Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Täällä keskustellaan aiheista, jotka eivät liity Stratovariukseen.
User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland
Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Figaro1 » Mon Oct 24, 2005 2:47 pm

En ole vielä ostanut lehteä mutta kyllä se tarttuu tänään kaupasta mukaan. Kaverini kertoi juuri puhelimessa että minua oli jopa siteerattu toimittajan toimesta ko. jutun yhteydessä, ei kovin merkittävästi mutta lukekaa kuitenkin.

Ja Ozzien kanssa olen kyllä samaa mieltä. Olkoonkin että Tarja+Marcelo oli se yhdistelmä joka tähän tilanteeseen vei, olisi tuon ero-uutisen voinut hoitaa tyylikkäämminkin. Ja olen jollain tapaa varma myös siitä että nyt kun Tarja on (edelleen kyllä aiheellisesti) loattu poikien toimesta, hän tulee itse varmaan heittämään kurat poikien silmille siinä tiedotteessa jonka sanoi julkaisevansa.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

User avatar
StratoPummi
Sr. Member
Posts:2526
Joined:Sat Jan 18, 2003 3:18 pm
Location:Kuusankoski ja Kotka
Contact:

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by StratoPummi » Mon Oct 24, 2005 2:59 pm

Jos siinä avoimessa kirjeessä olevat asiat ovat totta, niin en ainakaan minä keksi hienotunteisempaa tapaa tuoda turhautuneisuutta ja pettymystä esille?

Paljon pahemminkin olisi voinut kirjoittaa.
PA-PE-RI-MASSAA
SUO-RAT HAMPAAT
LAI-HAN TY-TÖN VATSAA POLTTAA!

User avatar
Zeke89
Sr. Member
Posts:946
Joined:Fri Jul 18, 2003 6:37 pm
Location:Vantaa, Finland
Contact:

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Zeke89 » Mon Oct 24, 2005 3:10 pm

Minä en keksi yhtään parempaa tapaa ilmoittaa asiasta kuin Tuomas sen teki. Tuomashan puhui EoI:lla siitä kuinka hän halusi Samin pois bändistä mutta ei pystynyt sitä Samille itse kertomaan. Ilmeisesti nyt kukaan bändin jäsenistä ei halunnut asiaa räjäyttää Tarjan naamalle - niin mielestäni kirje on silloin ainoa vaihtoehto.

Ja se, että kirje julkaistiin yleisölle avoimesti on mielestäni hyvä asia vaikka se vetäisikin loat Tarjan niskaan. Jos kirjettä ei olisi julkaistu avoimesti niin täälläkin kaikki henkilöt miettisivät mitä kirje sisältäisi ja haluaisivat, että se julkaistaisiin yleisesti. Tällä tavalla kun kirje julkaistiin avoimesti saatiin turhat spekulaatiot pidettyä poissa ja faktat eron syystä ladattiin suoraan tiskiin.
Now I'm leaving my worries behind.
Feel the freedom of body and mind I have started my journey.
I'm drifting away with the wind I go...

User avatar
Tulenkantaja
Member
Posts:53
Joined:Thu Sep 01, 2005 5:35 pm
Location:the City of Angels
Contact:

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Tulenkantaja » Mon Oct 24, 2005 4:23 pm

Okei, nyt kun olen laantunut...

Ensinnäkin, Tarjan pois potkaiseminen oli varmastikin oikea päätös. Tämä herätti suurempaa kohua kuin Samin lähteminen bändistä parisen vuotta aiemmin. Erottaminen olisi voinut tapahtua monta kertaa kurjemmin, tämä oli mielestäni varsin hienovarainen tapa ilmoittaa tästä. Mitkään haukkumiset ja sen sellaiset tappouhkaukset Tuomakselle ja muille bändin pojille ovat erittäin turhia. Tunteet saavat kuohahtaa, mutta onhan siinäkin rajat! Muistuttaisin kuitenkin, että Tuomas, vaikka onkin Nightwishin "isä", ei ollut yksin tätä tekemässä, media vain nosti hänet siihen pääsyntipukiksi tai -sankariksi. Missä muut pojat ovat? Veljet Marco, Emppu ja Jukka? Eivät missään, kaikki sysätään Tuomakselle.

Jossain lehdessä luki, että Tarja olisi halunnut face to face- tavan tämän asian hoitamiseksi. Kuinka sekin olisi mahdollista, jos hänen aviomiehensä ei sallinut bändin poikien keskustelevan naisen kanssa, edes keikalla? Mahdotonta sekin on, jos ei kukaan neljästä miehestä ei ole puhunut vuoteen Tarjan kanssa. Tarja on selvästi Iltsarin artikkelin mukaan sokea miehelleen ja itselleen. Ja sehän oli potkujen syy.

Edit1: Lisää. Tuli tässä mieleen, että jokaisessa lehtileikkeessä minkä olen Tarjasta jaksanut lukea, hän korostaa sitä ettei tahdo muuttua ihmisenä. Kauniita sanoja, totta, mutta totuus on toinen. Ilmeisesti Tarja oli jo täyttä häkää muuttumassa, ja vain noin sanomalla todisteli itselleen ja muille, ettei olisi muuttunut lainkaan. Niinkuin Jukka sanoi EoI:ssä: menestys vaikuttaa aina, jokaiseen ihmiseen.

Ja tuosta valehtelusta: en usko, että kyseessä on valheet. Kyseessä on kylmät totuudet, joita Tarja ei voi katsoa silmiin. Menestys tekee ihmiset sokeiksi omille virheilleen. Jukka oli oikeassa.
...the Virus in your heart

Nightwarrior
Sr. Member
Posts:576
Joined:Sat Sep 21, 2002 5:34 pm

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Nightwarrior » Mon Oct 24, 2005 5:15 pm

Olihan tuo uutinen shokki, kun siitä eilen kaverilta kuulin. Ensin luulin sitä huonoksi pilaksi, mutta valitettavasti olin väärässä.

