- Kuinka monta basistia tarvitaan vaihtamaan sähkölamppu?
- 1...5...1...(1...4...5...5...1)
- Miksi basisti menee kipsiin Merita Pankin automaatilla?
- Siinä lukee SOLO.
- Miksi kosketinsoittajista ei juuri kerrota vitsejä?
- Koska basistien pitäisi sorvata ne vitsit.
- Miksi kutsutaan ihmisiä, jotka tykkäävät hengailla muusikoiden kanssa?
- Basisteiksi.
- Miksi kutsutaan kaunista naista basistin kädessä?
- Tatuoinniksi.
- Mikä on optimistin määritelmä?
- Basisti jolla on hakulaite.
- Mikä on puolisävelaskeleen määritelmä?
- Basisti kantaa bassoa.
- Mikä on Wild Child-yhtyeen basistin suomalaisen tyttöystävän nimi?
- Anna Maria.
- Minkä takia basisteista kerrotaan aina vitsejä?
- Koska ei ole kiva että vammaisia haukutaan.
- Mistä tietää, että basisti on todella huono?
- Orkesterikin huomaa sen.
- Mistä tietää että lava on suorassa?
- Kuolaa valuu tasaisesti kummastakin basistin suupielestä.
- Mistä roudari tietää, että esiintymislava on suorassa?
- Basistilla valuu kuolaa molemmista suupielistä.
- Mistä tietää, että vessan lattia on vaakasuora?
- Basistin kusi on kummallakin puolella pyttyä.
- Miten pääsee orkesterin basistiksi?
- Omistamalla peräkärryn!
- Miten saa kaksi basistia soimaan hyvin yhteen?
- Ammu toinen.
- Miten saa kaksi basistia soimaan todella hyvin yhteen?
- Ammu molemmat.
- Miten saa basistin epätoivoiseksi?
- Laita yksi kieli epävireeseen, äläkä kerro mikä.
- Miten saa basson soimaan puhtaasti?
- Kun hakkaa sen kappaleiksi ja tekee siitä ksylofonin.
- Mitä basisti sanoo ensimmäiseksi soitettuaan ovikelloa?
- Pizzalähetyksestä, päivää.
- Mitä eroa on basistilla ja kellolla?
- Kello pysyy tahdissa.
- Mitä eroa on rasistilla ja basistilla?
- Ei mitään. Molemmat aiheuttavat pahaa ääntä kuola suusta valuen.
- Mitä tulee kun basisti ja roudari risteytetään?
- Tyhmä roudari.
- Mikä tulee basistin ja blondin lapsesta?
- Turkulainen roudari.
- Mitä vikaa, kun basistista näkyy rantahiekasta vain pää?
- Liian vähän hiekkaa.
- Mitä yhteistä on bassosoololla ja hirmumyrskyllä?
- Molemmat ovat odotettavissa, mutta mitään ei ole tehtävissä.
- Mitä yhteistä on ihokarvoilla ja basistilla?
- Jollei ne haittaa, niin antaa olla.
- Mitä yhteistä on salamalla ja basistin sormella?
- Kumpikaan ei osu kahta kertaa samaan paikkaan.
- Mitä yhteistä on sveitsiläisellä ja basistilla?
- Neljä vierasta kieltä.
- Sammakko ja basisti tulivat toisiaan vastaan. Mitä oli tapahtunut?
- Sammakko oli menossa keikalle.
- Basisteista ei tule tyhmiä, sanoi kitaristi haastattelussa. Tyhmistä tulee basisteja.
Basisti kuoli ja tuonpuoleiseen saavuttuaan hänet vastaanotti tietysti Pyhä Pietari.
- Haluatko taivaaseen vai helvettiin? kysyi Pietari.
- Mitäs eroa niillä on? kysyi basisti.
- Minäpä näytän, sanoi Pietari ja raotti taivaan porttia.
Siellä vanhat, harmaapartaiset ukot soittivat harppuja ja vanhat, valkokaapuiset naiset lauloivat virsiä. Sitten hän raotti helvetin porttia. Siellä rokki soi, vähäpukeiset naiset tanssivat, kaljahanat virtasivat ja kaikilla näytti olevan tosi kova meno päällä.
