by stratowiruz » Sun Mar 02, 2003 12:54 pm
"...onko se minun vikani, jos ihmiset eivät pidä minusta suorien mielipiteiteni vuoksi?"
Ei, tai on osaksi... koska suorapuheisuus usein aiheuttaa riitoja/sanasotia. Itse kerjään usein myös ihan samaa, mutta koitan hillitä itseäni olemalla hiljaa. En siis vain vaikenemalla, toki tarpeen mukaan puolustaudun. Mutta annan usein jengin/pösilöiden pitää omat mielipiteensä, ja itse koitan noukkia parhaat jos koen jonkun asian olevan "oikeammassa".
"Ja jos minua julkisesti haukutaan, minä myös julkisesti puolustaudun."
Loogista... osaksi. Mutta hieman sama kuin, että pomo haukkuu töissä minut asiakkaiden kuullen ja sitten avaudun hänelle asiakkaan kuullen. Olisi fiksumpaa - minun mielestä - hoitaa asiat hieman taka-alalla. Ei tarttis kaikkien sivullisten "kärsiä" rinnalla, toki välillä sekin on vain hyväksi. Kun puhutaan täysin yhteisestä hyvästä. Onko tämä sitte sellanen, osaksi joo...
"Jos minua yksityisviestillä haukutaan, minä myös yksityisesti puolustaudun."
Fiksua... tähän itse koittaisin vain pyrkiä, toki tässä asiassa KAIKKI ME voisimme oppia jotain, eli välttää näitä kahnauksia, ja puhua ne yksityisesti. Ja hei, älkää sanoko, etteikö saisi julkisesti kohtaa mitää sanoa vastaan! Saa sanoa, mutta pyritään opettelemaan asiallinen tapa, tapelkaa keskenää metsässä... tai saunan takana on vielä tilaa.
"Pitäisikö minun vain antaa kaikkien haukkua minua?"
Kyllä ja ei... lue ylempää. Ja kertauksen vuoksi: olemalla hiljaa, tai ykstyisviestillä kertoa asiasta asianomaiselle taholle. Eli jos julkisesti tulee kuraa niskaan, niin ei viitsisi ottaa kaikista hernettä nenää. Koska kukaan maailmassa olevista IHMISISTÄ ei ole täydellinen, vaikka jotkut niin luulevatkin. (Enkä osoita sormella ketään, mutta tiedän/tunnen sellasia useita.)
"Enkö saisi puolustautua?"
Saat... mutta tapa jolla me ihmiset teemme, on usein naurettava. Siinä alkaa sellanen kamala puolustus, että: 'en minä mutta kun nuo muut', taikka: 'en minä, mutta olosuhteet'. Siis ihan kun ei olisi koskaan itsessä mitää vikaa. Maailmassa joutuu asioita hyväksymään, nielemään välillä ylpeytensä. Mutta siitäkin huolimatta elämä jatkuu toistaiseksi!