Alunperin minulle ainoa oikea kokoonpano oli Tarja, Tuomas, Emppu, Jukka ja Sami. Marco kuitenkin otti hienosti paikkansa yhtyeessä ja toi mukavaa lisä väriä bändiin, joten jälkeenpäin ajatellen tuo vaihto oli enemmän kuin tervetullut.

Toivottavasti tämä laulajan vaihto tuo samalla tavalla uutta potkua Nightwishille, vaikka minun on edelleenkin vaikea kuvitella bändiä ilman Tarjaa. Tarjan persoonallinen lauluääni (varsinkin ensimmäisillä levyillä) erotti bändin niin vahvasti muista metallibändeistä - unohtamatta tietenkään Tuomaksen upeita sävellyksiä.

En haluaisi lähteä kumpaakaan osapuolta tässä vaiheessa syyttämään, sillä ihmissuhdeongelmiin tarvitaan aina kaksi osapuolta. Mielestäni tapa, jolla asia tuotiin julki oli paras mahdollinen. Niinkuin, aiemmin jo sanottiin, avoin kirje katkaisi turhilta huhuilta siivet. Tilanne tosin näyttää kääntyneen melko Tarja vastaiseksi, mikä ei ole hänen kannaltaan tietysti mukavin mahdollinen tilanne.

Ja niille jotka haluavat Marcon tai toisen mieslaulajan bändiin: lukekaa tuo Tuomaksen kirje tarkemmin ja lopettakaan turha spekuloiminen! Siinä sanotaan selvästi, että bändi tulee jatkamaan uuden NAISlaulajan kanssa, joten minkä he***tin takia te edes pohditte muita vaihtoehtoja?!

Nightwish on minulle bändeistä se kaikista rakkain, vaikka nykyään sen kiinnostavuus onkin laskenut Oceanborn ajoista. Toivon bändille ja Tarjalle kaikkea hyvää ja tulen varmasti seuraamaan kummankin osapuolen tekemisiä jatkossakin!
~Life has given me much - maybe taken more
but those good times were always worth waiting for
When it's time to take leave of this world
I will leave with bitterness and joy~

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by SirJuzzi » Mon Oct 24, 2005 6:40 pm

Stratosfear: Nightwish on minullekin helvetisti enemmän kuin metallibändi. Saan kiittää bändiä siitä, että olen täällä riesananne netissä, siitä, että tunnen helvetisti mukavia, samanhenkisiä ihmisiä, bändin perään on tullut tehtyä muutama hyvä reissu ja lisäksi se epäsuoraan selvitti muuttamistani nimenomaan Tampereelle (jota en ole katunut sekuntiakaan).

Silti Nightwish bändinä on minulle bändi. Olen kritisoinut sitä siitä, mistä olen siinä nähnyt olevan aihetta kritisoida ja kehunut siitä, mitä se on tehnyt mielestäni esimerkillisen hyvin. Tarja ei enää aikoihin ole ollut minulle mikään absoluuttinen välttämättömyys Nightwishissa.

Mainitsit monta bändiä, joissa nauttivat suurta arvostusta fanien keskuudessa muutkin kuin pelkkä laulaja, vaikka hänellä nimeä onkin.

Stratosfear
Sr. Member
Posts:775
Joined:Fri Mar 15, 2002 5:24 pm
Contact:

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Stratosfear » Mon Oct 24, 2005 7:14 pm

SirJuzzi wrote:Stratosfear: Nightwish on minullekin helvetisti enemmän kuin metallibändi. Saan kiittää bändiä siitä, että olen täällä riesananne netissä, siitä, että tunnen helvetisti mukavia, samanhenkisiä ihmisiä, bändin perään on tullut tehtyä muutama hyvä reissu ja lisäksi se epäsuoraan selvitti muuttamistani nimenomaan Tampereelle (jota en ole katunut sekuntiakaan).

Silti Nightwish bändinä on minulle bändi. Olen kritisoinut sitä siitä, mistä olen siinä nähnyt olevan aihetta kritisoida ja kehunut siitä, mitä se on tehnyt mielestäni esimerkillisen hyvin. Tarja ei enää aikoihin ole ollut minulle mikään absoluuttinen välttämättömyys Nightwishissa.
Tarkoitin kommentillani lähinnä sitä, että itselleni musiikillisesti Nightiwsih on huomattavasti enemmän, kuin pelkkä metallibändi. Minä olen löytänyt Nightwishin musiikista niin paljon muutakin, kuin pelkkää metallia.

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by SirJuzzi » Mon Oct 24, 2005 8:00 pm

Ai tarkoitit vai? Hyvä niin, sillä keskusteluun vaikuttavaa pointtia tuo ei sinänsä sisällä. Oletin sinun viittaavan siihen, miten kylmästi vertaan Tarjan laulua muiden metallibändien lauluun.

Raivostutti tuo Ilta-Sanomien lukeminen. Minuakin oltiin "siteerattu" - Teksti oli kyllä koskematon, mutta lainattu oli vain sellainen pätkä, että se asiayhteydestä irroitettuna sai aivan uuden merkityksen. Tarkoitin Marcelon sotkemista lausuntoon, en suinkaan Tarjan, missä merkityksessä Sanomat oli tekstiäni hyödyntänyt.

Ei siinä mitään, jos olisivat oikean mielipiteeni tai jonkin niistä asiallisista asian pyörittelyistä laittaneet lehteen, seison sanojeni takana. Nyt lähtee todennäköisesti valitus heti kun saan koko alkuperäisen tekstini käyttööni (Nightwishin foorumi on down). Ellei mene niin kauan että juttu ehtii vanhentua.

