Tekijänoikeusvetoomus

Täällä käydään Stratovarius-aiheiset keskustelut. Ja Suomeksi tottakai.
User avatar
Tulenkantaja
Member
Posts:53
Joined:Thu Sep 01, 2005 5:35 pm
Location:the City of Angels
Contact:
Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Tulenkantaja » Sat Oct 01, 2005 6:53 pm

dragee wrote:
Mikä on sinulle warettaja apinalle ihan oikein! :lol: :lol: :lol: :twisted:
Tuo oli jo turha huomio. Tämä on jo käyty tämä keskustelu. Netistä saa ladata materiaalia omaan käyttöön. Jos warettaa, warettaa ja sillä siisti. Omapahan on asiansa.
...the Virus in your heart

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Figaro1 » Sat Oct 01, 2005 7:57 pm

Niin-in.
'
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

IceBreaker
Sr. Member
Posts:4718
Joined:Thu Jan 13, 2005 11:37 pm
Location:Somewhere out from Strato-forum (=Etelä-Kymenlaakso)

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by IceBreaker » Sun Oct 02, 2005 12:47 am

Juuripa niin, alkaa anti-warettajan touhu vaikuttaa jo trollaukselta. :roll:
"I shall seize Fate by the throat; it shall certainly not bend and crush me completely"

User avatar
Bones
Sr. Member
Posts:1429
Joined:Mon Aug 02, 2004 6:16 pm
Location:Rovaniemi, Finland

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Bones » Sun Oct 02, 2005 11:49 am

Hei kamoon, onhan se mahtavaa että edes joku yrittää muuttaa asiat, jotka tekevät maailmasta joskus niin paskan paikan. :roll:

Lopettakaa warettaminen, maailmasta katoaa nälänhätä ja sodat!











:buh:
So you children of the world, listen to what I say
If you want a better place to live in, spread the words today
Show the world that love is still alive, you must be brave
Or you children of today are children of the grave

ElDiablo
Sr. Member
Posts:1490
Joined:Sun Mar 03, 2002 5:53 pm
Contact:

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by ElDiablo » Mon Oct 03, 2005 2:14 am

'Religion is the most malevolent of all mind viruses' - Arthur C. Clarke

Wellu
Member
Posts:151
Joined:Mon Dec 02, 2002 12:06 pm

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Wellu » Mon Oct 03, 2005 9:24 am

ElDiablo wrote:
Figaro1 wrote:Romaniassa oli saitti joka tarjosi subit varmaan 300 000:n leffaan. Se suljettiin ja viikon päästä saitti avattiin uudelleen uudessa URLissa :)
Eihän subeissa mitään laitonta ole. Ellei ko. palvelu sitten repinyt niitä suoraan DVDeiltä.
Eikös nuo elokuvien tekstityksetkin ole ihan yhtä hyvin tekijänoikeuksilla suojattua materiaalia kuin mikä muukin tässä topikissa sivuttu materiaali. Tästä oli muistaakseni jotain keskustelua sfnet.keskusteluissakin taannoin. En nyt vain nopeasti löytänyt aihetta laki-ryhmästä, jos edes siellä oli?

Wellu
Member
Posts:151
Joined:Mon Dec 02, 2002 12:06 pm

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Wellu » Mon Oct 03, 2005 10:26 am

Figaro1 wrote:Minua ärsyttää kaikista eniten se että leffoihin ei voida laittaa infoa siitä millä kielellä se on. Pari kertaa on käynyt niin että lataan leffan jota luulen englanninkieliseksi ja ensimmäinen repliikki on "scheisse deutch" ja ei kun Shift+Delete.
Pitäiskö ottaa yhteyttä kuluttajansuoja-asiamieheen, jotta hän sopisi elokuvateollisuuden kanssa standardista, joka määrittäisi netistä ladattaviin elokuviin jonkilaisen informaatiokentän pakolliseksi, joka kertoisi kuluttajalle, mikä kieli on ko. rippauksessa ollut käytössä? ;)

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Figaro1 » Mon Oct 03, 2005 7:54 pm

Ei vaan niiden leffoja nettiin iskevien jamppojen pitäisi lakata kusettamasta ihmisiä :)
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

ElDiablo
Sr. Member
Posts:1490
Joined:Sun Mar 03, 2002 5:53 pm
Contact:

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by ElDiablo » Mon Oct 03, 2005 10:01 pm

