Nimim. humanisti
Tuo ei kyllä minun mielestä kannata. Itse nimittäin yritän noudattaa sitä periaatetta,että toisia pitäisi kohdella niin kuin haluaisi itseään kohdeltavan. Ja onhan se kiva jos voi toista auttaa tai toisen päivää piristääFigaro1 wrote:
Onhan sekin väärin mutta olen jopa ajatellut ottavani saman linjan eli "ei ole minun ongelmani" jos joku tulee apua johonkin asiaan pyytämään. Itse en ole sitä koskaan keneltäkään saanut.
Minä ainakin yritän aina auttaa ihmisiä jos voin, kavereille teen palveluksia, ventovieraille availen ovia, tervehdin ja sanon kiitos jne. Huonoista tavoista toisia kohtaan ei ainakaan voi syyttää.*Elina* wrote:
Tuo ei kyllä minun mielestä kannata. Itse nimittäin yritän noudattaa sitä periaatetta,että toisia pitäisi kohdella niin kuin haluaisi itseään kohdeltavan. Ja onhan se kiva jos voi toista auttaa tai toisen päivää piristää. Vaikkakin sitten ventovieraan. Kyllä se hyvä kohtelu joskus tulee takaisinpäinkin
.
Siitä se idea lähti joo, mutta ei tämä ollut se pointti. Minä kysyin että maksetaanko sulle palkkaa, mikset hakenut sellaista harjoittelupaikkaa mistä maksetaan ja vastasitkin näihin.Malys wrote:
Tiedän mistä tuo Malva puhuu tai ainakin mistä idea postiin. Siitä, että en vaatinut pakollisesta työharjoittelusta palkkaa, jota ei tarvitse edes maksaa koulun ohjeistuksen mukaan.
Tästä mulle sitten heräs se ajatus että kuinka moni yritys nykyään käyttää törkeästi harjoittelijoita hyväksi; teettää niillä ammattilaisen työt vain siksi että ne ovat _harjoittelijoita_ joille ei tarvitse maksaa palkkaa. Tämä on todella yleistä, tai ainakin liian yleistä. Esimerkiksi täällä oli iso haloo siitä että Lidl hankki vain kokemattomia työntekijöitä; saivat kouluttaa (kesti 4kk) ja tämän ajan maksoivat vain harjoittelijan palkkaa mikä on huonompi. Olen myös HUMAKissa törmännyt kokemuksiin paskoista harjoittelupaikoista kun teetetään opiskelijoilla duunit jotka ei heille kuulu koska he ovat vasta harjoittelemassa.Malys wrote:Jos joku haluaa maksaa, niin siitä vaan. Mutta pakko sitä ei ole. Se, että mä en vaatinut palkkaa, ei vie työttömiltä heidän työpaikkaansa. Vaikka mä en saa rahaa, mä saan...
Aivan. Mutta voisi Malysilla olla toinen ääni kellossa jos joutuisi olla edes hetken siellä vähäosaisten ja/tai syrjittyjen puolella, mutta helppo se on puhua kun ei ole pelkoa siitä... Ja ei, en sano että se on sinun vikasi, mutta fakta se on silti.Malys wrote:Mutta minä en ole tuohon syypää, yhteiskunta kiinnostaa, mutta tässä asiasssa olen itsekäs, kyse on omasta tulevaisuudestani.
Voi olla. Mutta se ei ikinä ollutkaan pointti. Sanoin vain että pitäisi alkaa vaatimaan. Siis kaikkien opiskelijoiden, edes nimellinen korvaus (mahd asuminen ja matkat), koska on ihan perseestä käyttää ilmaista työvoimaa hyväksi. Ja tämähän toki on vain minun mielipiteeni. Sinä sen otit syytöksinä ja loukkaannuit etkä taaskaan nähnyt asiaa muiden kantilta.Malys wrote:Voi olla että en olisi edes paikkaa saanut jos olisin alkanut palkkaa vaatimaan, koska sitä ei ole pakko maksaa. Sitten en olisi ehkä enää toista paikkaa saanut, en olisi voinut suorittaa harjoittelua ja en valmistua koulusta.