IceBreaker
Sr. Member
Posts:4718
Joined:Thu Jan 13, 2005 11:37 pm
Location:Somewhere out from Strato-forum (=Etelä-Kymenlaakso)

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by IceBreaker » Mon Oct 24, 2005 9:39 pm

Nightwarrior wrote:Ja niille jotka haluavat Marcon tai toisen mieslaulajan bändiin: lukekaa tuo Tuomaksen kirje tarkemmin ja lopettakaan turha spekuloiminen! Siinä sanotaan selvästi, että bändi tulee jatkamaan uuden NAISlaulajan kanssa, joten minkä he***tin takia te edes pohditte muita vaihtoehtoja?!
Lisäksi Tuomas oli sanonut Ilta-Sanomille, että hän todellakaan ei halua Nightwishiin mieslaulajaa. Nightwishia ei voi kuulemma olla ilman naislaulajaa. Joten noilta toivomuksilta saada Marco tai vaikka Mister K bändiin laulamaan voi katkoa siivet ihan kylmiltään.

Olen jokseenkin samaa mieltä Figaron kanssa, että Tarja saattaa heittää jonkin verran lokaa julkisuudessa bändin poikien päälle. Mikä voisi johtaa bändin "korkean uutisarvon" takia mediassa aika suuriin lööppeihinkin. Jotenkin minusta tuntuu, ettei tätä Tarja-casea selvitetä lehdistössä aivan helpolla, vaan eriasteisia (tuskin tosin hulluja, vrt. Tolkki viime vuonna) lööppejä voi syntyä. Joku sanoi minusta hyvin Sonatan foorumills, että tästä voi tulla jollakin tapaa Strato-kaaosta suurempikin mediailmiö, ihan vain Nightwishin suuresta uutisarvosta johtuen. :roll:
"I shall seize Fate by the throat; it shall certainly not bend and crush me completely"

User avatar
Curry
Sr. Member
Posts:1014
Joined:Wed Jul 31, 2002 2:12 pm
Location:Oulu
Contact:

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Curry » Mon Oct 24, 2005 10:22 pm

Straton tapauksessa kaaoksen perimmäinen syy on yhtyeen johtajan lähes elinikäinen mielisairaus, Nightwishin tapauksessa elinikäisten ystävien pahasti ja yllättävän muutoksen kautta tulehtuneet välit. Tuomashan mainitsee kirjeessään: "Viimeisen vajaan vuoden aikana tapahtui jotain surullista."

Nightwishin kohdalla kohu on suurta ihan sekä Suomessa että maailmalla syystäkin, bändiä kun voidaan pitää jopa kaikkien aikojen menestyneimpänä suomalaisbändinä ja Tarjaa ehkä tämän hetken kuuluisampana ja suosituimapana suomalaisena laulajana.

Itse en halua lähteä miettimään seuraavaa "Nightwish"-levyä. Lainausmerkit siksi, että mistä sen tietää vaikka nimi vaihtuu uuden laulajan myötä. NW:ssa on ollut alusta asti sekä mies- että naislaulaja, että pakkohan siihen on uusi tyttö ottaa tilalle. Mutta niin kauan kuin Tuomas tekee biisejä Marcon antaessa arvokasta taustatukea ja sävellykset ovat yhtä laadukkaita kuin tähänkin asti, tulee tämä levy löytymään erittäin todennäköisesti myös meikäläisen hyllystä.

User avatar
Stratoflier
Sr. Member
Posts:580
Joined:Fri Nov 22, 2002 11:32 am
Location:Oulu
Contact:

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Stratoflier » Tue Oct 25, 2005 12:09 am

Jos bändin kemiat paranee tämän myötä niin hyvä. Kunhan vain löytävät yhtä hyvän vokalistin paikkaamaan Tarjan paikan..

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Figaro1 » Tue Oct 25, 2005 9:19 am

Minun on kyllä pakko lisätä vieläkin tähän hieman lisää omia ajatuksiani:

Itsekin olen tietyllä tavalla huomannut Tarjassa vuosien varrella sellaisen "hattuun kihahtamisen" tapahtuneen. En missään nimessä tarkoita etteikö saavutuksista saisi olla ylpeä mutta siitä on lyhyt matka staraksi/diivaksi ja mielestäni Tarjasta on tullut juuri sellainen. Ja jotenkin minäkin väitän että Marcelon astuminen kuvioon oli se joka asiat sotki, ilman että nojaan vain Tuomaksen lausuntoihin. Vai ettekö näe siinä mitään outoa että ennen Tarja istui bussissa ja lensi poikien kanssa sulassa sovussa ja nyt avionsa jälkeen hän ei käy treeneissä ja lentää yksin miehensä kanssa joka paikkaan.Tuo ei mene mielestäni pelkän rakkauden piikkiin. Ja kyllä te saatte nauraa jos tämä kommentti sen aiheuttaa mutta ihan ensimmäisillä Tavastian NW-keikoilla Tarja jutteli fanien kanssa ja kiitteli selkeästi liikuttuneena. Muutama vuosi myöhemmin häntä sai bändi repiä yleisön keskelle ja silloin kommentit olivat vain liukuhihnaimaisia "kiitos kiitos" (kiinnostaapa sikana) -kommentteja.

Kyllä tämä on jotenkin tulllut tässä pääkopassa otettua aika raskaasti ja vaikka yleensä sulatankin bändien miehistönvaihdokset niin nyt en välttämättä sitä tee. Nightwish on kuitenkin niin Tarjan ympärille kasautunut että tilalle on tosi hankala kuvitella ketään muuta, aivan kuten Stratojenkin kohdalla. Tolkki itse sanoi tajuneensa että Timo Kotipeltoa ei voi kukaan 10 vuoden jälkeen noin vain korvata ja tämä on juurikin minun ajatusmaailmani myös. Ihmisillä, kuten myönnettävästi myös minulla on se tapa että käsitetään jonkun bändin tietty kokoonpaino "ainoaksi oikeaksi". (Kotipelto/Strato, Dickinson/Iron Maiden jne) jos ko. kokoonpano on ollut kasassa tarpeeksi pitkään. Toisaalta sitten taas esim. Amorphis ja Lullacry ovat vain parantuneet kun vanha vokalisti lähti useiden vuosien jälkeen pois, ainakin minun mielestäni eli poikkeuksiakin toisaalta löytyy. Onhan toki mahdollista että seuraava Nightwish tulee olemaan se parempi Nightwish, mutta en minä tällä hetkellä moiseen jaksa uskoa.