Wellu wrote:
ElDiablo wrote:
Figaro1 wrote:Romaniassa oli saitti joka tarjosi subit varmaan 300 000:n leffaan. Se suljettiin ja viikon päästä saitti avattiin uudelleen uudessa URLissa :)
Eihän subeissa mitään laitonta ole. Ellei ko. palvelu sitten repinyt niitä suoraan DVDeiltä.
Eikös nuo elokuvien tekstityksetkin ole ihan yhtä hyvin tekijänoikeuksilla suojattua materiaalia kuin mikä muukin tässä topikissa sivuttu materiaali. Tästä oli muistaakseni jotain keskustelua sfnet.keskusteluissakin taannoin. En nyt vain nopeasti löytänyt aihetta laki-ryhmästä, jos edes siellä oli?
Niin, sitähän tuossa itsekin ajoin takaa. Eli jos ne on ripattu suoraan dvdeiltä, niin taitaa se laitonta olla. Mutta jos palveluun on itse tuotettu subit, ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
'Religion is the most malevolent of all mind viruses' - Arthur C. Clarke

User avatar
Katja
Sr. Member
Posts:1346
Joined:Sun Mar 03, 2002 2:08 pm
Location:oulu
Contact:

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Katja » Wed Oct 05, 2005 5:43 pm

Ehkäpä tämä kuuluu tähän ketjuun, jaksa alkaa uutta avaamaa..mutta, että se laki sit paukahti läpi, saa vain nähdä millanen laki tästäkin tulee, itse epäilen vahvasti että jää samanlaiseksi kuin laki handsfree:stä... Aikalailla p*rseestä koko laki, eikö ne bändit saa enemmän tuloja ensinnäkin keikkatuloista? itse kuulun näihin moniin muihin ketkä kuuntelevat bändin musiikkia muutaman kappaleen netistä, jos levy kuulostaa hyvälle ostan sen ja voin jopa mennä bändin keikalle ja näin taas yksi heebo lisää antamassa rahojaan bändille. Mutta en todellakaan ala ostamaan levyjä jos jokaisessa on kopiosuojaus, millä minä niitä kuuntelen kun vehe millä musiikkia kuuntelen on tietokone mikä kytketty kajareihin, onhan minulla cd soitin mutta sitä aika harvoin tulee käytettyä kun ihan eri huoneessa missä yleensä oleskelen... :?

User avatar
Tulenkantaja
Member
Posts:53
Joined:Thu Sep 01, 2005 5:35 pm
Location:the City of Angels
Contact:

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Tulenkantaja » Wed Oct 05, 2005 5:51 pm

Tulen jatkossakin latailemaan netistä musiikkia ja ostelemaan levyjä kaupoista jos se on sen väärti. Mutta luulenpa, ettei mikää tästä muutu. Homma rullaa samalla tavalla kuin tähänkin mennessä (ja jos ei, viimeistään silloin huomaan etten ole kuolematon)...
...the Virus in your heart

User avatar
Jaakko
Sr. Member
Posts:1366
Joined:Sat Mar 02, 2002 9:54 am

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Jaakko » Wed Oct 05, 2005 5:53 pm

Katja wrote:Ehkäpä tämä kuuluu tähän ketjuun, jaksa alkaa uutta avaamaa..mutta, että se laki sit paukahti läpi, saa vain nähdä millanen laki tästäkin tulee, itse epäilen vahvasti että jää samanlaiseksi kuin laki handsfree:stä... Aikalailla p*rseestä koko laki, eikö ne bändit saa enemmän tuloja ensinnäkin keikkatuloista?
Kyllä mä semmosen käsityksen saanut että nämä pienemmät bändit keikkailee promotoidakseen levymyyntiä ja keikkojen tuotot menee aika lailla kiertueen kuluihin. Eri asia sitten jos bändillä on "isompi" nimi ja voi repiä rahaa keikoistakin, mutta ainakin Suomessa nämä bändit ovat yleensä aika lyhytikäisiä ;)

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Figaro1 » Wed Oct 05, 2005 9:51 pm

Ainakin Machine Headilla homma menee tosiaan siten että keikoista saadut tulot + osa levytuloista laitetaan nimenomaan kiertoon eli bändin pyörittämiseen, ei sullota jäsenten taskuihin. Ja sekin on totta että ellet ole oikeasti vähän tunnetumpi nimi, on ainakin jossain Suomen klubeissa turha vaatia muuta kuin kori Koffin III-bisseä ja pizzaa pöytään. Promoahan keikoilla haetaan jos kylmästi todetaan.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

