tehdä powerin konseptilla on jo kuultu.
Voi olla vinha perä, mutta pisti kuitenkin naurattamaan, koska kuulostaa aivan samalle kuin IBM:n nokkamiehen 40-luvulla sanoma toteamus, että maailmassa on markkinoita noin 10:lle tietokoneelle. :lol:

Muita yhtä nerokkaita lausahduksia ovat:

"Kaikki mitä voidaan keksiä on keksitty"
-USA:n patenttihallituksen johtaja 1800-luvun lopulla

"640 kilotavua muistia pitäisi riittää kaikkiin tarpeisiin"
-Bill Gates joskus

User avatar
skar
Member
Posts:199
Joined:Mon Jun 21, 2004 8:35 am
Location:Finland. Varkaus.

Re: Sonata Arctica

Post by skar » Mon Aug 30, 2004 1:38 pm

Teidän kaikki "kuultu ja kuollu" meni sitten Suomen virallisen sinkku listan kärkeen. Kaikki power metalli yhtyeet eivät ole siihen pystyneet.

Näin Idols ja pop jne aikana hieno suoritus bändiltä jota 9/10 suomalaisesta ei edes tunne. Tai vielä parempaa ees toimittajat osaa lausua radiossa oikein.

Tuskin kukaan ostaa kuollutta tyyliä vaan toivottavasti eteenpäin mennyttä metallia ! :D

User avatar
JouNi@Arcticmetalsha
Sr. Member
Posts:355
Joined:Tue Jan 27, 2004 8:42 pm

Re: Sonata Arctica

Post by JouNi@Arcticmetalsha » Mon Aug 30, 2004 4:09 pm

skar wrote:Näin Idols ja pop jne aikana hieno suoritus bändiltä jota 9/10 suomalaisesta ei edes tunne. Tai vielä parempaa ees toimittajat osaa lausua radiossa oikein.
joo toi on kyllä harvinaisen totta.. heviä soitetaan ihan liian vähän..onneks nyt alko sellane ratio täälä kuuluu ku RadioCity ja siellä on kuullu ainaki satakertaa Nemon, muutaman kerran Kotipellon Reasonsin,Wish i had an Angelin ja muita tälläsiä mitä ei purkkapop-kanavilla soiteta.

mutta tohon genreen en sano muutakun että olinko oikeessa kun kaverin kaa taistelin siitä onko sonata poweria vai ei? ja mun mielestä on kyllä moni täällä sanonu että on ja nii sanoin määki mut ei uskonu :D
ja mitä nightwishin kehitykseen tulee niin vanhemmat albumit on mielestäni parempia kuin Once vaikka sekin on mainio, mut Nemoa ei tuu enää kauheesti kuunneltua,aina välistä.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Sonata Arctica

Post by Figaro1 » Mon Aug 30, 2004 6:53 pm

Uusi levy on nyt kokonaan kuultu ja siitä on tulossa selkeästi Paras Sonata ikinä

Ennenkuin saan Malvan ja muut kimppuuni, totean että olen kuullut erään toimittaja-tuttuni omistaman promon levystä, en imaissut sitä netistä

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Sonata Arctica

Post by SirJuzzi » Mon Aug 30, 2004 7:23 pm

Itse olen kuullut neljä vai viisi biisiä, ja niistä vain sinkkubiisi kuulosti kiinnostavalta. En tiedä mikä on, eivät nuo nyt biiseinä varsinaisesti huonompia olleet kuin vanhempi Sonata, mutta ei vaan jostain syystä kolahtanut sitten yhtään.

Hieno kansi levyllä kyllä on.

User avatar
Sir. Decadence
Sr. Member
Posts:1333
Joined:Tue Sep 30, 2003 12:38 pm
Location:Dreamspace
Contact:

Re: Sonata Arctica

Post by Sir. Decadence » Mon Aug 30, 2004 10:17 pm

Itse olen kuullut vain sinkulta löytyvät neljä biisiä, joista kaksi on covereita.
Don't Say A Word on ehkä Sonatan paras biisi!
Nyt sitä jo useita kertoja kuunneltuani se on iskenyt koko ajan entistä enemmän.
Ain't Your Fairytale on myös erittäin hyvä biisi, joka myös useamman kuuntelun jälkeen on alkanut iskeä, mutta ei ollenkaan itse sinkkubiisin veroisesti, hyvä biisi silti.
Coverit on sitten semmoista "ihan jees" tavaraa, en jaksa niitä sen enempää kommentoida.