Harmittaa vaan tosi paljon se että Tarjan ja Tuomaksen välit vuosien takaa menivät pilalle tästä johtuen, ja olen siis edelleen aika varma että Marcelon sormet näyttelivät roolin tässä näytelmässä. Kuten olen monesti muistuttanut, Lullacryn vanha Tanya (nyttemmin tunnettu Soulgrindin Miss W Lilithinä) on tänä päivänä oikein hyvä kaveri muun bändin kanssa, mutta työasioissa sukset menivät niin pahasti ristiin että oli pakko tehdä päätös joka johti Tanjan tulemiseen tilalle. Ja jos Taneli Jarva vierailee Sentencedin dvd:llä voi päätellä että hänkään ei kauheasti bändin jätkiä vihaa.

Ja aion tällä kertaa pitää päätöksestäni kiinni: Tuleva Nightwish-levy jää hyllyyn. En olisi kyllä ostanut Stratonkaan levyä jos Miss K olisi siinä laulanut.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

User avatar
Strato4ever
Sr. Member
Posts:4228
Joined:Mon Mar 04, 2002 3:56 pm
Location:Jyväskylä, Finland

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Strato4ever » Tue Oct 25, 2005 9:25 am

Itseäni ei kyllä paljoa harmita Tarjan potkut bändistä. Hänen laulunsa on muutamissa biiseissä niin ärsyttävää, että se pilaa biisit kokonaan. Ehkä nyt Nightwishistäkin tulee taas bändi joka tekee musaa, eikä mikään massahysterian kohde. Tämä sopii takuulla paremmin Tuomakselle, ja ehkä saa miehen tekemään jatkossa vieläkin uskomattomampia sävellyksiä. Mnulle Nightwish on aina ollut Tuomas ja Tarja ulisemassa, kovin paljoa en hänen laulustaan siis pitänyt. Bändin pelasti (omalla osallani, tietenkin) Hietalan tulo bändiin ja Tuomaksen käyttäminen myös Marcoa mikin takana. Century Child minusta paras Nightwish levy Oceanbornin jälkeen. Ei Oncekaan huono ollut, mutta sillä meni orkesterijutut jo ihan mahdottomuuksiin. Toisaalta, kertoo Tuomaksen taidoista tehdä biisejä..Ja Tarjan laulu ei vain toiminut Oncella lähellekään niin hyvin kuin esim. Oceanbornilla.

Ainoa mikä harmittaa on se, että Tarjasta ei varmaankaan tunnu nyt kovin hyvältä. Koko maailma ilmeisesti ajattelee kuinka "huono" ja ahne ihminen hän on. Ei voi olla kiva tilanne :(

Mutta, tästä on hyvä jatkaa, uutta naikkosta tilalle ja oikea Nightwish levy seuraavaksi pihalle, ilman niitä 300 raitaa joka biisissä. Sellanen levy on kuultu jo.
Each funeral just makes
us realize, that life's
but a series of goodbyes.

*Toxic Enema
Jr. Member
Posts:33
Joined:Wed Aug 03, 2005 9:46 pm
Location:Oulu

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by *Toxic Enema » Tue Oct 25, 2005 10:13 am

Figaro1 wrote: Harmittaa vaan tosi paljon se että Tarjan ja Tuomaksen välit vuosien takaa menivät pilalle tästä johtuen, ja olen siis edelleen aika varma että Marcelon sormet näyttelivät roolin tässä näytelmässä. Ja jos Taneli Jarva vierailee Sentencedin dvd:llä voi päätellä että hänkään ei kauheasti bändin jätkiä vihaa.
Kyllähän se niin mahtaa olla, vaikka tämä rasistiselta kuulostaakin, että noilla latinoilla sitä vaurautta on niin vähän verrattuna meihin suomalaisiin, että se johtaa ahneuteen, että kaikki mammona on haalittava itselle, mikä sitten sekoitti maalaistyttö Tarjankin pään. Ja varmasti sairaalloinen mustasukkaisuuskin on siitä vain yksi esimerkki.

Taneli Jarva on ollut aina Sentencedin jätkien kanssa hyvissä väleissä, että ei voi oikein verrata. Lähti täysin omasta tahdosta. Myönsi itsekin aikanaan, että hänen jäämisensä bändiin olisi merkinnyt jarrua bändin urakehitykselle. Villen ääni sopi todellakin paremmin jo Down-levyn melodisempiin mutta koukuttomampiin biiseihin.
Life´s been too dire so the fullest desire has died deep from inside.

Stratosfear
Sr. Member
Posts:775
Joined:Fri Mar 15, 2002 5:24 pm
Contact:

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Stratosfear » Tue Oct 25, 2005 1:44 pm

tarjaturunen.com wrote: Hyvä yleisö,

Viime sunnuntaiaamusta lähtien olen saanut lukuisia vaatimuksia eri median tahoilta vastata tilanteeseen. Lehdiltä, radioasemilta, TV-asemilta, faniklubeilta ja faneilta Suomesta sekä joka puolelta maailmaa. Minun on sula mahdottomuus vastata miljooniin vaatimuksiin jokaiselle yksitellen. Päätin kirjoittaa nyt omille nettisivuilleni pienen kirjoituksen, jota mediakin voisi käyttää hyväkseen.

Tämä on surun ja tuskan hetki ja minun on hyvin hankala puhua tästä.

Olen tällä hetkellä Argentiinassa. Toivon, että voitte ymmärtää, kuinka tämän järkyttävän, ennalta-arvaamattoman elämänmuutoksen jälkeen en voinut jäädä yksin kotiimme Suomeen. Mieheni oli varannut lentolippunsa Argentiinaan jo useita kuukausia sitten, joten minä päätin viime hetkellä matkustaa hänen kanssaan. Mutta fakta, että olen Argentiinassa ja että täältä on pitkä välimatka Suomeen, ei tietenkään ole mikään syy siihen etten voisi kommentoida tilannetta ja tapahtunutta. En vain itsekään vielä käsitä sitä enkä sitä, miksi pojat tekivät näin.