User avatar
Eini
Sr. Member
Posts:1077
Joined:Sat Jul 20, 2002 4:49 pm
Location:Pohjois-Pohjanmaa

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Eini » Thu Oct 06, 2005 2:28 pm

ElDiablo wrote:Eli jos ajaudutaan tilanteeseen, että on tarjolla vain kopiosuojattuja "levyjä" jätän "cd" kauppaan ja lataan musiikin verkosta. Tämähän kun ei edes ole tuomittavaa, vain moitittavaa.
Itse kuuntelen levyjäni stereoitten lisäksi autossa ja tietokoneella. Lisäksi siirrän biisejä puhelimeeni ja kuuntelen kuulokkeilla lenkillä käydessäni. Outoa tuollainen uusi laki kun nythän ei sitten saisi käyttää musiikkikännyköitä eikä I Pod-vempeleitä.

Waretuksesta vielä sen verran, että pidättekö te kaikki tuomitsijat pahana myös sitä, että latailen paljon netistä muiden maiden televisioista tulleita musiikkiohjelmia ja konsertteja. Waretustahan se on sekin. Vai täytyisikö minun vain hyväksyä, että kun Suomen televisiosta ei näytetä niin sitten pitää olla ilman. Siinähän ei kukaan häviä mitään jos joku saksalainen on nauhoittanut jonkun bändin haastattelun ja minä lataan sen netistä. Musiikki DVD:t ovatkin sitten asia erikseen.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Figaro1 » Thu Oct 06, 2005 6:51 pm

Eini wrote:Waretuksesta vielä sen verran, että pidättekö te kaikki tuomitsijat pahana myös sitä, että latailen paljon netistä muiden maiden televisioista tulleita musiikkiohjelmia ja konsertteja. Waretustahan se on sekin. Vai täytyisikö minun vain hyväksyä, että kun Suomen televisiosta ei näytetä niin sitten pitää olla ilman. Siinähän ei kukaan häviä mitään jos joku saksalainen on nauhoittanut jonkun bändin haastattelun ja minä lataan sen netistä. Musiikki DVD:t ovatkin sitten asia erikseen.
Tähän olisi tosiaan kiva kuulla Wellun ja Jannen mielipide. Eihän saa warettaa eli varastaa mutta mielestäni ilmaiseksi lähetetyn ohjelman waretus ei ole varastamista. Kuten jo sanoin, on hyllyssä erinomaisen laadun omaavat keikat Meideniltä, After Foreveriltä ja nyt myös Within Temptationilta. Eivät ole bändit noita itse aikeissakaan julkaista joten teinkö ihan kauhean väärin kun ne WARETIN?
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

User avatar
Katja
Sr. Member
Posts:1346
Joined:Sun Mar 03, 2002 2:08 pm
Location:oulu
Contact:

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Katja » Fri Oct 07, 2005 11:00 am

Jaakko wrote: Kyllä mä semmosen käsityksen saanut että nämä pienemmät bändit keikkailee promotoidakseen levymyyntiä ja keikkojen tuotot menee aika lailla kiertueen kuluihin. Eri asia sitten jos bändillä on "isompi" nimi ja voi repiä rahaa keikoistakin, mutta ainakin Suomessa nämä bändit ovat yleensä aika lyhytikäisiä ;)
No empä minä vain ainakaan eksy keikalle ja vielä maksa siitä ellen ole aikasemmin saanut kuulla bändin musiikkia ja miten minä sitä olisin kuullut ellen olisi joko ostanut levyä (mitä ei köyhä opiskelija tehe jos ei tiedä levyn olevan hyvä ja ostamisen arvoinen) tai sitten ladannut netistä muutamisen piisin ja sitten menee keikalle ja ostaa levyn.

Xeemu
Member
Posts:179
Joined:Wed Nov 27, 2002 2:14 pm

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Xeemu » Fri Oct 07, 2005 11:37 am

Katja wrote:
Jaakko wrote: Kyllä mä semmosen käsityksen saanut että nämä pienemmät bändit keikkailee promotoidakseen levymyyntiä ja keikkojen tuotot menee aika lailla kiertueen kuluihin. Eri asia sitten jos bändillä on "isompi" nimi ja voi repiä rahaa keikoistakin, mutta ainakin Suomessa nämä bändit ovat yleensä aika lyhytikäisiä ;)
No empä minä vain ainakaan eksy keikalle ja vielä maksa siitä ellen ole aikasemmin saanut kuulla bändin musiikkia ja miten minä sitä olisin kuullut ellen olisi joko ostanut levyä (mitä ei köyhä opiskelija tehe jos ei tiedä levyn olevan hyvä ja ostamisen arvoinen) tai sitten ladannut netistä muutamisen piisin ja sitten menee keikalle ja ostaa levyn.
Kyllä minä käyn tuntemattomiakin bändejä kuuntelemassa, mikäli liput eivät ihan sikahintaisia ole. Ja pienemmillä bändeillä ne harvoin ovat. Hyvänä esimerkkinä käyköön Noumena, josta en tiennyt niin yhtään mitään. Kolme euroa maksoi liput ja musiikki kolahti saman tien. Siltä keikalta tarttui levykin mukaan.