User avatar
JouNi@Arcticmetalsha
Sr. Member
Posts:355
Joined:Tue Jan 27, 2004 8:42 pm

Re: Sonata Arctica

Post by JouNi@Arcticmetalsha » Tue Aug 31, 2004 4:37 pm

no mutta PERKELE! :D mää en pysy housuissani ton levyn oottamisen kanssa ja täällä on porukka kuullu puoli levyä ja mää en ees sinkkua :x

voi rypäle! lokakuuhun asti pitää oottaa kun en sinkkua netistä löytäny vielä enkä sitä jaksa ostaa mutta lupaan pyhästi että sen koko albumin ostan kyllä!! :D

Raven
Member
Posts:289
Joined:Sun Nov 23, 2003 1:32 pm

Re: Sonata Arctica

Post by Raven » Tue Aug 31, 2004 5:53 pm

JouNi@Arcticmetalshare wrote:no mutta PERKELE! :D mää en pysy housuissani ton levyn oottamisen kanssa ja täällä on porukka kuullu puoli levyä ja mää en ees sinkkua :x

voi rypäle! lokakuuhun asti pitää oottaa kun en sinkkua netistä löytäny vielä enkä sitä jaksa ostaa mutta lupaan pyhästi että sen koko albumin ostan kyllä!! :D
A: Sinkun hinta on peräti 2,50 €

B: Sinkunkin imuroiminen on sinänsä laitonta, mutta voin sanoa että olet kyllä amatööri, jos et sitä sieltä ole löytänyt...

User avatar
Eini
Sr. Member
Posts:1077
Joined:Sat Jul 20, 2002 4:49 pm
Location:Pohjois-Pohjanmaa

Re: Sonata Arctica

Post by Eini » Tue Aug 31, 2004 9:01 pm

Myös minä sain jo käsiini uuden Sonatan levyn ja täytyy sanoa, että johan oli loistavaa kuunneltavaa! Ja ennen kuin joku alkaa aukomaan minulle päätä, täytyy sanoa, että omistan kaikki Sonatan levyt + sinkkuja alkuperäisinä ja aion ostaa myös tästä uudestakin levystä alkuperäisen painoksen. Loistava levy!

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Sonata Arctica

Post by Figaro1 » Wed Sep 01, 2004 11:12 am

Niin,

Jatkanpa minäkin vielä hieman. Levy jonka toimittaja-ystäväni lainasi on pelkkä pahvinen promo jossa biisit on kaikki vieläpä feidattu viimeisten minuuttien kohdalta. Koska omistan kaikki Sonatat alkuperäisenä, ostan toki joukon jatkoksi myös tämän uuden, mutta täytyy tunnustaa että olen tyytyväinen että sain kuulla koko levyn rauhassa läpi ennen ostamista.
Eipä tule pettymyksiä. Nimittäin, ihan oikeasti: Kaupan tiskillä kuunnellut kaksi ensimmäistä biisiä eivät mielestäni riitä antamaan levystä oikeaa kuvaa

Eli Naama Kiinni ja 11.päivä kauppaan kuten sinkun mainoksessakin sanotaan :)

User avatar
JouNi@Arcticmetalsha
Sr. Member
Posts:355
Joined:Tue Jan 27, 2004 8:42 pm

Re: Sonata Arctica

Post by JouNi@Arcticmetalsha » Wed Sep 01, 2004 8:14 pm

Raven wrote:
JouNi@Arcticmetalshare wrote:no mutta PERKELE! :D mää en pysy housuissani ton levyn oottamisen kanssa ja täällä on porukka kuullu puoli levyä ja mää en ees sinkkua :x

voi rypäle! lokakuuhun asti pitää oottaa kun en sinkkua netistä löytäny vielä enkä sitä jaksa ostaa mutta lupaan pyhästi että sen koko albumin ostan kyllä!! :D
A: Sinkun hinta on peräti 2,50 €

B: Sinkunkin imuroiminen on sinänsä laitonta, mutta voin sanoa että olet kyllä amatööri, jos et sitä sieltä ole löytänyt...
joo mut sinänsä on ihan turha maksaa yleensä noin 1-3 kappaleesta 2.50 etenkin jos sattuu nyt oleen peeaa ja kun mää sitä kattelin netistä nii se oli se päivä jona se oli tullu kauppoihin et kyllä se varmaa nyt löytyyki.