Viime perjantai 21. lokakuuta oli päivä, jota koko bändi oli odottanut kauan.

Harjoitukset alkoivat aikaisin aamusta. Olin hyvin kipeä ja jännittynyt, koska en ollut edes kyennyt laulamaan harjoituksissa. Hermostuneisuuttani lisäsi se, että konserttiohjelma oli pidempi mitä normaalisti Nightwishin konserteissa. Lisäksi me esiinnyimme vieraan taiteilijan kanssa, minulla oli huomattavasti enemmän vaatevaihtoja konsertin aikana ja ensimmäistä kertaa käytimme suuria screenejä sekä yleensäkin suurempaa lavaproduktiota. Ei pidä tietenkään unohtaa faktaa, että kaikkien edellisten muutoksien lisäksi konsertti taltioitiin.

Kaikki me bändin 5 ihmistä teimme mahdolliseksi sen, että vihdoinkin soitimme Hartwall Areenalla konserttimme.

Vaikkakin jokainen meistä tiesi, että konsertti oli etukäteen loppunmyyty, vasta lavalla ollessamme huomasimme, että jokaisen paikan täytti kasvo. Tunne oli uskomaton.
En tule koskaan unohtamaan, miten ihanalta tuntui upean suomalaisen yleisön kannustus ja vastaanotto.

Konsertin päätteeksi lavalla itkin ilon kyyneliä. Ilon kyyneliä siitä, että sain tehtyä parhaani, vaikkakin olin sairas. Ilon kyyneliä siitä, että meidän pitkä kiertue sai parhaan mahdollisen päätöksen ja ilon kyyneliä siitä, että sain parhaimman kiitoksen mitä artisti voi toivoa saavansa tekemästään työstä: suuret aploodit ja monet hymyilevät kasvot edessäni. Sillä hetkellä en tiennyt, että joudun vuodattamaan surun kyyneliä hyvinkin pian.

Konsertin jälkeen pojat kutsuivat minut takahuoneeseensa ja pyysivät minua halaamaan kaikkia heitä yhdessä. Sillä hetkellä halaus tuntui odottamattomalta, sillä tradiitioksi muuttunut halaus oli samanlainen, jonka olimme tottuneet tekemään ennen jokaista konserttia. Traditio, joka oli jäänyt pikku hiljaa lisääntyneiden riitojen jäädytettyä välimme.
Välitön tunteeni halatessani heitä oli kiitos, jonka sanoinkin ääneen, saamatta siihen keneltäkään vastausta. Tämän jälkeen he antoivat minulle kirjeen, jonka pyysivät minun lukevan seuraavana päivänä. Tämä kirje on sama kirje, joka nyt on julkaistu avoimesti julkisuudessa.

Luin kirjeen ja järkytyin. En tiennyt mitä ajatella, enkä oikeastaan vieläkään nyt kirjoittaessani näitä rivejä.

Aistin suurta vihaa kirjeessä. Ajatukseni ovat todella sekavat ja on mahdoton ymmärtää tapahtunutta, mutta en halua vastata tähän vihaan vielä suuremmalla vihalla. Yksityisasiat eivät missään nimessä pitäisi tulla mainituiksi julkisesti. Olen pahoillani, että pojat ovat tulkinneet meitä noin väärin. En tunnista itseäni siksi, jota kirjeessä kuvaillaan.

Olen varma, että tämä on surullinen hetki meille kaikille, pojille myös.

Kun kuitenkin olisi ollut niin monta eri tapaa ja mahdollisuutta ilmaista tämä asia minulle, en tule koskaan ymmärtämään tapaa jonka he valitsivat. Kirjeessä he syyttivät minua useista pahoista asioista. Mutta sillä, että he ottivat Marcelon, minun aviomieheni, mukaan tähän sotkuun, he ylittivät rajan. Marcelo on mies, jota rakastan. Hän on ystäväni ja hän on ollut suurin tuki minulle viime vuosina.

Me olimme olleet bändikavereita 9 vuoden ajan. Noiden vuosien aikana koimme hyviä hetkiä sekä välillä hieman huonompia hetkiä. Minä luulin tunteneeni nämä ihmiset, mutta olin väärässä. Toki tiesin jo minun ja mieheni suhteen alusta lähtien etteivät bändin jäsenet hyväksyneet häntä. Se oli helposti luettavissa jatkuvasti heidän kommenteistaan ja käyttäytymisestään. Mistä se johtui? Siitä, että hän on syntynyt Etelä- Amerikassa? Siitä, että minä valitsin avioliiton enkä jatkanut olemistani bändin omana tyttönä? Siitä, että olen ainut nainen bändissä eivätkä bändin jäsenet koskaan ottaneet minua vakavasti. Mieheni oli se, joka auttoi saamaan ääneni kuuluviin?

Joka tapauksessa kaikki tämä jo tapahtunut ei tee heistä minun silmieni edessä paholaisia. Nyt on aika rauhoittua ja ajatella tapahtunutta. Minun täytyy laittaa tunteeni kokoon taas, mutta lupaan palata julkisuuteen tässä asiassa pian. Aion ilmoittaa lehdistötilaisuudesta, jossa tulen kertomaan tulevaisuuden suunnitelmistani. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että käyttäisin tilaisuutta aseena tai vastaiskuna ketään vastaan. On todella vaikea miettiä rajaa henkilökohtaisten yksityisasioiden ja sen välillä, mitä kaikki ovat omista tuntemuksistani ja näkökulmastani oikeutettuja kuulemaan.

Upeata musiikkia mitä teimme yhdessä, ei voi mikään eikä kukaan hävittää tai tuhota.

Kiitos kaikille ihmisille jotka kannustavat minua läpi tämän raskaan ajan. Perheeni, ystäväni, kollegani sekä lukuisat fanini. Rakastan teitä ja tunnen syvästi, etten ole teitä koskaan pettänyt.