- Joo, tonne mä tahdon, vastasi basisti ja Pietari päästi hänet helvettiin.
Helvetti imaisi basistin hornankattilaansa ja kauhuissaan tämä huusi:
- Eihän tää tällainen äsken ollut!
- Se olikin vain demo, ystävä hyvä, vastasi Pietari.
Basisti meni musiikkiliikkeeseen ja pyysi saada viisikielisen basson viikon koeajalle. No, kauppiaan tähän suostuttua basisti rämpytteli bassoa viikon päivät, toi takaisin ja sanoi:
- Muuten hyvä mutta olkahihna on hieman kireällä.
Basisti meni soittotunneille. Ensimmäisellä tunnilla hän oppi soittamaan: "Tsump-tsump-tsump" ja toisella "Tsumptsi-tsumpsi-tsumptsi". Sen jälkeen kaveria ei näkynytkään tunneilla. Kun opettaja vihdoin tapasi hänet, hän kysyi:
- Mikset ole käynyt soittotunneilla? Eikö soitto enää maita?
- Kyllähän se maittaa, mutta on ollut viime aikoina niin paljon keikkoja, että en ole ehtinyt tunneille.
Basisti oli häämatkalla Turusta Tampereelle. Hän pysäytti auton Tampereen pikkutielle ja työnsi kätensä vaimon pikkuhousuihin, johon vaimo:
- Voit mennä toki pidemmällekin, ollaanhan me nyt naimisissakin.
Basisti ajoi Vaasaan...
Basisti oli saanut tarpeekseen tyhmistä basistivitseistä, joten hän päätti vaihtaa soitinta. Niinpä hän meni kauppaan ja sanoi:
- Haluaisin ostaa viulun.
Myyjä katsoi basistia pitkään ja sanoi sitten:
- Sinä taidat olla basisti?
Basisti hämmästyi ja myönsi:
- Niinhän minä olen. Mistä ihmeestä sinä sen huomasit?
- No, siitä, että tämä sattuu olemaan Hesburgerin hampurilaisbaari.
Basisti tapasi kadulla kaksi nunnaa, jotka kysyivät, voisiko basisti auttaa heidät tien yli?
- Totta kai, vastasi basisti. Kaikki Batmanin kaverit ovat minunkin kavereitani.
Eräs bändi oli keikalla ja yksi innostunut fani tuli kysymään yhtyeen basistilta koska nämä alkaisivat soittamaan. Tähän basisti vastasi:
- Puol tahtia rumpalin jälkeen.
Eräs tiedemies päätti tutkia tuleeko koirista ajanmittaan isäntiensä kaltaisia. Hän otti tutkimuksiinsa kolme koiraa: arkkitehdin, insinöörin ja basistin koiran. Koiria tutkiakseen tiedemies oli varannut ison huoneen jossa oli sadoittain luita kasassa keskellä huonetta. Ensimmäisenä paikalle tuli arkkitehdin koira. Se alkoi rakentamaan luista pienoiskaupunkia katuineen ja taloineen. Tiedemies teki muistiinpanot ja teki taas luista ison kasan keskelle huonetta. Sitten tuli paikalle insinöörin koira. Se jakoi kasan tasan kahtia, jakoi kasat taas kahtia ja niin edelleen kunnes huone oli täynnä samankokoisia luukasoja symmetrisessä järjestyksessä. Tiedemies teki muistiinpanot ja kasasi luut taas pinoon. Viimeisenä lönkötteli paikalle basistin koira. Se tuli pari tuntia myöhässä, söi kaikki luut, pani kahta muuta koiraa ja piti loppupäivän vapaata.
Kitaristi tuli keikkapaikalle omalla autollaan. Noustuaan autosta hän kuitenkin huomasi, että avaimet olivat unohtuneet sisään lukkojen taakse. Hän hälytti heti apua, mutta kesti kaksi tuntia ennen kuin basisti saatiin ulos autosta.
Kitaristi tunsi päänkivistystä ja meni lääkäriin. Lääkäri sanoi:
- Minun pitää tutkia aivonne, joten voisitteko luovuttaa ne minulle pariksi päiväksi?
Kitaristi luovutti aivonsa, mutta kului monta viikkoa, eikä hän saapunut noutamaan niitä. Lopulta lääkäri tapasi kitaristin kadulla ja kysyi:
- Miksette ole noutanut aivojanne?