ja mitä tohon imuroimiseen tulee niin p2p ohjelmahan ei ole laiton mutta se on laitonta että jakaa, eli lataaminen ei mutta jakaminen on eli periaatteessa se imuroiminen on puolilaitonta :D

stratowiruz
Sr. Member
Posts:2451
Joined:Wed Apr 17, 2002 9:23 pm

Re: Sonata Arctica

Post by stratowiruz » Wed Sep 01, 2004 10:05 pm

JouNi@Arcticmetalshare wrote:...turha maksaa yleensä noin 1-3 kappaleesta...
Niin, jos ajatellaan näin, että sinkku maksaa sen kaksi ja puoli euroa ja levy vaikkapa kaksikymmentä euroa. Ja jos sinkulla on vaikkapa se kaksi kappaletta, ja levyllä esmes kymmenen kappaletta. Summa summarum: sinkku on halvempi, jos ajattelee kappalehintaa.

User avatar
JouNi@Arcticmetalsha
Sr. Member
Posts:355
Joined:Tue Jan 27, 2004 8:42 pm

Re: Sonata Arctica

Post by JouNi@Arcticmetalsha » Thu Sep 02, 2004 5:00 pm

stratowiruz wrote:
JouNi@Arcticmetalshare wrote:...turha maksaa yleensä noin 1-3 kappaleesta...
Summa summarum: sinkku on halvempi, jos ajattelee kappalehintaa.
no jaa..mutta periaatteessa siinä maksaa parista samasta kappaleesta tuplahinnan. että summa summarum sulle :D

eikä nyt jatketa tätä turhanpäivästä kiistaa vaan sovitaan että jos sää ostat sinkkuja nii osta mut jos mää en nii se ei ole synti ostaako vai ei :D
capiche? 8)

mielessä kyllä kävi tänää äiten kaa ollessani ruokakaupas et tossa se varmasti ois hyllyssä mut ei sitten kyenny mennä poimimaan vaikka 2.5e oiski ollu taskussa, sitten se levy ostetaan kun tulee.

User avatar
NightOwl
Member
Posts:283
Joined:Mon May 12, 2003 11:24 pm

Re: Sonata Arctica

Post by NightOwl » Thu Sep 02, 2004 8:22 pm

Niin, minäkin ostan sinkkuja tosi harvoin juuri tuosta syystä, että periaatteessa tulee maksettua samoista biiseistä kahteen kertaan, jos kumminkin ostan levyn myöhemmin. Sonatan EP:n nyt kuitenkin ostin, kun en malttanut odottaa levyn ilmestymiseen asti, ja warettamista en harrasta. Se huono puoli noissa sinkuissa on, että nyt kun olen kuunnellut noita paria biisiä tosi paljon, niin on vaarana että olen jo ihan kyllästynyt niihin siinä vaiheessa kun Reckoning Night lopulta ilmestyy. Vaikka hyviä biisejä toki ovatkin.

stratowiruz
Sr. Member
Posts:2451
Joined:Wed Apr 17, 2002 9:23 pm

Re: Sonata Arctica

Post by stratowiruz » Thu Sep 02, 2004 10:35 pm

JouNi@Arcticmetalshare wrote:...eikä nyt jatketa tätä turhanpäivästä kiistaa...
Ai, sinä pidät asiaa kiistana jos esitän ajatuksen? Mielenkiintoista, mutta aivan sama. No joo, siis lisätäkseni vielä, jos sinkulla nyt vaikka on yksi bonus biisi jota ei levyllä ole ja tietty se varsinainen "nimikko" kappale - mahdollisesti editoitu/lyhennetty versio. Niin, silloin hinta yhdelle extra biisille on edelleen suhteellisesti sama kuin koko levy jaettuna kappalelukumäärällä. Esimerkkinä nyt 10 biisiä ja 20 euroa hintaa, toki halvemmalla saa ja enemmänkin raitoja välillä. Ja se on lähinnä keräilyä ja halua saada koko tuotanto alkuperäisenä kokoelmiin. Ja siis, en ole todellakaan asiasta mitään kiistaa tekemässä sinun tahi kenenkään muunkaan kanssa. Kunhan hieman raotin näkökulmia, joita ei välttämättä aina tule ajatelleeksi, saati minä itse edes - en ole sen parempi! Piste.

off-topic: Kipper rules...