Wellu
Member
Posts:151
Joined:Mon Dec 02, 2002 12:06 pm

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Wellu » Fri Oct 07, 2005 2:06 pm

Figaro1 wrote:Tähän olisi tosiaan kiva kuulla Wellun ja Jannen mielipide. Eihän saa warettaa eli varastaa mutta mielestäni ilmaiseksi lähetetyn ohjelman waretus ei ole varastamista. Kuten jo sanoin, on hyllyssä erinomaisen laadun omaavat keikat Meideniltä, After Foreveriltä ja nyt myös Within Temptationilta. Eivät ole bändit noita itse aikeissakaan julkaista joten teinkö ihan kauhean väärin kun ne WARETIN?
Niin no, kai noissakin silti on joku tekijänoikeus niin televisiosta nauhotetuissa haastatteluissa kuin jonkun yksityisen tekemissä ja nauhoittamissa keikkabootlegeissä. Eli ei niiden warettaminen ilman tekijänoikeudenhaltijan lupaa taida olla sen sallitumpaa kuin studiolevyjenkään. Tai no eihän se warettaminen kai vieläkään ole lakiteknisesti laitonta, mutta joo... Toki tuo ei ole pois keneltäkään, kun niitä ei ole tarkoituskaan julkaista. Mutta toisaalta niissä voi olla jotain minkä takia bändi ei niitä halua julkaista, joten se tahto heille suotakoon.

Ja sitä paitsi eikös tämä uusi tekijänoikeuslaki nyt kieltänyt vielä televisiosta tallentamisen VHSlle/DVDlle? Mikä taitaakin tehdä laittomaksi Iron Maiden kesän keikan Ruotsista ja ne pari kolme raitaa Pink Floydia, jotka löytyvät minun digiboksin kovalevyltä ja jotka on nauhoitettu Ylen kanavilta heinäkuussa, mutta eivät ole jaossa missään.

Pakko lainata tähän loppuun sinua Figaro1 tuolta Moderaattorikeskustelusta, kun niin mielellään olet warettamassa ilmaiseksi, mutta kun olisi kyse työstä, jota sinä voisit tehdä, niin eipä sitä ilmaiseksi tehdäkkään. ;)
Figaro1 toisaalla tässä samaisessa foorumissa wrote:Ja ihan härskisti sanottuna, haluaisin vähän rahaakin. En usko että bändit moderoinnista kenellekään maksavat, ja tämä mies on ilmaista työtä tehnyt jo ihan riittävästi.
Edit: Toisaalta mikä on ilmaiseksi lähetetty ohjelma? Tokihan me kaikki maksamme TV-luvat ja muut asiaan kuuluvat maksut.. ;)

Stratofanius
Sr. Member
Posts:3235
Joined:Sat Jan 22, 2005 12:37 pm

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Stratofanius » Fri Oct 07, 2005 2:59 pm

Wellu wrote:Ja sitä paitsi eikös tämä uusi tekijänoikeuslaki nyt kieltänyt vielä televisiosta tallentamisen VHSlle/DVDlle? Mikä taitaakin tehdä laittomaksi Iron Maiden kesän keikan Ruotsista ja ne pari kolme raitaa Pink Floydia, jotka löytyvät minun digiboksin kovalevyltä ja jotka on nauhoitettu Ylen kanavilta heinäkuussa, mutta eivät ole jaossa missään.
Tässä(kin) asiassa tekijänoikeus on kyllä aivan naurettavaa. Mitä tehdä nauhoittavilla DVD/VHS:llä joita ei saisi käyttää (tosin, kuka tätä nyt oikeasti noudattaisi)...

