Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Täällä käydään Stratovarius-aiheiset keskustelut. Ja Suomeksi tottakai.
Locked
Mikko Verlin
Jr. Member
Posts:5
Joined:Wed May 17, 2006 12:03 pm
Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by Mikko Verlin » Wed Mar 28, 2007 9:30 am

Kommentteja.

User avatar
Eini
Sr. Member
Posts:1077
Joined:Sat Jul 20, 2002 4:49 pm
Location:Pohjois-Pohjanmaa

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by Eini » Wed Mar 28, 2007 1:37 pm

Ei se liikaa ole muuttunut, mutta enemmän pidän vanhemmasta Stratosta. Innolla odotan uutta levyä. Eikös siinä palata takaisin vanhoille linjoille tms. :)

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by SirJuzzi » Wed Mar 28, 2007 1:58 pm

Tyyli on, biisit ei. Niistä totaalisesti biisit kahlitsevista kaavoista olisi syytä ravistautua irti pikkuhiljaa, nehän sen musiikin väsyttivät eikä melometallityyli.
Play the violent strings of my symphony.

User avatar
StratoTimo
Sr. Member
Posts:6657
Joined:Tue Apr 04, 2006 12:18 pm
Location:Suomen Chicago...Lahti!
Contact:

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by StratoTimo » Thu Mar 29, 2007 12:35 am

SirJuzzi wrote:Tyyli on, biisit ei. Niistä totaalisesti biisit kahlitsevista kaavoista olisi syytä ravistautua irti pikkuhiljaa, nehän sen musiikin väsyttivät eikä melometallityyli.
Mutta kun ottaa sen huomioon että Tolkki tekee sellaista musiikkia josta itse pitää, niin se nyt vain on tällästä tämä heidän musiikkinsa! Ja minä pidän kaikista heidän albumeistaan, paitsi ensimmäisestä ja olen kuunnellut Stratoja vuodesta 95 8)
Meikä Ankka

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by SirJuzzi » Thu Mar 29, 2007 11:34 am

No minä en pidä kaikista Straton levyistä. Suurin osa säveltäjistä kehittyy vielä sittenkin, kun on tehnyt musiikkia jo pitkään. Tolkki jämähti kaavoihinsa about silloin kun Stratovarius alkoi myymään. En tiedä onko noilla asioilla yhteyttä, ei välttämättä. Alkuun se ei haitannut, ja ne hyvät biisit ovat edelleen hyviä sellaisinaan. Kun sävellyskynä alkaa kulua loppuun, huonot puolet pukkaavat itsensä läpi.
Play the violent strings of my symphony.

User avatar
exe knight
Sr. Member
Posts:2551
Joined:Sat Jun 24, 2006 1:04 pm
Location:the whitefish river (siikajoki)

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by exe knight » Thu Mar 29, 2007 11:58 am

Eikai se ainakaan liikaa, kyllä tuo Stratovarius on ihan kuunneltava levy alusta loppuun, ja Elementeistäkin löytyy kauniita ja muuten vaan mukavia kappaleita.

Mutta onhan se hyvä juttu kun lisäävät poweria taas.

Grinder
Member
Posts:158
Joined:Fri Jan 05, 2007 10:50 am

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by Grinder » Thu Mar 29, 2007 1:53 pm

Uudella levyllähän tyyli on muuttunut mielestäni radikaalistikin, ja parempaan suuntaan. Dreamspacen jälkeen kyllä tuntui suoraan sanoen siltä että bändi julkaisi joka vuosi saman levyn eri nimellä ja kansilla (eli siis Episodesta Elements II:een asti).

Kappalerakenteethan noissa mainituissa levyissä nyppivät minua eniten (niiden samankaltaisuus) ja tosiaan sekin seikka että tuplabasarit paukkuvat ennenkuin biisissä muuta onkaan.

Saa nähdä mitä tulee seuraavalle levylle sitten.

User avatar
StratoTimo
Sr. Member
Posts:6657
Joined:Tue Apr 04, 2006 12:18 pm
Location:Suomen Chicago...Lahti!
Contact:

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by StratoTimo » Thu Mar 29, 2007 2:18 pm

Grinder wrote:Uudella levyllähän tyyli on muuttunut mielestäni radikaalistikin, ja parempaan suuntaan. Dreamspacen jälkeen kyllä tuntui suoraan sanoen siltä että bändi julkaisi joka vuosi saman levyn eri nimellä ja kansilla (eli siis Episodesta Elements II:een asti).