User avatar
Stratoflier
Sr. Member
Posts:580
Joined:Fri Nov 22, 2002 11:32 am
Location:Oulu
Contact:

Re: Sonata Arctica

Post by Stratoflier » Fri Sep 03, 2004 9:52 am

Sanoitte mitä sanoitte mutta POWERMETAL PUREE PERKELE!!! Se ei kuole..koskaan! Imppasin uuden levyn promon (EI TARKOITA SITÄ ETTEN OSTAISI LEVYÄ KAUPASTA) ja täytyy sanoa että kovaa kamaa oli :D
siis se sonatan reckoning night...

User avatar
skar
Member
Posts:199
Joined:Mon Jun 21, 2004 8:35 am
Location:Finland. Varkaus.

Re: Sonata Arctica

Post by skar » Fri Sep 03, 2004 3:01 pm

Joo kyllä toi Sinkku on hieno ja varsinkin kakkosraita "Ain't your Fairytale" on loistava.

Niistä covereista ei kyllä oo hirmupitkälle mut onhan nekin mukava olla ja ei niistä oo kenellekään haittaakaan.

Samaa mieltä sen kanssa joka piti tulevaa albumia parampana kun sinkut antaa ymmärtää. Tämän voi sanoa jo kuuntelmalla bändin aikaisempia levyjä. Sinkkulohkasut jää monesti sivuosaan.

PÄIVÄN SAARNA:
Mut älkää helvetissä ees kehuko hankkineenne/saaneenne/nähneenne/kuulleenne jne.. mitään julkaisematonta. Pilaa ensinnäkin tunnelman ja vaikutatte hirmu pätijöiltä(savoa). Vaikka kehuu että ensin polttaa ja sit ostaa niin useimmat EI.

Mulla ei oo minkäänlaista huonoo omaatuntoa poltella kavereille jotain Britney Spearsia jne. mut Sonata muutaman muun kanssa on eri asia. Sen pitäis olla eriasia kaikille bändin diggareille : :o
"Se saatanan hurri on oikeasti juuri niin hieno mies kuin voi olettaa. Ei tosiaan lapsille sopiva, mutta kyllä muille. Ja hulluhan se on." (www.juho.com)

User avatar
Sir. Decadence
Sr. Member
Posts:1333
Joined:Tue Sep 30, 2003 12:38 pm
Location:Dreamspace
Contact:

Re: Sonata Arctica

Post by Sir. Decadence » Fri Sep 03, 2004 3:39 pm

Kävi niin kuin joskus käy tuon "World In My Eyes" -coverikappaleen kanssa.
Olin kuunnellut sen vain kerran ja ilmeisesti silloinkin tein jotain ihan muuta samalla ja "sivukorvalla" kuuntelin.
No, perskele, laitoin sen eilen uudestaan soimaan "pitkästä aikaa" ja iski muuten ihan hemmetisti!
Se biisi on ihan ässä, mutta aika erilaista kuin Sonatan omat biisit.
Pitäisi kai kuunnella siitä se alkuperäinenkin versio..

Mutta sitten sanotaan vaikka se kiellettiinkin, että menin vähän latailemaan Sonataa. :)
Se on niin ahdistavaa, kun on mahdollisuus kuunnella ja siltikin sitä miettii, että ei se ole oikein. Mutta sorruin ja latailin jotain biisejä.
Tulos: levystä tulee Sonatan paras ihan vaan niiden perusteella ja "White Pearl, Black Oceans" on Sonatan paras biisi.
Se oli pakko-ostos, nyt se on vielä enemmän! 8)

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Sonata Arctica

Post by SirJuzzi » Sun Sep 05, 2004 8:51 am

skar wrote:PÄIVÄN SAARNA:
Mut älkää helvetissä ees kehuko hankkineenne/saaneenne/nähneenne/kuulleenne jne.. mitään julkaisematonta. Pilaa ensinnäkin tunnelman ja vaikutatte hirmu pätijöiltä(savoa). Vaikka kehuu että ensin polttaa ja sit ostaa niin useimmat EI.
En tasan kyllä ostakaan. Pyysin kaveriani, joka oli levyn imuroinut, lähettämään mulle muutaman biisin jotta kuulen minkälaisia kappaleet ovat. Ei kolahtanut. Ei periaatteessa huonoja biisejä, mutta niistä tuli aivan liian vahva tämä-on-tehty-aiemmin -olo. Ei siis jaksanut enää kiinnostaa. Kehitys levyltä levylle pitäisi olla hieman ilmeisempi, vrt. Nightwish. Tuollainen tuplabasarihumppa levy levyn jälkeen ei vain enää maistu meikäläiselle.