Jep, itsekästä ja perseestä ja vituttaa olla tuommoisen kaveri. Katsos, pisaroista se virtakin lähtee. Itse koko ajan opiskelen ammattiin jossa pääsen näihin asioihin vaikuttamaan, minä teen jo osani...Malys wrote:Jos näihin haluaa vaikuttaa, ottaa yhteyttä niihin isoihin kihoihin jotka asiasta päättää. Yksittäiset opiskelijat eivät muutosta voi saada aikaan, alkamalla protestoida yksin. Oman tilanteessa siinä vaan vaarantaa. Kyllä, itsekästä.
Kuten jo yllä selitin.Malys wrote:Olen varmaan niin vitun tyhmä, mutta mä en tajua miten palkaton pakollinen työharjoittelu liittyy siihen, että en välitä yhteiskunnasta. Joku voisi vähän valaista asiaa.
Toivottavasti tuo yllä oleva posti selitti. Malys vain hiukan vääristeli sanomisiani.Moony wrote:
Eli Malvan mielestä olisi ilmeisesti ollut parempi, jos Malys olisi pyytänyt palkkaa työharjoittelustaan? Tai jättänyt ottamatta koko paikan? Joko Malys olisi saanut työstään palkkaa tai menettänyt sekä työn että palkan. En oikein ymmärrä mitä merkitystä kummallakaan olisi ollut ns. vähäosaisten kannalta.
No kun kyse ei itseasiassa ainakaan minun kohdallani tällä hetkellä ole tuollaisesta. Mä vain oikeasti otan aika henk koht tämmöset yhteiskunnalliset asiat. Mun elämässä menee loistavasti tällä hetkellä eikä mua vituta mikään "suurempi". Alkaa vaan pännimään tuommonen välinpitämättömyys.Jabi wrote:
Toisinaan ihmisillä on mitä ilmeisimmin sisällään suuri määrä purkamatonta kiukkua, ja näin ollen havaitessaan sopivan henkilön, jonka käytöksestä löytyy pienikin ärsyyntymisen aihe, antavat he kaiken paskan purkautua ko. henkilön niskaan. Tämä vituttaa varsinkin, jos itse sattuu joutumaan syntipukiksi, mutta myös tällaisen episodin sivusta seuraaminen on omiaan aiheuttamaan vastaavanlaisia tuntemuksia.![]()
Mutta sitten on pakko purkaa se kiukku henk koht? Eihän sillä väliä ole jos Malys olisikin välinpitämätön, niinhän varmaan suurinosa ihmisistä. Malys ehkä ymmärsi väärin pointtisi, jonka olisit asiallisesti voinut korjata, mutta tuo kuulosti enemmänkin siltä että olisit ollut jotenkin vittuuntunut, etkä ihan vähääkään, ja päätit purkaa sen sitten Malysiin.Malva wrote:
Mä vain oikeasti otan aika henk koht tämmöset yhteiskunnalliset asiat.
Sitähän mä yritin, mutta kun mä en oletusarvona pidä ihmisiä idiootteina.Malys wrote:
Niinpä niin, se olen aina minä joka ei tajua pointtia. SELITÄ se pointti selvästi että idiootitkin sen tajuaa.
No tottakai. Mut kantsis miettii vähän.Malys wrote:Jos minä tunnen että mua vastaan hyökätään henk. koht. niin helvetti varmasti myös nousen vastaan.
Öö... Sä itse sanoit että sulle on aivan sama muille jotenka hmm... joo, et välitä. Siinä vaiheessa homma meni siihen että mulla meni hermot sun itsekkyyteen.Malys wrote:Minä ymmärsin asian niin (miten se keskustelu meni) että MINÄ olen se joka ei yhteiskunnasta välitä, koska keskustelu alkoi siitä mun paikasta ja mä olin koko ajan keskustelussa mukana, joten sain sen käsityksen että tarkoitat myös mua kun sanoit mitä sanoit.