Tarja

User avatar
Figaro1
Sr. Member
Posts:4368
Joined:Sun Mar 03, 2002 1:30 pm
Location:Olari, Espoo, Finland

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Figaro1 » Tue Oct 25, 2005 5:43 pm

Hitto vie Stratosfear, laita ne uutisesi jatkossa muotoon

"Lukekaa tästä osoitteesta" sen sijaan että copypastetat niitä. Vai näyttääkö seuraavanlainen sinusta uskottavalta
Aku Ankka wrote: Mä otin eilen Mikiltä poskeen ja kivaa oli!

Eli niin kauan kuin kirjoitat muodossa "X wrote sitätätätota" voisi väittää että kirjoitat kaiken itse. Linkkiä kehiin, thx.
I'm going nowhere. All the way to nowhere.

Nightwarrior
Sr. Member
Posts:576
Joined:Sat Sep 21, 2002 5:34 pm

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Nightwarrior » Tue Oct 25, 2005 6:11 pm

No hohhoi, Stratosfearilla lukee tuossa selvästi että "tarjaturunen.com wrote", joten jos ei tekstiä usko niin sieltähän tuon voi käydä tarkistamassa. Toki suora linkki juttuun olisi ihan ok.

Mielestäni hyvä, että Tarja pääsi antamaan vastineensa näinkin pian. Ei tuossa tosin oikeastaan mitään ihmeellistä ja uutta ollut, joten pitänee odotella Tarjan lehdistötilaisuutta.
~Life has given me much - maybe taken more
but those good times were always worth waiting for
When it's time to take leave of this world
I will leave with bitterness and joy~

Stratosfear
Sr. Member
Posts:775
Joined:Fri Mar 15, 2002 5:24 pm
Contact:

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Stratosfear » Tue Oct 25, 2005 6:56 pm

Figaro1 wrote:Hitto vie Stratosfear, laita ne uutisesi jatkossa muotoon

"Lukekaa tästä osoitteesta" sen sijaan että copypastetat niitä. Vai näyttääkö seuraavanlainen sinusta uskottavalta
Aku Ankka wrote: Mä otin eilen Mikiltä poskeen ja kivaa oli!
Eli niin kauan kuin kirjoitat muodossa "X wrote sitätätätota" voisi väittää että kirjoitat kaiken itse. Linkkiä kehiin, thx.
Jokainen ymmärtää asiota omalla tyylillään.

Off-topic loppui minun osaltani tähän. Sitten asiaan. Päivän Ilta-Sanomat esitteli lehdessään näyttävästi Nightwishin tulojen jakautumista ja sitä kuinka Tarja Turunen ei saa mitään ja Tuomas Holopainen saa suurimman osan Nightwishin rahoista. Ainoa isompi uutinen itselleni oli, että Tarja Turunen tienaa niin vähän Nightwishilla. Luulin itsekin, että Tarja on myös Nightwish Oy Ab:n jäsen, mutta näin ei ole vaan ihan palkattu työntekijä. Tuomas Holopainen tai pikemminkin hänen yhtiönsä omistaa oikeudet Nightwishin nimeen tai sitten vasta omistaa, kun hakemus hyväksytty. Nightwishiin liittyy kaksi yhtötä, joista tosen omistaa pelkästään herra Holopainen ja toisessa Tuomas + kolme muuta yhtyeen jäsentä. Ilmeisesti vasta Oncen tiimoilta ruvettiin hakemaan tavaramerkkisuojaa yms... Kyllähän Stratovariuksellakin taustalla on varmasti joku yhtiö.

Tässä voi tulla vielä oikeusjuttuja ja Tarja Turunen hakee oikeudessa lisää rahaa (korvauksia Nightwishin menestyksestä) Tuomas Holopaiselta tai siis Nightwishilta. Tosin en usko, että näin tulee käymään ja, jos tulee niin Tarja Turunen tuskin voittaa yhtään mitään. Selkeät sopimukset on varmasti tehty.

Sinällään Tarja Turusen vastine oli melko mielenkiintoinen, koska siinä ei mitenkään otettu kantaa Tuomas Holopaisen väitteisiin/syytöksiin. Vaikea sanoa oliko se viisaasti tehty. Luulempa, että tulevassa lehdistötilaisuudessa ei tulla juurikaan vastaamaan Holopaisen syytöksiin/väitteisiin vaan keskitytään Tarja Turusen tulevaisuuden suunnitelmiin.

Xeemu
Member
Posts:179
Joined:Wed Nov 27, 2002 2:14 pm

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Xeemu » Tue Oct 25, 2005 7:38 pm

Turun Sanomissa oli kanssa tuosta Nightwish- nimen omistusoikeudesta. Jutun voipi lukea tämän linkkihirviön takaa.

http://www.turunsanomat.fi/verkkolehti/ ... 1:0:0:0:0:

User avatar
Katja
Sr. Member
Posts:1346
Joined:Sun Mar 03, 2002 2:08 pm
Location:oulu
Contact:

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Katja » Tue Oct 25, 2005 8:30 pm

sinällää kiintosa soppa että mielenkiinnolla odotan että käykö niin että tarja ja bändi sopii asiansa, jolloin alan kyllä todellakin miettimään oliko tuo kaikki vain julkisuussirkusta, kyllähän bändi saa huomiota tässä. Jotenkin itsellä heti tuli mieleen ja sellainen olo kun luin tämän avoimen kirjeen että tässä on jotenki vain julkisuudenhakua koko hommassa, menihän tuo uusin levy listaykköseks, saa lisää huomiota.
Mutta voihan todella käydä myös niin että koko bändi hajoaa ja uusi laulaja tulisi tarjan tilalle ja nähtäväksi jäisi kuihtuisiko bändi kokonaan. Mutta tuo raha se on iso asia, se voi tuhota kokonaisia bändejä ja yhden ihmisenki :)

dragee
Sr. Member
Posts:499
Joined:Fri Feb 25, 2005 10:54 am

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by dragee » Tue Oct 25, 2005 9:54 pm

Stratosfear wrote: Sinällään Tarja Turusen vastine oli melko mielenkiintoinen, koska siinä ei mitenkään otettu kantaa Tuomas Holopaisen väitteisiin/syytöksiin. Vaikea sanoa oliko se viisaasti tehty. Luulempa, että tulevassa lehdistötilaisuudessa ei tulla juurikaan vastaamaan Holopaisen syytöksiin/väitteisiin vaan keskitytään Tarja Turusen tulevaisuuden suunnitelmiin.
Siinä tapauksessa(jos nyt käy niin)Tarja myöntää hiljaisesti, että asiat todella on näin, ja saa syyttää ihan itseään kun mokasi koko jutun.