Lisäksi en ymmärrä, miten sen levyn soundit on niin kuraiset. Huh huh mitä mössöä.

User avatar
StratoPummi
Sr. Member
Posts:2526
Joined:Sat Jan 18, 2003 3:18 pm
Location:Kuusankoski ja Kotka
Contact:

Re: Sonata Arctica

Post by StratoPummi » Sun Sep 05, 2004 9:58 am

No ostin kyllä sinkun ja täytyy sanoa, että sitä samaa vanhaa sonataahan se oli.
PA-PE-RI-MASSAA
SUO-RAT HAMPAAT
LAI-HAN TY-TÖN VATSAA POLTTAA!

User avatar
Sir. Decadence
Sr. Member
Posts:1333
Joined:Tue Sep 30, 2003 12:38 pm
Location:Dreamspace
Contact:

Re: Sonata Arctica

Post by Sir. Decadence » Sun Sep 05, 2004 11:18 am

SirJuzzi wrote:Pyysin kaveriani, joka oli levyn imuroinut, lähettämään mulle muutaman biisin jotta kuulen minkälaisia kappaleet ovat. Ei kolahtanut. Ei periaatteessa huonoja biisejä, mutta niistä tuli aivan liian vahva tämä-on-tehty-aiemmin -olo. Ei siis jaksanut enää kiinnostaa. Kehitys levyltä levylle pitäisi olla hieman ilmeisempi, vrt. Nightwish. Tuollainen tuplabasarihumppa levy levyn jälkeen ei vain enää maistu meikäläiselle.

Lisäksi en ymmärrä, miten sen levyn soundit on niin kuraiset. Huh huh mitä mössöä.
En tiedä mitä biisejä se on sulle sendinyt, mutta mulle ei kyllä tollasta vaikutelmaa tule sitten millään niiden perusteella mitä olen kuullut.
Levy on oikeasti hemmetin proge ja kasarivaikutteita on useissa biiseissä (mitä nyt olen kuullut, en jokaista biisiä kuitenkaan).
Minusta soundit ovat hyvät, en huomannut mitään kuraista, mitä se sitten tarkoittaakaan.
Mitä sä meinaat tolla "tämä-on-tehty-aiemmin" -ololla?
Tarkoitatko, että Sonata on tehnyt sen saman aiemmin vai yleensä se on musiikissa tehty aiemmin?
Kun minusta tuo on Sonatan suunnalta (ainakin osittain, kaikkea kun en ole kuullut) todella uutta.
Sinkkubiisi noista kuulemistani on eniten vanhan Sonatan tapaista.
Joten minun mielipiteeni eivät nyt kyllä mene ihan yksi yhteen kanssasi.
Vaan sama se, mielipiteet kullakin.

Ai, niin, kuuntelin tuosta World In My Eyes -coverista sen alkuperäisen Depeche Moden version ja täytyy sanoa, että se alkuperäinen ei iskenyt sitten yhtään. Sonatan versio sen sijaan on aivan loistava! Uskomattoman muutoksen ovat Sonatan pojat saaneet siinä aikaan, en edes tajua miten osasivat sellaisen kappaleen valita coveribiisikseen. :)

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Sonata Arctica

Post by SirJuzzi » Sun Sep 05, 2004 2:32 pm

Aloitusraidan se lähetti, lisäksi White Pearl, Black Oceans sekä My Selene. Näiden lisäksi sinkku on kuultu, ja käsittääkseni molemmat sinkulla olevista omista biiseistä päätyvät levylle. Onhan niitä vaikutteita sieltä sun täältä, ja kappalerakenteita on hieman hajotettu, mutta pohjalla siellä on se sama tavara, eli tukutuku-basarit, tahdin välein vaihtuvat soinnut ja päällä laulumelodia. Hyviäkin kohtia toki oli, mutta kokonaisuutena tämä kaava ei enää maistu minulle. Lisäksi monet näistä "progekikkailuista" vaikuttivat jotenkin väkinäisiltä. Tämäntyylisessä musiikissa hyppää jotenkin esiin ilmiö, että kappaleet olisi tehty vain kasaamalla osia peräkkäin. Lisäksi White Pearlin alun siirappimössö nosti mahanesteet kurkkuun.

Tietysti on mahdollista, että sain juuri ne väärät biisit kuultavakseni. Toinen vaihtoehto on, että olen kuunnellut liikaa Opethia, Devin Townsendia ja kumppaneita.