Pikkusielu
Sr. Member
Posts:1502
Joined:Mon Jul 11, 2005 11:09 am

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Pikkusielu » Fri Oct 07, 2005 3:03 pm

Wellu wrote:Ja sitä paitsi eikös tämä uusi tekijänoikeuslaki nyt kieltänyt vielä televisiosta tallentamisen VHSlle/DVDlle? Mikä taitaakin tehdä laittomaksi Iron Maiden kesän keikan Ruotsista ja ne pari kolme raitaa Pink Floydia, jotka löytyvät minun digiboksin kovalevyltä ja jotka on nauhoitettu Ylen kanavilta heinäkuussa, mutta eivät ole jaossa missään.
Taidankin heittää videonauhurilla, dvd-soittimella, digiboksilla, mp3-soittimella ja terveellä järjellä vesilintua. Uusi tekijänoikeuslaki on aivan naurettava hömppä...

Wellu
Member
Posts:151
Joined:Mon Dec 02, 2002 12:06 pm

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Wellu » Fri Oct 07, 2005 3:22 pm

Pikkusielu wrote:Taidankin heittää videonauhurilla, dvd-soittimella, digiboksilla, mp3-soittimella ja terveellä järjellä vesilintua. Uusi tekijänoikeuslaki on aivan naurettava hömppä...
Niinpä. Asian olisi voinut hoitaa siististi ilman että kuluttajan oikeuksia loukattaisiin niin pahasti yksinkertaisesti kieltämällä warettaminen. Nyt kiellettiin vissiin kaikki muu paitsi ei itse warettamista.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Figaro1 » Fri Oct 07, 2005 4:00 pm

Ja ai että se warettamisen valvominen olisikin sitten helppoa ja yksinkertaista.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

User avatar
Tulenkantaja
Member
Posts:53
Joined:Thu Sep 01, 2005 5:35 pm
Location:the City of Angels
Contact:

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Tulenkantaja » Fri Oct 07, 2005 5:55 pm

Figaro1 wrote:Ja ai että se warettamisen valvominen olisikin sitten helppoa ja yksinkertaista.
Bongaammeko tästä ivan? Mutta juu, olen ihan samaa mieltä. Sen valvominen ei olisi niinkään helppoa, vaan miltein täysi mahdottomuus.

Ihmiset vie sanat suustani...
...the Virus in your heart

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Figaro1 » Fri Oct 07, 2005 6:49 pm

Pelkästään Emulella on Suomessa tuhansia käyttäjiä. Suomen Poliisin resurssit valvoa näitä käyttäjiä ovat täysin olemattomat. Ja vaikka voitaisiinkin valvoa jonkun koneen IP-osoitetta ja sen datavirtaa, ei ole edelleenkään mitään keinoa valvoa kuka sitä konetta käyttää. Ja jos minun koneeltani warettaa kaverini itselleen tavaraa, en minä ole syyllinen. Vaikka näin voisi ajatellakin. Eikö tuon logiikan mukaan Iisakki Järvenpää ole syyllinen jos hänen tekemällä puukolla tapetaan joku? ;)
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

User avatar
Eini
Sr. Member
Posts:1077
Joined:Sat Jul 20, 2002 4:49 pm
Location:Pohjois-Pohjanmaa

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Eini » Fri Oct 07, 2005 9:31 pm

Wellu wrote:Ja sitä paitsi eikös tämä uusi tekijänoikeuslaki nyt kieltänyt vielä televisiosta tallentamisen VHSlle/DVDlle?
Ei helvetti, ei voi olla totta! :? Minähän olenkin sitten melkoinen rikollinen... Tämä on kyllä jo naurettavuuden huippu. Eli jos käytän I podia, musakännykkää, nauhoitan videoilla tai dvd:llä, olen rikollinen. Kyllä mahtavat muut Euroopan maat nauraa Suomen hallitukselle.

Vielä tuohon aikaisempaan kirjoitukseeni sen verran lisää, että esim. täällä ei näy SubTV eikä Nelonen. Waretan sitten niiden kanavien hyvät ohjelmat netistä jos löydän. Tv-lupa on kyllä maksettu. :) Pitäisi digiboksi hommata. Ai niin, minähän rikon lakia jos nauhoitan ohjelmia... :lol:

User avatar
one of these guys...
Member
Posts:102
Joined:Tue Jul 12, 2005 4:13 pm
Location:Viljakkala, Karhe, Finland

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by one of these guys... » Fri Oct 07, 2005 9:49 pm

hitto kun omatekemää musiikkiakaan ei saa ripata mp3:ksi cd:lle.. voi turhuuksien turhuus :shake:
stratoa aina vähän sydämessä.