Kappalerakenteethan noissa mainituissa levyissä nyppivät minua eniten (niiden samankaltaisuus) ja tosiaan sekin seikka että tuplabasarit paukkuvat ennenkuin biisissä muuta onkaan.

Saa nähdä mitä tulee seuraavalle levylle sitten.
Eiks nii et sun mielipide on että pidät enemmän siitä Suomalaisesta pändistä jolla on suunnillee suurinosa faneista jotain teini pissiksiä??? :shock:
Siis Sonata Arcticasta! :?
Tällee niiku Pai Tö Vei :wink:
Meikä Ankka

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by SirJuzzi » Thu Mar 29, 2007 4:10 pm

En kyllä ymmärrä mikä niissä tuplabasareissa häiritsee, taitaa niitä joku toinenkin metallibändi käyttää aika reippaalla kauhalla.

No, ne rummutkin menevät aika kaavojen mukaan, ehkä se saa kompinkin kuulostamaan liikakäytetyltä.
Play the violent strings of my symphony.

Grinder
Member
Posts:158
Joined:Fri Jan 05, 2007 10:50 am

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by Grinder » Thu Mar 29, 2007 4:15 pm

Tottahan se on että Sonatallakin ne basarit paukkuu koko ajan, ainoastaan vaan rytmissä pysymisen kanssa on ongelmia ;)

Mutta silti, se että koko soitto perustuu tuplien polkemiseen ei ole *millään* bändillä minua miellyttävä asia.

User avatar
StratoTimo
Sr. Member
Posts:6657
Joined:Tue Apr 04, 2006 12:18 pm
Location:Suomen Chicago...Lahti!
Contact:

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by StratoTimo » Thu Mar 29, 2007 10:56 pm

Grinder wrote:Tottahan se on että Sonatallakin ne basarit paukkuu koko ajan, ainoastaan vaan rytmissä pysymisen kanssa on ongelmia ;)

Mutta silti, se että koko soitto perustuu tuplien polkemiseen ei ole *millään* bändillä minua miellyttävä asia.
No perskules...Kokeiles kuunnella Iskelmää tai Räppiä...sano sen jälkee että Stratovarius on huonoa musiikkia! :lol: :lol: :lol:
Meikä Ankka

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by SirJuzzi » Fri Mar 30, 2007 1:42 am

Mitä pirua sä siinä avaudut, eihän täällä kukaan ole sanonut että Stratovarius on huonoa musiikkia. Ymmärrä, mitä kriittisyys tarkoittaa ja tule vasta sitten soittamaan poskeasi.

Sitä ennen,
:stfu:
Play the violent strings of my symphony.

User avatar
Strato4ever
Sr. Member
Posts:4228
Joined:Mon Mar 04, 2002 3:56 pm
Location:Jyväskylä, Finland

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by Strato4ever » Sat Mar 31, 2007 10:31 am

Itte tykkäsin helvetisti Stratovarius -levyn tyylistä; se oli jotenkin niin "tuoreen" kuuloista, vaikkakin ne paljon paasatut kappalerakenteet melkeenpä biisissä kuin biisissä täysin identtiset ovatkin. Elementsien jälkeen tuo uusin iski kuin mikäkin. Toisaalta siis harmi, että palataan taas juurille tuon tulevan levyn kanssa, mutta taas toisaalta bändit äijät tuntuvat olevan helvetin innoissaan tulevasta levystä niin se nostaa odotuksia. Tosin, niinhän he olivat Elements ykösenkin aikoihin..
Each funeral just makes
us realize, that life's
but a series of goodbyes.

Dark Eternity
Jr. Member
Posts:24
Joined:Mon May 21, 2007 8:12 pm
Location:Turku
Contact:

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by Dark Eternity » Tue Jun 05, 2007 12:43 pm

En näe Straton biiseissä mitään kaavaa tai mitään sellasta, ehkä vähäsen samankaltaisuuttaa MUTTA se on ongelma jokaisella bändillä!!! Jokaisen Stratovariuksen kappaleen jonka olen kuullut aina olen vaan ihmetellyt Tolkin melodian ymmärrystä ja soittamista, sanoitukset ovat erittin hyviä ja muu bändi on erinomainen soitossaan. Kappaleet ovat sitä luokkaa että voi vain ihmetellä ja voin kuvitella millaista olisi olla kuuntelemassa bändiä Helsingin Hartwall Areenalla
Highs And Lows/Shadow And light Of My Life

User avatar
Fuuso
Member
Posts:299
Joined:Sun Aug 06, 2006 2:09 pm
Location:Jyväskylä, Finland