User avatar
Sir. Decadence
Sr. Member
Posts:1333
Joined:Tue Sep 30, 2003 12:38 pm
Location:Dreamspace
Contact:

Re: Sonata Arctica

Post by Sir. Decadence » Sun Sep 05, 2004 8:33 pm

No, "White Pearl, Black Oceans" on minusta Sonatan paras biisi, joten jos et siitä pidä, niin sitten ihmettelen.
Noh, ei kaikkia voi miellyttää.
Noita kahta muuta en ole kuullut, mitä kaverisi laittoi, mutta koitapa hankkia kuunneltavaksesi Blinded No More.
Siinä on kasarivaikutteista menoa ja kovaa onkin! 8)

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Sonata Arctica

Post by SirJuzzi » Sun Sep 05, 2004 10:34 pm

Blinded No More on nyt sitten kuultu, ja onhan se tyylillisesti mukavan erilainen biisi. Harmi ettei melodisesti yllä samalle tasolle. Ei tämä vaan jostain syystä nyt iske. Sille ei mahda mitään. Melodiat ja kaikkien uusien vaikutteiden alle kätkeytyvä perus-Sonata tökkivät tuossa White Pearlissakin. Lisäksi tämä soundi on niin Sonataa itseään...

Monille muille tämä varmasti uppoaa hyvin, ei siinä mitään...

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Sonata Arctica

Post by Figaro1 » Mon Sep 06, 2004 11:17 am

SirJuzzi wrote: Lisäksi tämä soundi on niin Sonataa itseään...

Surprise surprise kun miettiin kuka levyn onkaan miksannut...
Mutta ennenkuin tulee paskaa tassuun, totean että ei tuo haittaa yhtään.
Biisien takiahan levyä kuunnellaan, ei soundien takia. Ja olen itse jo niin tottunut siihen että Karmila miksaa kaiken Spinen tavaran että en viitsi aiheesta enää avautua enempää. Olkoonkin että levy todella kuullostaa aivan Sonatalta itseltään, en koe sitä suureksi miinukseksi.

Haluaisitko SirJuzzi kertoa yhden asian: Minkätyyppisistä soundeista sinä levyillä tykkäisit? Itse olen jotenkin mieltynyt viime aikoina ihan hitosti Hiili Hiilesmaan tekeleisiin, ne nimittäin hengittävät aivan eri tavalla kuin Karmilan levyt. Ja olen monesti huomannut miten annat ihan rakentavaa kritiikkiä eri asioista, myös soundeista(asia jota itse en osaa tehdä). Ensiferumin uuden levyn soundi on kyllä mielestäni aivan mahtava vaikka sen itse lyttyyn haukuitkin.

Millä tahansa levyllä minua etoo eniten se hirveä efektien määrä. Siitä saadaan täysin kuollut, muovinen soundi aikaiseksi ja tiedän kyllä että esim. rumpusettejä ei suunnitella sen mukaan että niihin isketään studiossa jatkoksi triggerit vaan normaalitaidot osaava virittäjä saa varmasti ilman efektin efektiä sellaista ääntä aikaan jota kehtaa levyllekin tallentaa

Nightwishin Oncea jaksaa kuunnella jo melkein pelkkien soundien takia, aivan loistavaa jälkeä!

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Sonata Arctica

Post by SirJuzzi » Mon Sep 06, 2004 3:05 pm

Tarkoitin nyt tällä kertaa soundia hieman eri- kuin teknisessä mielessä. Eli bändi konkreettisesti kuulostaa niin samalta vanhalta itseltään aina vaan. Mutta teknisessä mielessä, ämppyjen ja kuulokekuuntelun (mikä on valaisevampi yhdistelmä mitä monet väittävät, hyppäys CD:lle ei poista niin suuria virheitä mistä huomautan) perusteella jotenkin soundi on epämääräinen, siis ei tarkka.

En pysty yksiselitteisesti määrittelemään hyvää soundia, sillä vaihtoehtoja on monia. Pääasiassa instrumenttien sointiväri tulee olla hyvän kuuloinen, miksaus erotteleva ja tasapainoinen. Periaatteessa kaikki muu on ekstraa. Oncella on todellakin hurjan hyvät soundit. Diablon uudella on myös varsin kivat ja mainitaan nyt vielä vaikka Opethin Blackwater Park ja Dream Theaterin Awake.

Locked