Jjep, niin on. Mut jos on kyse kavereista niin sitä aina pitää pienen mietintätuokion, ja SANOO kaverille jos tuntuu joltakin. Kaveri ei välttis katsos tiedä et toinen tajuaa asian päin helvettiä jne. Mutta mä en syyllistäny, tuli vain sinun tapauksesta mieleen taas yksi asia mieleen mikä tässä yhteiskunnassa on vikana ja aloin siitä sitten teille puhumaan ihan vaan sen takia että tuli mieleen, mutta niinpä... Henkilökohtaiseksi se meni siinä vaiheessa kun sinä sanoit ihan suoraan että sua ei kiinnosta muut ihmiset.Malys wrote:Koko keskustelun ajan mulla oli fiilis että sä yrität syyllistää mua siitä että en palkkaa vaatinut, en hakenut sellaiseen paikkaan josta saisin rahaa, en välitä yhteiskunnasta jne jne. Sillä ei ole väliä miten sä sen asian koet, vaan sillä, miten mä sun sanomiset koin itse. Sitä sä oot itsekin sanonut, miten itse kokee asian, se TUNNE, useammassakin yhteydessä.
Jos huomasit, niin minäkään en osoittanut tuota alkuperäistä viestiäni kenellekään enkä maininnut nimiä. Alkuperäinen kipinä avautumiseen tuli kuvailemanilaisista tilanteista eri työpaikoilla, sekä kieroutuneista ihmis/parisuhteista lähipiirissäni.Malva wrote:
No kun kyse ei itseasiassa ainakaan minun kohdallani tällä hetkellä ole tuollaisesta. Mä vain oikeasti otan aika henk koht tämmöset yhteiskunnalliset asiat. Mun elämässä menee loistavasti tällä hetkellä eikä mua vituta mikään "suurempi". Alkaa vaan pännimään tuommonen välinpitämättömyys.
Tuostakin oli osittain kyse, en minä sitä kiellä. No, minun luonteeni nyt vain on sellainen, että tuo suojelemishalu tulee ajoittain aika herkästi. Mutta koska en edes minä ole täydellinen ihminen (:P), näen joskus tuollaista "tallomista" tms. tapahtuvan, vaikka asia ei aivan niinkään olisi. Tämän takia tulee toisinaan myös vedettyä vääriä johtopäätöksiä, ja puututtua asioihin enemmän/vähemmän ilman syytä.Malva wrote:
Edit: Mutta näissä käy aina myös niin että koska mä olen käsittämättömän vahva ja voimakas yksilö jolla on vahvat mielipiteet ja joka osaa ne osoittaa, niin tulee "tallottua" muita ihmisiä jalkoihin ja sitten muilla ihmisillä nousee suojelemishalu sitä henkilöä kohtaan jota koetaan tallottavan. Hassua.
Juu, huomasin, mutta oli pakko sanoa koska kumminkin sanoit sen sellaiseen saumaan että koin sen tarkoittavan tätä tilannetta.Jabi wrote:Jos huomasit, niin minäkään en osoittanut tuota alkuperäistä viestiäni kenellekään enkä maininnut nimiä. Alkuperäinen kipinä avautumiseen tuli kuvailemanilaisista tilanteista eri työpaikoilla, sekä kieroutuneista ihmis/parisuhteista lähipiirissäni.
Varmaan vaikea uskoa, mutta tulee se minullekin joissain tilanteissa. Mä nyt vaan olen kamalan voimakas persoona, enkä haluakaan sille kyllä tehdä mitään. Kai sitä tässä pikkuhiljaa oppii hillitsemään itseään ainakin.Jabi wrote:Tuostakin oli osittain kyse, en minä sitä kiellä. No, minun luonteeni nyt vain on sellainen, että tuo suojelemishalu tulee ajoittain aika herkästi.
No, mitä se haittaa.Jabi wrote:Mutta koska en edes minä ole täydellinen ihminen (:P), näen joskus tuollaista "tallomista" tms. tapahtuvan, vaikka asia ei aivan niinkään olisi. Tämän takia tulee toisinaan myös vedettyä vääriä johtopäätöksiä, ja puututtua asioihin enemmän/vähemmän ilman syytä.
Elina tietysti istuu tuoliin,jossa oli kanakastiketta. Noh,se siitä paidasta,nyt on kanaa selässä.
Että mie olen niin ihanan turhamainen...