- Vaihdoin kitaran bassoon, enkä ole sen koommin tarvinnut aivoja.
Kolme miestä pyrki taivaaseen. Pietari kysyi kultakin hänen älykkyysosamääräänsä. Ensimmäinen vastasi 150, ja Pietari keskusteli hänen kanssaan jonkin aikaan ydinfysiikasta ja filosofiasta. Toinen vastasi 100, ja Pietari keskusteli hänen kanssaan politiikasta ym. arkipäiväisestä. Kolmas vastasi 50, ja Pietari kysyi:
- Kuinka paksuilla kielillä soitat?
Mies matkustaa lomalle kaukomaan saarelle. Kun laiva lähestyy saaren rantaa, mies kuulee jatkuvan rummutuksen viidakon keskeltä. Kun hän nousee laivasta, hän kysyy alkuasukkaalta, kauanko rummutus kestää. Alkuasukas vastaa hermostuneen näköisenä:
- Hyvin paha, jos rummut eivät lyö.
Illalla rummutus alkaa käydä miehen hermoille. Niinpä hän kysyy toiselta alkuasukkaalta, milloin rummuttaja lopettaa. Alkuasukas mulkaisee epäystävällisen näköisenä ja vastaa:
- Hyvin paha, jos rummut eivät lyö.
Mies ei pysty nukkumaan koko yönä, koska rummutus häiritsee häntä. Aamulla hän on raivoissaan ja ottaa ensimmäistä näkemäänsä alkuasukasta hartioista ja kysyy ravistellen tätä:
- Mitä siitä seuraa, jos rummutus loppuu?
- Bassosoolo! vastaa alkuasukas.
Orkesteri soitti, ja kappaleessa oli pitkä rumpusoolo. Kun rumpusoolosta ei tullut loppua, joku kysyi:
- Miksi rumpusoolo on noin pitkä?
Eräs orkesterin jäsenistä vastasi:
- Rumpali ei uskalla lopettaa, koska seuraavaksi on vuorossa bassosoolo.
Orkesterin basisti oli saattanut itsensä filosofisesti korkealentoiseen tilaan ja oli näin ollen kykenemätön suoriutumaan tehtävistään. Hätä ei lue lakia ja autokuskia alettiin pikaisesti kouluttamaan vaativaan tehtävään. Basso esille:
- Tuossa on C. Tuossa on G. Ja tuossa on F. Tuossa on sitten H, mutta varo sitä!
Suomalainen bändi oli Ruotsissa keikalla ja basisti alkoi juttelemaan paikallisen naisbändin rumpalin kanssa puuta heinää. Rumpali esitti basistille pähkinän:
- Kuka minä olen? Olen isäni tytär, mutten ole siskoni. Kuka siis olen?
Basisti mietti suu ammollaan, kunnes rumpali rikkoi hiljaisuuden:
- Olen minä itse!
Basisti piti juttua hyvänä. Kun he olivat palanneet Suomeen ja heidän seuraavalla keikalla oli teknisiä ongelmia, basisti päätti keventää tunnelmaa kertomalla saman jutun:
- Hyvä yleisö, mulla on teille pähkinä. Mä olen isäni tytär, mutten oo oma siskoni. Kuka mä olen?
- Häh? yleisö ihmettelee.
- Mä olen yks ruotsalainen naisrumpali.
Vanhat basistit eivät kuole. He vain haisevat siltä.
Viulisti tapasi basistin, kun he olivat tulossa orkesterin harjoituksiin. Viulisti ihmetteli:
- Onpas sinulla iso soitin.
- Joo, niin minustakin. Se pahus näytti paljon pienemmältä siinä Anttilan luettelossa.
Yhtye palasi Suomeen Etelä-Euroopan kiertueelta. Bändin basistiltakin kyseltiin kuulumisia.
- Siellä oli oikein mukavaa, basisti kertoi. Hotelleissa oli hieno palvelu. Eräänäkin yönä huoneeseeni tuli palvelijatar, joka kysyi, että onko minulla vilu ja voiko hän tulla sänkyyn lämmittämään minua. Se oli nätti tyttö. Vieläkin harmittaa, ettei silloin ollut vilu.