Harmittaa vaan vietävästi, että näin upea laulajatar muuttui.

Minä oikeasti epäilen Nightwishin jatkuvuutta ilman Tarjaa.

Mutta onhan levyt joita kuunnella kuolemani saakka.
Rajatapaus.

petteri
Jr. Member
Posts:17
Joined:Tue Jan 14, 2003 11:21 am

: D hyvä juttu

Post by petteri » Tue Oct 25, 2005 10:08 pm

"Meitä ei koskaan haitannut se, että et koskaan osallistunut sävellys/sovitustyöhön" -Tuomas

"Upeata musiikkia mitä teimme yhdessä" - Tarja

Menee Tuomaksen ja Tarjan jutut ristiin hieman.. noh ei sehän on aivan normaalia.

Lienekkö tuomas keksinyt kaiken ihan itse kun tarjan mielestä kaikki on toisin? Vai lienekkö tarja kiero paska, huomattavasti todennäköisempää..

Vai onko kyseessä kenties samallainen mainoskikka kun stratolla oli.

Lopputulos on sama, tarja on potkittu.

Uusi nais vokalisti? Njetu! Mielummin Hietala yksin.

Täytynee miettiä koko Nightwish uudestaan koska aiemmin olen joutunut kuuntelemaan tuomaksen hienoja ja tunnelmallisia kappaleita huonona tulkintana. Voi olla että nyt pääsee kuulemaan tuomaksen kauniita kappaleita kunnon tulkinnalla

fiktiivinen ehdotus: Kotipelto Nightwishiin marcon kanssa! Tolkki sibelius lukioon pop puolelle musiikin opettajaksi. Jens mun bändii (: (puuttuu kosketinsoittaja). Jörg rammsteinii tai taksikuskiks : D Lauri Porra anttilan kuvastoon (Btw, se sooloalbumi on perseestä).
Elamä, elämän elämistä! äkspee

IceBreaker
Sr. Member
Posts:4718
Joined:Thu Jan 13, 2005 11:37 pm
Location:Somewhere out from Strato-forum (=Etelä-Kymenlaakso)

Re: : D hyvä juttu

Post by IceBreaker » Wed Oct 26, 2005 12:37 am

petteri wrote: Vai onko kyseessä kenties samallainen mainoskikka kun stratolla oli.

Lopputulos on sama, tarja on potkittu.
fiktiivinen ehdotus: Kotipelto Nightwishiin marcon kanssa! Tolkki sibelius lukioon pop puolelle musiikin opettajaksi. Jens mun bändii (: (puuttuu kosketinsoittaja). Jörg rammsteinii tai taksikuskiks : D Lauri Porra anttilan kuvastoon (Btw, se sooloalbumi on perseestä).
Fiktiivinen kommentointi: Haluat siis Stratojen lopettavan? :P :roll:

En oikein jaksa uskoa, että tämä olisi mainoskikka. Vaikka Nightwish on viime aikoina ollut enemmänkin tuote markkinoilla kuin bändi, vaikuttaa Tuomas sellaiselta persoonalta, ettei hän nyt yhtäkkiä olisi päättänyt keksiä, että nostetaan vielä vähäsen julkisuutta potkimalla Tarjan pois. Minusta NW:n julkisuuskuvahan kärsii potkuista ja epäilen, että uusi kokoelmakin putoaa HIMin taakse seuraavilla listaviikoilla.

Stratotkin mainoskikka, joo Tolkki oli mielenterveydeltään täysin vakaa ja minä ilmeisesti Jorma Ollilan tuleva seuraaja Nokian johdossa. :roll:
"I shall seize Fate by the throat; it shall certainly not bend and crush me completely"

User avatar
ozzie
Sr. Member
Posts:528
Joined:Thu Aug 21, 2003 2:03 pm
Contact:

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by ozzie » Wed Oct 26, 2005 7:47 am

Tarjakin myöntää huonontuneet välit. Se onkin kai ainoa asia josta molemmat osapuolet ovat samaa mieltä?

Sitä en ymmärrä miten Tomaksen kirjeestä voisi aistia vihaa. Surua ja pettymystä siitä aistii, ehkä turhautumistakin mutta ei vihaa. Tai siis minä en aisti. Onko naisen aisti tarkempi?
Näinhän se on...

User avatar
Cinda
Member
Posts:218
Joined:Thu Oct 09, 2003 12:49 pm
Location:Suonenjoki

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Cinda » Wed Oct 26, 2005 8:10 am

En minä siitä ainakaan aistinut vihaa, todellakin vain pettymystä ja vähän suruakin tietenkin. Mutta tunteehan Tarja pojat varmasti paremmin kuin me yhteensä :) Ehkä se ulkopuolisen silmin näyttää erilaiselta. Varmasti Tarja tipahti maanpinnalle nopeasti ja otti tuon kaiken loukkauksena.

Mietin tuossa että Tuomas oli jossain Soundin haastattelussa sanonut "käyttäneensä Tarjan ääntä kuin yhtä soittimista". Noh, nyt tämä soitin on "mennyt rikki" joten se korvataan uudella ja toimivammalla. Ei sen kummempaa.
Eikä tuota nyt sitten tarvitse ottaa kirjaimellisesti.