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by Fuuso » Mon Jun 11, 2007 10:45 am

Mun mielestä kaikki albumit on sopivasti erilaisia ja samalla sopivan samankaltaisia keskenään. Onhan niiden tyyli muuttunut aikalailla jos vertaa esim. Fright Nightia johonkin Ifninityyn, mutta omasta mielestäni ollaan edetty hyvään suuntaan. Stratovarius oli ihan mielenkiintoinen ylläri ja seuraava albumi kuulostaa varmasti tuoreemmalta nyt kun välissä on ollut noinkin erilainen plätty. Kyllä musta jokaisella levyllä on kuitenkin semmonen Stratovarius-leima, että tietty tyyli on siellä pohjalla jossain.

Ymmärtääköhän tuosta kukaan mitään... :lol:

Teditin
Jr. Member
Posts:19
Joined:Wed May 18, 2005 7:43 pm

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by Teditin » Mon Jun 11, 2007 9:49 pm

Dark Eternity wrote:En näe Straton biiseissä mitään kaavaa tai mitään sellasta, ehkä vähäsen samankaltaisuuttaa MUTTA se on ongelma jokaisella bändillä!!!
No aika iso osa biiseistä menee tyyliin kitaraintro, rummut mukaan, säe, säe, kertosäe, säe, kertosäe, kitaran ja keyboardin välistä tiluttelua, kertosäe pari kertaa, loppu vaihtelee, mutta esim. feidaus on aika yleinen. Tai jotain samantapaista. Mutta näinhän se menee monella muullakin bändillä, ei siinä mitään, mutta alkaa se pitemmän päälle tympiä.

Ne turhat tiluttelut ois myöskin voinut episode - infinite aikoina jättää pois, esim. Freedomin soolot on kyllä aika paskaa. Muuten hyvä biisi, mutta lässähtää heti kun soolot lähtee. Pitää niitä sooloja olla, mutta ei joka biisissä tarvi väkisin tehdyn kuulosta kieletpoikki-munaleikkuri tilua olla.
Hevi tulee ja tappaa, jos jaksaa

Dark Eternity
Jr. Member
Posts:24
Joined:Mon May 21, 2007 8:12 pm
Location:Turku
Contact:

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by Dark Eternity » Tue Jun 12, 2007 9:39 am

Fuuso oikein hyvä kommentti samaa mieltä ollaan!!!

Teditin en ymmärrä miksi pitää alkaa kritiikkiä taas jakelemaan.. Bändi varmaan yrittää parhaansa joka levyllä ja edistystä on aina kuultu joka kerta kun uusi levy julkaistaan ja noihin tiluttelu hommiin niin mielestäni freedomin soolo sopii juuri paikalleen ,mutta ei jokainen tiluttelu sooloista pidäkkään nähtävästi sinä olet yksi heistä... Ja musiikissa on se ilmaisusta soittimien kautta joten mielestäni kenenkään ei pitäisi sanoa että tuo oli oli turhaa ja tästä en pitänyt-asioita...
Highs And Lows/Shadow And light Of My Life

IceBreaker
Sr. Member
Posts:4718
Joined:Thu Jan 13, 2005 11:37 pm
Location:Somewhere out from Strato-forum (=Etelä-Kymenlaakso)

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by IceBreaker » Tue Jun 12, 2007 1:06 pm

Dark Eternity wrote:Ja musiikissa on se ilmaisusta soittimien kautta joten mielestäni kenenkään ei pitäisi sanoa että tuo oli oli turhaa ja tästä en pitänyt-asioita...
Njoo, ei pitäisi. Monasti se menee vaan kritiikiksi, jos osuu kohdalle musiikkia, joka ei ole omaan makuun. Joku pitää jostain, mistä joku toinen ei.
"I shall seize Fate by the throat; it shall certainly not bend and crush me completely"

User avatar
Mormegil
Sr. Member
Posts:4327
Joined:Fri Apr 25, 2003 2:31 pm
Location:United States of Europe, FI, Pori
Contact:

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by Mormegil » Tue Jun 12, 2007 1:17 pm

Kumma että haukutaan pop-kaava, jolla 98% kaikista länsimaisista pop/rock/heavy/jne. biiseistä on tehty ja tullaan jatkossakin tekemään. Ei se tosiaankaan ole Stratovariuksen keksintö. Tuplabasareissa ja tilutteluissa ei koskaan ole mitään vikaa ollutkaan, ainoastaan tavassa jolla niitä käytetään. Power metallin saralla Blind Guardian ja Kamelot ovat näiden tyylitajuisessa käytössä ehdottomia mestareita.