User avatar
Strato4ever
Sr. Member
Posts:4228
Joined:Mon Mar 04, 2002 3:56 pm
Location:Jyväskylä, Finland

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Strato4ever » Fri Oct 07, 2005 10:09 pm

Siis kopiosuojaamattomia levyjähän saa rippailla ihan ku ennenkin, mun käsittääkseni. Kuten saa myös tehdä varmuuskopioita samaan malliin kuin ennenkin, jos siis levyllä ei ole kuuntelunestoa.
Each funeral just makes
us realize, that life's
but a series of goodbyes.

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Figaro1 » Sat Oct 08, 2005 10:15 am

Ottakaa nyt ihan rauhassa! Kaikkea saa tehdä kuten ennenkin, kunhan siitä ei jää kiinni. Laissa on kielletty virtsaaminen julkiselle paikalle mutta arvatkaa vaan kuinka moni senkin tekee kännissä, jos polii-ii-ii-iisia ei ole näköpiirissä.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

Wellu
Member
Posts:151
Joined:Mon Dec 02, 2002 12:06 pm

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by Wellu » Mon Oct 10, 2005 11:42 am

Figaro1 wrote:Ja ai että se warettamisen valvominen olisikin sitten helppoa ja yksinkertaista.
No eihän tässä kukaan viranomaisen toimia helpoksi väittänytkään.
Figaro1 wrote:Pelkästään Emulella on Suomessa tuhansia käyttäjiä. Suomen Poliisin resurssit valvoa näitä käyttäjiä ovat täysin olemattomat. Ja vaikka voitaisiinkin valvoa jonkun koneen IP-osoitetta ja sen datavirtaa, ei ole edelleenkään mitään keinoa valvoa kuka sitä konetta käyttää. Ja jos minun koneeltani warettaa kaverini itselleen tavaraa, en minä ole syyllinen. Vaikka näin voisi ajatellakin. Eikö tuon logiikan mukaan Iisakki Järvenpää ole syyllinen jos hänen tekemällä puukolla tapetaan joku?
Hieman huono vertaus tuo Iisakki Järvenpää. Minusta olisi parempi verrata automaattiseen nopeusvalvontaan tässä asiassa. Muistaakseni ylinopeussakkoa, jos joku nopeusvalvontakamera huomaa ylinopeuden, ei enää lähetetä auton kuskille vaan auton omistajalle. Samaa voisi minusta hyvinkin soveltaa warettamiseen eli kenen kone et liittymä sille sakot, ihan sama kuka konetta käyttää.

User avatar
ozzie
Sr. Member
Posts:528
Joined:Thu Aug 21, 2003 2:03 pm
Contact:

Re: Tekijänoikeusvetoomus

Post by ozzie » Mon Oct 10, 2005 3:03 pm

Joku sanoi jossain aika osuvasti: "Alkujaan tekijänoikeussäännöt luotiin suojaamaan taiteilijoita ym. mediayhtiöiltä. Nyt niistä on tullut mediayhtiöiden ase kuluttajia vastaan..."

televisiosta nauhoittamisesta vielä, jos oikein olen ymmärtänyt, niin lakitekstissä sanotaan aika tarkalleen, että omaan käyttöön ei saa tehdä kopioita lähteistä joissa teosta levitetään ilman tekijän lupaa. Eli sen perusteella TV:stä tulevaa shittiä saa edelleen tallennella ihan luvallisesti. Sanoihan Karpela itsekin niin Eduskunnassa käydyssä keskustelussa
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp ... ke_p_1.htm
"Kaiken kaikkiaan uskon, että nämä huolet, joita on esitetty, hyvin pitkälle perustuvat vääriin tietoihin. Viimeksi tänään minulle esitettiin, että jos henkilöllä on laite ja hän äänittää tv:stä, videonauhurilla taikka tallentavalla digisovittimella, ohjelman katsoakseen sen myöhemmin sovittuna aikana, 48 § tämän kieltäisi. Tämä ei pidä paikkaansa. Yksityiseen käyttöön saa aivan samalla tavalla tulevaisuudessakin äänittää ohjelmia ja katsoa niitä sitten myöhempänä ajankohtana. Mutta, aivan niin kuin tähänkin asti, tällaisia itse tehtyjä kopioita, jos on vaikka elokuva tallennettu myöhemmin katsottavaksi, ei tietenkään levittää saa. Niin on ollut tähänkin asti ja niin on tulevaisuudessakin."

Tsekatkaapa tämäkin: http://www.digitoday.fi/showPage.php?pa ... s_id=48395
Näinhän se on...

Locked