Julkisuuskikaksi en tätä usko. Jos bändi vielä palaa yhteen toivon sen tapahtuvan vähin äänin, mutta toivon myös että jos pojat päätyvät toiseen nais-/mieslaulajaan häneen suhtaudutaan hyvillä mielin. Itse ainakin odotan innolla ja uteliaisuudella mitä tapahtuu.
Don't ask who's to blame, I don't know.

everdreamer
Jr. Member
Posts:1
Joined:Wed Oct 26, 2005 12:17 pm

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by everdreamer » Wed Oct 26, 2005 12:23 pm

Olematta nyt mitenkään rasistinen, mutta luulisin noiden latinoiden olevan sen verran mustasukkaisia ja äärimmäisen omistushaluisia, jotta ongelmat Tarjan ja poikien välillä voivat johtua juuri Marcellosta :roll: Marcello ei ole ehkä voinut hyväksyä Tarjan liikkuvan poikien seurassa (vieraita, komeita miehiä :wink: ), joten hän on "pakottanut" Tarjan matkustamaan kanssaan. Tämä ei nyt ole suinkaan mikään yleistys, stereotypia varmaankin :wink: Eikä kenenkään pidä ottaa tästä herneitä nenäänsä :twisted:

Jonna
Sr. Member
Posts:919
Joined:Fri Mar 08, 2002 1:08 pm

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Jonna » Wed Oct 26, 2005 6:13 pm

Olen tässä lukenut lehtijuttuja aiheesta ja katsonut uutisia. Olen yrittänyt miettiä tilannetta niin Tuomaksen ja muun bändin kuin Tarjan ja Marcelonkin kannalta. Jos Tuomaksen kirjeen syytökset pitävät paikkansa (ja varmaan pitävätkin) sympatiani ovat bändiin jäävien jäsenten puolella. Tarja taas väittää vastauksessaan että häntä ei ole koskaan otettu bändissä vakavasti. Johtuisiko klassisen musiikin taustavaikutuksesta. En tiedä, mutta olisiko muiden suhtautuminen ollut sitten erilainen jos Tarja olisi rock-/metallihenkinen kuten muut bändiläiset eikä klassisen musiikin edustaja. Sukupuoli? Mutta Tuomashan hakee bändiin uutta naislaulajaa. Tarja kertoo Marcelon tukeneen häntä henkisesti viime vuosina ja auttaneen häntä saamaan äänensä kuuluville. Tuomas taas väittää, että bändi on jakautunut kahteen leiriin. Voiko Tarjan matkustaminen muista erillään ja vetäytyminen omiin oloihinsa johtua pelkästään lauluäänen suojelemisesta pitkillä kiertueilla vai siitä että hän ei tunne täysin kuuluvansa yhteen muiden kanssa?

User avatar
Tulenkantaja
Member
Posts:53
Joined:Thu Sep 01, 2005 5:35 pm
Location:the City of Angels
Contact:

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Tulenkantaja » Wed Oct 26, 2005 7:08 pm

Antaa koko roskan mennä omalla painollaan, prkl. Ei jaksa enää ajatella tätä...seuraava lehtileike, jonka hankin, koskee uutta virallista laulajaa, ei ehdokasta.
...the Virus in your heart

Piiuska
Sr. Member
Posts:1403
Joined:Thu Sep 12, 2002 7:04 pm

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Piiuska » Thu Oct 27, 2005 5:50 am

Jonna wrote:En tiedä, mutta olisiko muiden suhtautuminen ollut sitten erilainen jos Tarja olisi rock-/metallihenkinen kuten muut bändiläiset eikä klassisen musiikin edustaja.
Ei, koska Tuomashan sanoi kirjeessään tämän kaiken johtuvan Tarjan omasta käytöksestä. Ylimielisyydestä muita kohtaan, fanien aliarvostamisesta, jne. Herrahan monesti toteaa kirjeessään Tarjan olevan tämän ystävä, joten ei Tuomaksella mitään häntä vastaan ole ollut tyylin puolesta.
Jonna wrote: Sukupuoli? Mutta Tuomashan hakee bändiin uutta naislaulajaa.
Niin, siitäkin syystä koska Nightwishiin kuuluu naislaulaja. Nimen vaihto olisi melkein ehdoton viimeistään jos peliin astuisi mies, IMO.

Tästä mainoskikasta olen ehdottomasti itsekin sitä mieltä, että se ei pidä paikkaansa. Tai jos pitää, Tuomas on antanut itsestään täysin väärän kuvan. Uskon että he tosissaan ovat potkimassa Tarjaa ulos, ja ovat miettiineet sitä jo hetken aikaa vakavasti. Ja niin, turha tätä on loppujen lopuksi vertailla juuri loppuneeseen Stratovarius sotkuun, tämä on ehkä vähän eri asia. :)

Katsellaan miten homma jatkuu. Tämä kohu on ollut yllättävänkin suuri, ehkä jopa vähän liiankin paljon. :)
Live for now, like there's no tomorrow.

User avatar
Bones
Sr. Member
Posts:1429
Joined:Mon Aug 02, 2004 6:16 pm
Location:Rovaniemi, Finland

Re: Nightwishin ja Tarjan tiet eroavat.

Post by Bones » Thu Oct 27, 2005 8:02 pm

Stratosfear wrote: Bruce Dickinson = Iron Maiden
Ozzy Osbourne = Black Sabbath
David Lee Roth = Van Halen
mikäli tämän tarkoituksena oli ilmoittaa kenet kyseisistä bändeistä juurikin tunnetaan, ainakin nuo menivät vikaan.

Black Sabbathin se ehdottomasti bändin tärkein henkilö on todellakin Tony Iommi, yhtyeen kitaristi ja ainoa jäsen joka on pysynyt bändissä sen lähes 40-vuotisen uran aikana.

Van Halenista puhuttaessa lähes koko ajan keskustelu käy "siitä mahtavasta kitaristista" Edward Van Halenista.

Iron Maidenissa julkisuus pörrää kyllä aika tasaisesti Steven ja Brucen välillä.
So you children of the world, listen to what I say
If you want a better place to live in, spread the words today
Show the world that love is still alive, you must be brave
Or you children of today are children of the grave

Locked