Teditin
Jr. Member
Posts:19
Joined:Wed May 18, 2005 7:43 pm

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by Teditin » Tue Jun 12, 2007 4:51 pm

Dark Eternity, saa kai nyt ihmisillä mielipiteitä olla.
Ja en minä tuota kaavaa ole haukkumaan alkanut, sanoin vain, että pitemmän päälle se alkaa ottaa päähän, enkä tarkoittanut sillä pelkästään Stratovariusta. Ja tykkään minä tilusooloista, en vaan välttämättä ihan jokaikisestä. Ilmaisin ton tiluttelu asian vähän huonosti, eli siis ei tilutteluja olisi pitänyt jättää pois, mutta niitä ei ois ihan niin useasti tarvinnut käyttää. Esim. Speed of Light on ihan loistava biisi.

Varmaan viidesti jouduin editoimaan tätä postausta. :D
Hevi tulee ja tappaa, jos jaksaa

SirJuzzi
Sr. Member
Posts:1933
Joined:Sun Mar 03, 2002 11:38 am

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by SirJuzzi » Thu Jun 14, 2007 4:53 pm

Mormegil wrote:Kumma että haukutaan pop-kaava, jolla 98% kaikista länsimaisista pop/rock/heavy/jne. biiseistä on tehty ja tullaan jatkossakin tekemään.
Ei se ole suoraan pop-kaava joka nyppii, vaan se, miten jäykästi Strato sitä toteuttaa. Pop-kaavan eri osillekin tuntisi Stratolla olevan oma kaavansa, josta ei pahemmin poiketa. Vanhemmilla levyillä tuo ei niinkään vaivaa, tai ainakaan paista läpi, mutta Infiniteltä eteenpäin se on aivan liian vahvasti läsnä.
Play the violent strings of my symphony.

dragee
Sr. Member
Posts:499
Joined:Fri Feb 25, 2005 10:54 am

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by dragee » Thu Jun 14, 2007 4:58 pm

^

Tee itse parempaa musaa sitten.
Rajatapaus.

User avatar
Sir. Decadence
Sr. Member
Posts:1333
Joined:Tue Sep 30, 2003 12:38 pm
Location:Dreamspace
Contact:

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by Sir. Decadence » Thu Jun 14, 2007 7:18 pm

Samaa mieltä kuin SirJuzzi. Straton sopisi ihan ennakkoluulottomasti etsiä uusia, erilaisia kaavoja kappaleisiinsa enkä nyt tarkoita sellaista sekavaa soppaa mitä Sonata teki uudella levyllään. Valmiit raamit käyvät toden totta puuduttaviksi oli Tolkilla miten mainio melodiapää tahansa (se muuten on mainio).

Ja ihan naurettavaa kyllä tuo, että ei saisi muka kertoa omaa mielipidettään, jos ei itse pysty parempaan.

IceBreaker
Sr. Member
Posts:4718
Joined:Thu Jan 13, 2005 11:37 pm
Location:Somewhere out from Strato-forum (=Etelä-Kymenlaakso)

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by IceBreaker » Thu Jun 14, 2007 7:35 pm

Sir. Decadence wrote:Ja ihan naurettavaa kyllä tuo, että ei saisi muka kertoa omaa mielipidettään, jos ei itse pysty parempaan.
Mielestäni ei DE kumonnut mielipiteen vapautta, vaan sitä, että on turha kinastella "mä en pidä tästä/ mun mielestä joku on roskaa vs. mä pidän tästä".
"I shall seize Fate by the throat; it shall certainly not bend and crush me completely"

User avatar
Sir. Decadence
Sr. Member
Posts:1333
Joined:Tue Sep 30, 2003 12:38 pm
Location:Dreamspace
Contact:

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by Sir. Decadence » Thu Jun 14, 2007 7:57 pm

Voihan sen noinkin nähdä.
Toivottavasti näin onkin, aika naiivia muuten.

Grinder
Member
Posts:158
Joined:Fri Jan 05, 2007 10:50 am

Re: Onko stratovariuksen tyyli muuttunut liikaa??

Post by Grinder » Fri Jun 15, 2007 1:07 pm

Otan ainakin kuunteluun tuon tulevan Straton levyn. Edellinen, S/T levy oli paras Stratovariuksen levy sitten Dreampacen, johtuen (edelleen vain minun mielestäni siitä) että Episode-Elements II levyt olivat lähestulkoon samat biisit eri kääreillä ja vähän eri soundilla varustettuina.

Locked